W kwestii ew. propozycji poprawek/zmian proszę kontaktować się z użytkownikiem @wrq
Temat ma służyć jedynie pomocy co, jak i dlaczego napisać w założonym przez siebie temacie, oraz we własnych poszukiwaniach sprzętu. Każde pytanie "Co kupić?" lub "Czy słuchawki XYZ są fajne?" będzie karane ostrzeżeniem oraz usuwane - wrq
Co kupić ? Czyli krótko o tym jak zadawać pytania i dostawać rzeczowe odpowiedzi.
Nie będę ściemniał, wiele osób nie potrafi sprecyzować swoich potrzeb. W ten sposób utrudnia się innym w udzieleniu ewentualnej pomocy. Pisząc ogólnikami nie ma się co dziwić, że nikt nie chce/nie jest w stanie pomóc, lub udziela bardzo ogólnikowe, niewiele wnoszące do tematu odpowiedzi. Pretensje w takiej sytuacji można mieć jedynie do siebie. Brak konkretnego pytania to przeważnie brak konkretnej odpowiedzi. Szukasz słuchawek ? Pisz możliwie najbardziej konkretnie. Lepiej napisać dużo, może nawet pozornie nieistotnych nieraz informacji niż lakonicznie kilka słów. Sfera audio jest bardzo rozległa, nie jest też miarodajna, nie ma i nie będzie bencharku słuchawek, który ostatecznie miałby wykazać, że ten model jest lepszy, ten gorszy, tamten taki i owaki. Trudno wysnuwać wnioski, jeśli nie ma na czym się oprzeć. Co więc powinno zawierać się w temacie w prośbą o pomoc? -napisz ile masz do wydania (na słuchawki lub źródło do nich, bądź jedno i drugie), --wymagania dotyczące typu konstrukcji. -sprzęt, którego używasz (w miarę możliwości mile widziana jest jego charakterystyka brzmienia), -jakiej słuchasz muzyki (gatunki, ew. zespoły, przeciętna jakość plików), -miejsce/a odsłuchu; istotne mogą się okazać warunki takie jak głośność otoczenia itp. -doświadczenia ze sprzętem; posiadając jakieś słuchawki dobrze jest określić stosunek do nich, napisać co dokładnie się (nie)podobało(np. barwa, charakterystyka, ilość basu/wysokich tonów); w przypadku zerowego doświadczenia także warto o tym wspomnieć. Im więcej konkretów zostanie napisanych, tym bardziej prawdopodobne jest, że uzyska się precyzyjniejsze odpowiedzi.
Najbardziej Istotną kwestią jest samodzielny odsłuch sprzętu. Nie kierujmy się wyłącznie tabelkami, wykresami, danymi technicznymi itd. Ti nigdy nie zastąpi nam odsłuchu na żywo. Nawet recenzja nie da nam pewności, że sprzęt nam się spodoba. Wpływ na to ma wiele czynników takich jak źródło, warunki odsłuchu, materiał odsłuchowy oraz jego jakość, czy pomijane często oprogramowanie (np: Foobar, Winamp). To co pasuje jednemu, drugiego może odrzucić, dlatego polecam przed zakupem osłuchać się i decydować samemu.
Słuchawki dla graczy
Warto poruszyć kwestię tego typu konstrukcji jeszcze na początku tego wpisu z tytułu nieprawidłowego podejścia do tematu przez wiele osób. Wynika to pewnie z kampanii reklamowych, prób zrobienia z mózgu papki, przez wiele firm produkujących takie słuchawki. Panuje powszechne przekonanie, że kupno takich słuchawek pozwoli osiągać lepsze wyniki w grach poprzez lepsze pozycjonowanie, doskonalsze wrażenia przestrzenne, które miałyby być skutkiem zastosowania wielu przetworników, systemów 5.1 itp. Warto jednak zwrócić uwagę, że nie ilość przetworników świadczy o jakości reprodukowanego dźwięku, tylko jego jakość. Szukając słuchawek do grania warto rozejrzeć się wśród typowych słuchawek stereofonicznych, do słuchania muzyki, ze względu na często lepszy stosunek jakość-cena. Jedynie, gdy ktoś ze względu na taką, a nie inną hierarchię wartości wie, że musi mieć słuchawki z mikrofonem(+ew. kartą), należy się rozglądać za dedykowanymi produktami.
Słuchawki nauszne możemy podzielić ze względu na:
Budowę: Otwarte -> tego typu słuchawki nie izolują od otoczenia, zarówno od strony padów, jak i drugiej strony przetwornika. W muszli znajdują się liczne otwory lub kratki wentylacyjne. Dzięki przepływowi powietrze ucho nie poci się, dłuższe sesje nie są tak męczące. Charakterystyka dźwięku nie jest zależna od przylegania nauszników do głowy. Takie słuchawki najczęściej mogą pochwalić się większą otwartością prezentacji dźwięku, szerszą sceną.
Zamknięte -> W słuchawkach tego typu pady mają za zadanie odizolować ucho od otoczenia. Również od strony muszli nie znajdziemy żadnych otworów wentylacyjnych. Dźwięk nie wydostaje się na zewnątrz słuchawek, zatem można ich używać w pomieszczeniach wymagających ciszy. Z drugiej strony nadają się one do użytku w hałaśliwym otoczeniu, dzięki tłumieniu dźwięków zewnętrznych. Wadami tego typu słuchawek są brak wentylacji(pocenie się ucha; w skrajnych przypadkach może skutkować bólem głowy) oraz ścisła zależność charakterystyki od przylegania słuchawek do głowy. W takich słuchawkach najczęściej scena muzyczna jest węższa niż w innych konstrukcjach. Łatwiej natomiast o słyszalną reprodukcję basu, szczególnie niższych jego zakresów.
Półotwarte -> Słuchawki półotwarte to połączenie najlepszych cech słuchawek otwartych i zamkniętych. Dobre przenoszenie niskich częstotliwości oraz wentylacja uszu. Pady mają za zadanie odizolować ucho od otoczenia(jak w zamkniętych), a w samej muszli występują pewne otwory wentylacyjne(jednak w wyraźnie mniejszej ilości względem konstrukcji otwartych).
Rodzaj konstrukcji, sposób noszenia: clip-on'y i neckbandy -> są to najmniejsze słuchawki spośród nausznych, otwarte. Mocuje się je na małżowinach poprzez odpowiednie haczyki(clip-ony) lub poprzez oparcie na małżowinach i dodatkowe mocowani pałąka na szyi. Jest to dobry wybór szczególnie dla osób chcących cieszyć się muzyką podczas uprawiania sportu. Podczas biegu, czy na siłowni, nie ma obaw, że słuchawki same się zsuną, jak w przypadku słuchawek z pałąkiem. Konstrukcja nie musi być związana ze sportem, można ich także spokojnie używać podczas spacerów, czy w domowym zaciszu. Ze względu na konstrukcję otwartą, słuchawki nie izolują, nie nadają się więc za bardzo do podróży komunikacją miejską czy innych hałaśliwych miejsc. Jest to jednocześnie zaletą w kontekście sportu(rower, bieganie), gdzie ze względów bezpieczeństwa warto zachować kontakt słuchowy z otoczeniem.
słuchawki nauszne (supraaurals) -> słuchawki z pałąkiem nagłownym, trzymające się poprzez samo przyleganie pałąka do głowy, oraz wywołany przez niego docisk muszli do uszu. Występują we wszystkich typach konstrukcji: otwartych, zamkniętych, półotwartych. Słuchawki różnią się wielkością w zależności od zastosowania. Niektóre modele(tak jak clip-ony i neckbandy) nie posiadają padów, jedynie gąbkę(podobna do tych, jak w słuchawkach dousznych - pchełkach), np AKG K420 lub Philips SHP5401. Są to konstrukcje otwarte(lub półotwarte; producent czasem podaje informację odmienną od tej, której byśmy się spodziewali). Inne, nie posiadaja otworu na przetwornik, całość jest jednolitą wygodną poduszką, np. Sony 570LP lub Sony XB300. Są to konstrukcje zamknięte. Najczęściej jednak spotykane są słuchawki z padami, które nie mają za zadanie objąć małżowiny, jedynie się na niej oprzeć. W większych słuchawkach bywa często, że małżowina miesci sie do środka, dotykajac wciąż wnętrza padów, lub nawet czasem mając wolną przestrzeń. Czy jednak ucho sie zmieści, czy nie, zależy od jego wielkości. Konstrukcje nauszne mają bardzo szerokie zastosowania, od słuchawek przenośnych, przez domowe, po profesjonalne, do monitoringu.
słuchawki wokółuszne (circumaurals) -> słuchawki z zasady, niezaleznie od rozmiaru ucha, okalające całą małżowinę. Opieraja sie tylko poprzez kontakt pałąka z głową oraz docisk padów do głowy(nie uszu). Z racji uwolnienia małżowiny od kontaktu ze słuchawkami, jest to najwygodniejszy typ spośród wszystkich konstrukcji. Z tego też powodu najczęściej stosuje sie je w domowym zaciszu, gdzie komfort odsłuchu jest sprawą priorytetową. Spotyka się wszystkie typy konstrukcji: otwarte, zamknięte, półotwarte.
Zastosowanie: Słuchawki przenośne(mobilne/portable) -> słuchawki stworzone z myślą o słuchaniu poza domem, z odtwarzaczy przenośnych/telefonu. Najczęściej nie mają wielkich wymagań co do mocy, są łatwo napędzane. Spotyka się konstrukcje clip-on, neckband oraz typowe nauszne, które to ostatnie bardzo często są składane. Często pożądaną cechą słuchawek przenośnych jest izolacja, tłumienie odgłosów otoczenia(w przypadku użytkowania w hałaśliwym otoczeniu jak komunikacja miejska). Nie jest to jednak regułą, dlatego spotyka się budowę każdego typu: otwartą, półotwartą i zamkniętą. Spotyka się także słuchawki bezprzewodowe(głównie BT), oraz z aktywnym systemem tłumienia. Do zestawów często dodawane są woreczki/futerały do przechowywania słuchawek. Mimo założenia mobilności, są osoby które nie widzą problemu używać takich słuchawek także w domu.
Słuchawki profesjonalne: -monitory studyjne -> słuchawki przeznaczone dla osób zajmujących się muzyką od strony technicznej, czy to profesjonalnie, czy hobbystycznie. Pomoc dla monitorów głośnikowych. Najczęściej charakteryzują się bardziej liniową charakterystyką przenoszenia, wyrównaniem pasma. Brzmienie jest z założenia niemęczące, by nie przeszkadzało w wielogodzinnych sesjach podczas pracy: rozciągnięte wysokie tony, łagodne przejście ze średnich do wysokich tonów i nienachlany bas. Z tych powodów dla wielu osób te słuchawki nie nadają się do normalnego słuchania muzyki, bo wydają się „nudne”. Są to konstrukcje zamknięte, nauszne oraz wokółuszne. Spotyka się modele łatwo napędzane(np. ATH M50), jak i wymagające potężnego toru(AKG K141Monitor 600ohm), z czego te mało wymagające często są składane i mają wtedy w zestawie solidny futerał do transportu słuchawek.
-DJ-skie -> słuchawki przeznaczone, jak nazwa wskazuje, do miksowania, dla DJ’ów. Opis może pokrywać się z powyższym, z czego charakterystyka z założenia ma basu pod dostatkiem, a wysokie tony są nienachlane. Charakterystyczną cechą konstrukcyjną jest odchylana jedna słuchawka(np. Sennheiser HD215)
Słuchawki domowe ->słuchawki przeznaczone do odsłuchów w domowym zaciszu(/zgiełku?). Z tego powodu spotyka się wszystkie typy konstrukcji, nauszne, wokółuszne, a w nich budowę otwartą, półotwartą, jak i zamkniętą. Najpopularniejsze, ze względu na wygodę, która jest szczególnie ważnym czynnikiem w tym zastosowaniu, są słuchawki wokółuszne. Często wymagają solidnego toru słuchawkowego, lub przynajmniej słuchawkowego wejścia w amplitunerze.
Słuchawki multimedialne -> o nich zostało już co-nieco powiedziane powyżej, słuchawek dla graczy jako głównej gałęzi słuchawek multimedialnych. Wtedy są to słuchawki zamknięte(by nie przeszkadzać domownikom) z różnymi systemami wielokanałowymi. Drugim popularnym zastosowaniem są tzw. słuchawki telekomunikacyjne. Wtedy są to najczęściej niewielkie słuchawki budowy otwartej. Czasami podłączane przez USB. Wszystkie obowiązkowo posiadają mikrofon.
Kilka dodatkowych informacji nt. spraw istotnych
Wygrzewanie słuchawek -> Kwestia bardzo istotna oraz drażliwa. Należy mieć na uwadze, że słuchawki po zakupie, zaraz po wyjęciu z pudełka, mogą grać inaczej niż po kilku/kilkunastu/kilkuset godzinach grania. Wszystko sprowadza się do rozruszania się przetwornika, użytych do jego konstrukcji materiałów. By słuchawki się wygrzały tak naprawdę wystarczy ich słuchać, słuchać i słuchać. Niektórzy chcąc poznać od razu brzmienie wygrzanych słuchawek dokonują tego procesu na jakichś zapętlonych utworach w przysłowiowej szafie/pod kocem. Można spotkać także specjalne techniki wygrzewania(np. metoda GradoFan’a), użycie odpowiednich ścieżek dźwiękowych(np. zapętlony bas o niskiej częstotliwości, brązowy szum), co ma spowodować przyspieszenie tego procesu wygrzewania, czyli daje możliwość zapoznania się z końcowymi walorami słuchawek wcześniej niż przy normalnym słuchaniu muzyki. Biorąc pod uwagę istotny aspekt przyzwyczajania się do nowego sposobu prezentacji dźwięku(tzw. wygrzewanie mózgu), łączy się to z powyższym w jedną trudną do zmierzenia i opisania całość procesu wygrzewania słuchawek. O którym nie można zapomnieć, szczególnie gdy dochodzi do niezbieżnych wrażeń z porównań tego samego modelu, lecz różnych egzemplarzy, nowych i wygrzanych.
SPL -> wartość ciśnienia akustycznego, najczęściej podawane dla 1kHz. Im większa wartość, tym głośniejsze słuchawki. Warto zwrócić uwagę m.in. na tę kwestię w wypadku niskiej jej wartości oraz braku dodatkowych wzmacniaczy słuchawkowych.
Impedancja -> im wyższa impedancja, tym bardziej słuchawki są oporne (impedancja = oporność). W dosłownym tego znaczeniu, obok SPL jest to druga informacja, po której można spodziewać się jakiego wzmocnienia słuchawki będą potrzebowały.
Zależność SPL i impedancji od „prądożerności”: Niska impedancja i wysokie SPL nie powinny sprawić problemu, tak samo wysoki SPL z wysoką impedancją. Większość popularnych słuchawek posiada oporność 16-32-55ohm. Niektóre nawet bardziej wymagające słuchawki nie zmuszają do użycia dodatkowych wzmacniaczy, ze względu na wysoką skuteczność(np. powyżej 110dB). Inaczej może być w przypadku parametrów impedancji 32ohm i skuteczności poniżej 90dB. Nie należy jednak brać tych parametrów ze śmiertelną powagą, bo czasem rzeczywistość okazuje się zaskakująca. Gdy ktoś ma wątpliwości, najlepiej po prostu spytać, czy dane źródło(/wzmacniacz) ma wystarczająco dużo mocy, by napędzić dane słuchawki. Opinia posiadacza jest cenniejsza niż suche parametry.
Damping Factor: DF to wskaźnik, który powinien być brany pod uwagę podczas poszukiwań. Pomaga dopasować słuchawki do posiadanego sprzętu. Oblicza się go w ten sposób: impedancję słuchawek(np 32ohm) dzieli się przez impedancję wyjściową wzmacniacza(wolno-stojącego, lub wbudowanego w odtwarzaczu). Na przykład wzmacniacz Pro-Ject Headbox SE II posiada imp. wyjśc. równą 30ohm, a słuchawki Beyerdynamics DT250 mają (m.in.) 250ohm. Daje to 250/30= ~8,3. DF Powinien wynosić co najmniej 8. Im mniej, tym gorzej. Tym większe zniekształcenia w dźwięku, szczególnie w zakresie basu. Niestety, praktycznie żaden producent nie podaje w specyfikacji informacji na temat impedancji wyjściowej swoich produktów. Dla zainteresowanych zamieszczam link(ENG) z krótkim wyjaśnieniem tematu dopasowania impedancyjnego, oraz tabelką z wynikami pomiarów impedancji wyjściowych popularnych odtwarzaczy/wzmacniaczy: http://en.goldenears.net/1389
Ogólny zarys brzmienia słuchawek:
Najpierw jednak słowo wstępu: poniższe terminy nie mają żadnego sensu, gdy stosuje się je bez skali porównawczej. Coś może być jakieś w porównaniu do czegoś i na odwrót. Używanie terminów bez punktu odniesienia prowadzi do poważnych nieporozumień, bezpłodności oraz chorób serca.
Ciepłe(/zimne) -> te określenia tyczą się barwy reprodukowanej przez słuchawki. Barwa pełna, wysokie nią nasycenie to brzmienie ciepłe, i odwrotnie dla słuchawek zimnych.
Ciemne(/jasne) -> terminy opisują proporcje pomiędzy natężeniem poszczególnych pasm, wysokich i niskich tonów. Dominacja basu przy nienachlanych wysokich tonach to brzmienie ciemne, i odwrotnie, nachalne soprany przy skąpych niskich tonach to brzmienie jasne.
Gdzieś pomiędzy powyższymi pojęciami oscylują terminy naturalny oraz neutralny, często używane zamiennie. W mojej opinii naturalność tyczy się barwy, czyli określeń ciepły/zimny, natomiast neutralność tyczy się określeń ciemny/jasny.
W kształcie v- lub u- -> kształt tych liter ma obrazować wyobrażalny wykres charakterystyki słuchawek, czyli bardziej lub mniej drastyczne podbicie niskich i wysokich częstotliwości względem tonów średnich.
Fun’owe granie -> określenie, które znaczy co innego dla każdej osoby. Sposób prezentacji sprawiający przyjemność, nie nastawiony na analizę muzyki.
Teoria mówi, że sprzęt powinno się dobierać kontrastowo, czyli ciepłe z zimnym i vice versa, przez co uzyskuję się dobra synergię. Bywa, że połączenia tych samych "biegunów" potrafią w przypadku specyficznego sprzętu dać lepsze rezultaty niźli łączenie ich na zasadzie kontrastu.
Powyżej celowo nie podjąłem tematu np. THD czy zakresu pasma przenoszenia i innych, z racji tego, że pominięte parametry nie powinny mieć wpływu na wybór. Często jest to tylko informacja marketingowa.
Polecam także kupno słuchawek z zagranicznych serwisów jak Amazon, Ebay. Po pierwsze: można tam trafić na sprzęt u nas niedostępny; po drugie: można kupić po prostu taniej.
Nie należy także zrażać się do egzemplarzy używanych. Często są w idealnym stanie, a kupno używanych słuchawek może być okazją do zaoszczędzenia pieniędzy, lub dodatkowo przetestowania modelu już nie produkowanego.
LISTA POLECANYCH MODELI
Wymienione modele w momencie wpisania na listę kosztowały adekwatnie do przedziału cenowego, w którym zostały zawarte. Jeśli jakiś model nie został wpisany, nie znaczy, że jest niegodny polecenia. Może po prostu ktoś nie pomyślał / zapomniał. Napisz na PM, pogadamy
Przedział do 100zł.
Słuchawki zamknięte:
· Sony MDR-XB300 (przenośne; poduszki zamiast padów)
Zarejestruj się aby mieć większy dostęp do zasobów forum. Przeczytaj regulamin Warunki użytkowania i warunki prywatności związane z plikami cookie Polityka prywatności
Pytanie
mikolaj612
W kwestii ew. propozycji poprawek/zmian proszę kontaktować się z użytkownikiem @wrq
Temat ma służyć jedynie pomocy co, jak i dlaczego napisać w założonym przez siebie temacie, oraz we własnych poszukiwaniach sprzętu. Każde pytanie "Co kupić?" lub "Czy słuchawki XYZ są fajne?" będzie karane ostrzeżeniem oraz usuwane - wrq
Co kupić ? Czyli krótko o tym jak zadawać pytania i dostawać rzeczowe odpowiedzi.
Nie będę ściemniał, wiele osób nie potrafi sprecyzować swoich potrzeb. W ten sposób utrudnia się innym w udzieleniu ewentualnej pomocy. Pisząc ogólnikami nie ma się co dziwić, że nikt nie chce/nie jest w stanie pomóc, lub udziela bardzo ogólnikowe, niewiele wnoszące do tematu odpowiedzi. Pretensje w takiej sytuacji można mieć jedynie do siebie. Brak konkretnego pytania to przeważnie brak konkretnej odpowiedzi. Szukasz słuchawek ? Pisz możliwie najbardziej konkretnie. Lepiej napisać dużo, może nawet pozornie nieistotnych nieraz informacji niż lakonicznie kilka słów. Sfera audio jest bardzo rozległa, nie jest też miarodajna, nie ma i nie będzie bencharku słuchawek, który ostatecznie miałby wykazać, że ten model jest lepszy, ten gorszy, tamten taki i owaki.
Trudno wysnuwać wnioski, jeśli nie ma na czym się oprzeć. Co więc powinno zawierać się w temacie w prośbą o pomoc?
-napisz ile masz do wydania (na słuchawki lub źródło do nich, bądź jedno i drugie),
--wymagania dotyczące typu konstrukcji.
-sprzęt, którego używasz (w miarę możliwości mile widziana jest jego charakterystyka brzmienia),
-jakiej słuchasz muzyki (gatunki, ew. zespoły, przeciętna jakość plików),
-miejsce/a odsłuchu; istotne mogą się okazać warunki takie jak głośność otoczenia itp.
-doświadczenia ze sprzętem; posiadając jakieś słuchawki dobrze jest określić stosunek do nich, napisać co dokładnie się (nie)podobało(np. barwa, charakterystyka, ilość basu/wysokich tonów); w przypadku zerowego doświadczenia także warto o tym wspomnieć.
Im więcej konkretów zostanie napisanych, tym bardziej prawdopodobne jest, że uzyska się precyzyjniejsze odpowiedzi.
Najbardziej Istotną kwestią jest samodzielny odsłuch sprzętu. Nie kierujmy się wyłącznie tabelkami, wykresami, danymi technicznymi itd. Ti nigdy nie zastąpi nam odsłuchu na żywo. Nawet recenzja nie da nam pewności, że sprzęt nam się spodoba. Wpływ na to ma wiele czynników takich jak źródło, warunki odsłuchu, materiał odsłuchowy oraz jego jakość, czy pomijane często oprogramowanie (np: Foobar, Winamp). To co pasuje jednemu, drugiego może odrzucić, dlatego polecam przed zakupem osłuchać się i decydować samemu.
Słuchawki dla graczy
Warto poruszyć kwestię tego typu konstrukcji jeszcze na początku tego wpisu z tytułu nieprawidłowego podejścia do tematu przez wiele osób. Wynika to pewnie z kampanii reklamowych, prób zrobienia z mózgu papki, przez wiele firm produkujących takie słuchawki.
Panuje powszechne przekonanie, że kupno takich słuchawek pozwoli osiągać lepsze wyniki w grach poprzez lepsze pozycjonowanie, doskonalsze wrażenia przestrzenne, które miałyby być skutkiem zastosowania wielu przetworników, systemów 5.1 itp.
Warto jednak zwrócić uwagę, że nie ilość przetworników świadczy o jakości reprodukowanego dźwięku, tylko jego jakość.
Szukając słuchawek do grania warto rozejrzeć się wśród typowych słuchawek stereofonicznych, do słuchania muzyki, ze względu na często lepszy stosunek jakość-cena. Jedynie, gdy ktoś ze względu na taką, a nie inną hierarchię wartości wie, że musi mieć słuchawki z mikrofonem(+ew. kartą), należy się rozglądać za dedykowanymi produktami.
Słuchawki nauszne możemy podzielić ze względu na:
Budowę:
Otwarte -> tego typu słuchawki nie izolują od otoczenia, zarówno od strony padów, jak i drugiej strony przetwornika. W muszli znajdują się liczne otwory lub kratki wentylacyjne. Dzięki przepływowi powietrze ucho nie poci się, dłuższe sesje nie są tak męczące. Charakterystyka dźwięku nie jest zależna od przylegania nauszników do głowy. Takie słuchawki najczęściej mogą pochwalić się większą otwartością prezentacji dźwięku, szerszą sceną.
Zamknięte -> W słuchawkach tego typu pady mają za zadanie odizolować ucho od otoczenia. Również od strony muszli nie znajdziemy żadnych otworów wentylacyjnych. Dźwięk nie wydostaje się na zewnątrz słuchawek, zatem można ich używać w pomieszczeniach wymagających ciszy. Z drugiej strony nadają się one do użytku w hałaśliwym otoczeniu, dzięki tłumieniu dźwięków zewnętrznych. Wadami tego typu słuchawek są brak wentylacji(pocenie się ucha; w skrajnych przypadkach może skutkować bólem głowy) oraz ścisła zależność charakterystyki od przylegania słuchawek do głowy. W takich słuchawkach najczęściej scena muzyczna jest węższa niż w innych konstrukcjach. Łatwiej natomiast o słyszalną reprodukcję basu, szczególnie niższych jego zakresów.
Półotwarte -> Słuchawki półotwarte to połączenie najlepszych cech słuchawek otwartych i zamkniętych. Dobre przenoszenie niskich częstotliwości oraz wentylacja uszu. Pady mają za zadanie odizolować ucho od otoczenia(jak w zamkniętych), a w samej muszli występują pewne otwory wentylacyjne(jednak w wyraźnie mniejszej ilości względem konstrukcji otwartych).
Rodzaj konstrukcji, sposób noszenia:
clip-on'y i neckbandy -> są to najmniejsze słuchawki spośród nausznych, otwarte. Mocuje się je na małżowinach poprzez odpowiednie haczyki(clip-ony) lub poprzez oparcie na małżowinach i dodatkowe mocowani pałąka na szyi. Jest to dobry wybór szczególnie dla osób chcących cieszyć się muzyką podczas uprawiania sportu. Podczas biegu, czy na siłowni, nie ma obaw, że słuchawki same się zsuną, jak w przypadku słuchawek z pałąkiem. Konstrukcja nie musi być związana ze sportem, można ich także spokojnie używać podczas spacerów, czy w domowym zaciszu. Ze względu na konstrukcję otwartą, słuchawki nie izolują, nie nadają się więc za bardzo do podróży komunikacją miejską czy innych hałaśliwych miejsc. Jest to jednocześnie zaletą w kontekście sportu(rower, bieganie), gdzie ze względów bezpieczeństwa warto zachować kontakt słuchowy z otoczeniem.
słuchawki nauszne (supraaurals) -> słuchawki z pałąkiem nagłownym, trzymające się poprzez samo przyleganie pałąka do głowy, oraz wywołany przez niego docisk muszli do uszu. Występują we wszystkich typach konstrukcji: otwartych, zamkniętych, półotwartych. Słuchawki różnią się wielkością w zależności od zastosowania. Niektóre modele(tak jak clip-ony i neckbandy) nie posiadają padów, jedynie gąbkę(podobna do tych, jak w słuchawkach dousznych - pchełkach), np AKG K420 lub Philips SHP5401. Są to konstrukcje otwarte(lub półotwarte; producent czasem podaje informację odmienną od tej, której byśmy się spodziewali). Inne, nie posiadaja otworu na przetwornik, całość jest jednolitą wygodną poduszką, np. Sony 570LP lub Sony XB300. Są to konstrukcje zamknięte. Najczęściej jednak spotykane są słuchawki z padami, które nie mają za zadanie objąć małżowiny, jedynie się na niej oprzeć. W większych słuchawkach bywa często, że małżowina miesci sie do środka, dotykajac wciąż wnętrza padów, lub nawet czasem mając wolną przestrzeń. Czy jednak ucho sie zmieści, czy nie, zależy od jego wielkości. Konstrukcje nauszne mają bardzo szerokie zastosowania, od słuchawek przenośnych, przez domowe, po profesjonalne, do monitoringu.
słuchawki wokółuszne (circumaurals) -> słuchawki z zasady, niezaleznie od rozmiaru ucha, okalające całą małżowinę. Opieraja sie tylko poprzez kontakt pałąka z głową oraz docisk padów do głowy(nie uszu). Z racji uwolnienia małżowiny od kontaktu ze słuchawkami, jest to najwygodniejszy typ spośród wszystkich konstrukcji. Z tego też powodu najczęściej stosuje sie je w domowym zaciszu, gdzie komfort odsłuchu jest sprawą priorytetową. Spotyka się wszystkie typy konstrukcji: otwarte, zamknięte, półotwarte.
Zastosowanie:
Słuchawki przenośne(mobilne/portable) -> słuchawki stworzone z myślą o słuchaniu poza domem, z odtwarzaczy przenośnych/telefonu. Najczęściej nie mają wielkich wymagań co do mocy, są łatwo napędzane. Spotyka się konstrukcje clip-on, neckband oraz typowe nauszne, które to ostatnie bardzo często są składane. Często pożądaną cechą słuchawek przenośnych jest izolacja, tłumienie odgłosów otoczenia(w przypadku użytkowania w hałaśliwym otoczeniu jak komunikacja miejska). Nie jest to jednak regułą, dlatego spotyka się budowę każdego typu: otwartą, półotwartą i zamkniętą. Spotyka się także słuchawki bezprzewodowe(głównie BT), oraz z aktywnym systemem tłumienia. Do zestawów często dodawane są woreczki/futerały do przechowywania słuchawek. Mimo założenia mobilności, są osoby które nie widzą problemu używać takich słuchawek także w domu.
Słuchawki profesjonalne:
-monitory studyjne -> słuchawki przeznaczone dla osób zajmujących się muzyką od strony technicznej, czy to profesjonalnie, czy hobbystycznie. Pomoc dla monitorów głośnikowych. Najczęściej charakteryzują się bardziej liniową charakterystyką przenoszenia, wyrównaniem pasma. Brzmienie jest z założenia niemęczące, by nie przeszkadzało w wielogodzinnych sesjach podczas pracy: rozciągnięte wysokie tony, łagodne przejście ze średnich do wysokich tonów i nienachlany bas. Z tych powodów dla wielu osób te słuchawki nie nadają się do normalnego słuchania muzyki, bo wydają się „nudne”. Są to konstrukcje zamknięte, nauszne oraz wokółuszne. Spotyka się modele łatwo napędzane(np. ATH M50), jak i wymagające potężnego toru(AKG K141Monitor 600ohm), z czego te mało wymagające często są składane i mają wtedy w zestawie solidny futerał do transportu słuchawek.
-DJ-skie -> słuchawki przeznaczone, jak nazwa wskazuje, do miksowania, dla DJ’ów. Opis może pokrywać się z powyższym, z czego charakterystyka z założenia ma basu pod dostatkiem, a wysokie tony są nienachlane. Charakterystyczną cechą konstrukcyjną jest odchylana jedna słuchawka(np. Sennheiser HD215)
Słuchawki domowe ->słuchawki przeznaczone do odsłuchów w domowym zaciszu(/zgiełku?). Z tego powodu spotyka się wszystkie typy konstrukcji, nauszne, wokółuszne, a w nich budowę otwartą, półotwartą, jak i zamkniętą.
Najpopularniejsze, ze względu na wygodę, która jest szczególnie ważnym czynnikiem w tym zastosowaniu, są słuchawki wokółuszne. Często wymagają solidnego toru słuchawkowego, lub przynajmniej słuchawkowego wejścia w amplitunerze.
Słuchawki multimedialne -> o nich zostało już co-nieco powiedziane powyżej, słuchawek dla graczy jako głównej gałęzi słuchawek multimedialnych. Wtedy są to słuchawki zamknięte(by nie przeszkadzać domownikom) z różnymi systemami wielokanałowymi. Drugim popularnym zastosowaniem są tzw. słuchawki telekomunikacyjne. Wtedy są to najczęściej niewielkie słuchawki budowy otwartej. Czasami podłączane przez USB. Wszystkie obowiązkowo posiadają mikrofon.
Kilka dodatkowych informacji nt. spraw istotnych
Wygrzewanie słuchawek -> Kwestia bardzo istotna oraz drażliwa. Należy mieć na uwadze, że słuchawki po zakupie, zaraz po wyjęciu z pudełka, mogą grać inaczej niż po kilku/kilkunastu/kilkuset godzinach grania. Wszystko sprowadza się do rozruszania się przetwornika, użytych do jego konstrukcji materiałów. By słuchawki się wygrzały tak naprawdę wystarczy ich słuchać, słuchać i słuchać. Niektórzy chcąc poznać od razu brzmienie wygrzanych słuchawek dokonują tego procesu na jakichś zapętlonych utworach w przysłowiowej szafie/pod kocem. Można spotkać także specjalne techniki wygrzewania(np. metoda GradoFan’a), użycie odpowiednich ścieżek dźwiękowych(np. zapętlony bas o niskiej częstotliwości, brązowy szum), co ma spowodować przyspieszenie tego procesu wygrzewania, czyli daje możliwość zapoznania się z końcowymi walorami słuchawek wcześniej niż przy normalnym słuchaniu muzyki.
Biorąc pod uwagę istotny aspekt przyzwyczajania się do nowego sposobu prezentacji dźwięku(tzw. wygrzewanie mózgu), łączy się to z powyższym w jedną trudną do zmierzenia i opisania całość procesu wygrzewania słuchawek. O którym nie można zapomnieć, szczególnie gdy dochodzi do niezbieżnych wrażeń z porównań tego samego modelu, lecz różnych egzemplarzy, nowych i wygrzanych.
SPL -> wartość ciśnienia akustycznego, najczęściej podawane dla 1kHz. Im większa wartość, tym głośniejsze słuchawki. Warto zwrócić uwagę m.in. na tę kwestię w wypadku niskiej jej wartości oraz braku dodatkowych wzmacniaczy słuchawkowych.
Impedancja -> im wyższa impedancja, tym bardziej słuchawki są oporne (impedancja = oporność). W dosłownym tego znaczeniu, obok SPL jest to druga informacja, po której można spodziewać się jakiego wzmocnienia słuchawki będą potrzebowały.
Zależność SPL i impedancji od „prądożerności”:
Niska impedancja i wysokie SPL nie powinny sprawić problemu, tak samo wysoki SPL z wysoką impedancją. Większość popularnych słuchawek posiada oporność 16-32-55ohm. Niektóre nawet bardziej wymagające słuchawki nie zmuszają do użycia dodatkowych wzmacniaczy, ze względu na wysoką skuteczność(np. powyżej 110dB). Inaczej może być w przypadku parametrów impedancji 32ohm i skuteczności poniżej 90dB. Nie należy jednak brać tych parametrów ze śmiertelną powagą, bo czasem rzeczywistość okazuje się zaskakująca. Gdy ktoś ma wątpliwości, najlepiej po prostu spytać, czy dane źródło(/wzmacniacz) ma wystarczająco dużo mocy, by napędzić dane słuchawki. Opinia posiadacza jest cenniejsza niż suche parametry.
Polecany artykuł: http://holdegron.fm.interia.pl/about.htm
Damping Factor:
DF to wskaźnik, który powinien być brany pod uwagę podczas poszukiwań. Pomaga dopasować słuchawki do posiadanego sprzętu. Oblicza się go w ten sposób: impedancję słuchawek(np 32ohm) dzieli się przez impedancję wyjściową wzmacniacza(wolno-stojącego, lub wbudowanego w odtwarzaczu). Na przykład wzmacniacz Pro-Ject Headbox SE II posiada imp. wyjśc. równą 30ohm, a słuchawki Beyerdynamics DT250 mają (m.in.) 250ohm. Daje to 250/30= ~8,3. DF Powinien wynosić co najmniej 8. Im mniej, tym gorzej. Tym większe zniekształcenia w dźwięku, szczególnie w zakresie basu. Niestety, praktycznie żaden producent nie podaje w specyfikacji informacji na temat impedancji wyjściowej swoich produktów.
Dla zainteresowanych zamieszczam link(ENG) z krótkim wyjaśnieniem tematu dopasowania impedancyjnego, oraz tabelką z wynikami pomiarów impedancji wyjściowych popularnych odtwarzaczy/wzmacniaczy: http://en.goldenears.net/1389
Ogólny zarys brzmienia słuchawek:
Najpierw jednak słowo wstępu: poniższe terminy nie mają żadnego sensu, gdy stosuje się je bez skali porównawczej. Coś może być jakieś w porównaniu do czegoś i na odwrót. Używanie terminów bez punktu odniesienia prowadzi do poważnych nieporozumień, bezpłodności oraz chorób serca.
Ciepłe(/zimne) -> te określenia tyczą się barwy reprodukowanej przez słuchawki. Barwa pełna, wysokie nią nasycenie to brzmienie ciepłe, i odwrotnie dla słuchawek zimnych.
Ciemne(/jasne) -> terminy opisują proporcje pomiędzy natężeniem poszczególnych pasm, wysokich i niskich tonów. Dominacja basu przy nienachlanych wysokich tonach to brzmienie ciemne, i odwrotnie, nachalne soprany przy skąpych niskich tonach to brzmienie jasne.
Gdzieś pomiędzy powyższymi pojęciami oscylują terminy naturalny oraz neutralny, często używane zamiennie. W mojej opinii naturalność tyczy się barwy, czyli określeń ciepły/zimny, natomiast neutralność tyczy się określeń ciemny/jasny.
W kształcie v- lub u- -> kształt tych liter ma obrazować wyobrażalny wykres charakterystyki słuchawek, czyli bardziej lub mniej drastyczne podbicie niskich i wysokich częstotliwości względem tonów średnich.
Fun’owe granie -> określenie, które znaczy co innego dla każdej osoby. Sposób prezentacji sprawiający przyjemność, nie nastawiony na analizę muzyki.
Teoria mówi, że sprzęt powinno się dobierać kontrastowo, czyli ciepłe z zimnym i vice versa, przez co uzyskuję się dobra synergię. Bywa, że połączenia tych samych "biegunów" potrafią w przypadku specyficznego sprzętu dać lepsze rezultaty niźli łączenie ich na zasadzie kontrastu.
Link do tematu „Pogadanka”, gdzie można poczytać trochę rozważań nt. sposobu opisywania dźwięku: http://forum.mp3stor...__fromsearch__1
Powyżej celowo nie podjąłem tematu np. THD czy zakresu pasma przenoszenia i innych, z racji tego, że pominięte parametry nie powinny mieć wpływu na wybór. Często jest to tylko informacja marketingowa.
Polecam także kupno słuchawek z zagranicznych serwisów jak Amazon, Ebay. Po pierwsze: można tam trafić na sprzęt u nas niedostępny; po drugie: można kupić po prostu taniej.
Nie należy także zrażać się do egzemplarzy używanych. Często są w idealnym stanie, a kupno używanych słuchawek może być okazją do zaoszczędzenia pieniędzy, lub dodatkowo przetestowania modelu już nie produkowanego.
LISTA POLECANYCH MODELI
Wymienione modele w momencie wpisania na listę kosztowały adekwatnie do przedziału cenowego, w którym zostały zawarte. Jeśli jakiś model nie został wpisany, nie znaczy, że jest niegodny polecenia. Może po prostu ktoś nie pomyślał / zapomniał. Napisz na PM, pogadamy
Przedział do 100zł.
Słuchawki zamknięte:
· Sony MDR-XB300 (przenośne; poduszki zamiast padów)
Słuchawki półotwarte:
· Superlux HD681 (domowe)
Słuchawki otwarte:
· Phillips SHP5401 (przenośne)
· Aiwa Shellz (clip-on, przenośne)
· Koss KSC75 (clip-on, przenośne)
Przedział do 250zł.
Słuchawki zamknięte:
· Creative Aurvana Live! (przenośne)
· AKG K518DJ (przenośne, składane)
· JTS HP525 (przenośne)
· Superlux HD660 (studyjne, kuferek w zestawie)
· Superlux HD661 (przenośne)
· Panasonic RP-HTX7 (przenośne)
· Pioneer SE-M390 (domowe)
· Audio-Technica ATH-SJ55 (przenośne, składane)
· Braiwavz HM3 / Fischer Audio FA-004 (przenośne)
· Sennheiser HD438 (przenośne)
· AKG K414p (przenośne, składane)
·
Słuchawki półotwarte:
· AKG K420 (przenośne, składane)
· Superlux HD668B (domowe)
· AKG K520 (przenośne)
.
Słuchawki otwarte:
· Koss Porta Pro (przenośne, składane)
Przedział do 400zł.
Słuchawki zamknięte:
· Shure SRH 440 (studyjne)
· Fostex T7 (studyjne)
· Fostex TH-7B (przenośne)
· Ultrasone HFI 450 (przenośne, składane)
· Audio-Technica ATH-T500 (domowe)
· AKG K450 (przenośne, składane)
Słuchawki półotwarte:
· AKG K540 (domowe)
· AKG K240 Studio (studyjne)
Słuchawki otwarte:
· Audio-Technica ATH-AD500 (domowe)
· Grado SR60 (domowe)
· Alessandro MS-1i (domowe)
Przedział do 600zł.
Słuchawki zamknięte:
· Ultrasone HIFI 580 (przenośne, składane)
· AKG K172 HD (studyjne)
· Sony MDR-7509HD (studyjne)
· Audio-Technica ATH-M50 (studyjne, składane)
· Beyerdynamic DT770 PRO (studyjne)
· AKG K271 MKII / K272 HD (studyjne)
Słuchawki półotwarte:
· AKG K240 MKII / K242 HD (studyjne)
· AKG K141 MKII/K142 HD (studyjne)
Słuchawki otwarte:
· Grado SR80 (domowe)
· Grado SR80i (domowe)
·
Przedział do 1000zł.
Słuchawki zamknięte:
· Beyerdynamic DT 100/150/250 (studyjne)
· Sennheiser HD 25-1-II (przenośne)
· Shure SRH 840 (przenośne, składane)
· Shure SRH 940 (studyjne, składane)
· AKG K550 (domowe)
Słuchawki półotwarte:
· Beyerdynamic DT880 PRO (domowe)
Słuchawki otwarte:
· Grado SR125i (domowe)
· Grado SR225i (domowe)
· Beyerdynamic DT990 PRO (domowe)
· AKG K601 (domowe)
· AKG K701 (domowe)· .
Przedział powyżej 1000zł.
Słuchawki zamknięte:
· Denon D2000 (domowe)
·
Słuchawki półotwarte:
·
·
Słuchawki otwarte:
· Sennheiser HD650 (domowe)
· Sennheiser HD600 (domowe)
Edytowane przez wrqOdnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Top użytkownicy dla tego pytania
8
4
3
3
Popularne dni
20 Lis
7
22 Lut
6
25 Mar
4
21 Lis
3
Top użytkownicy dla tego pytania
wrq 8 odpowiedzi
ZenekHajzer 4 odpowiedzi
Kluczyk 3 odpowiedzi
Perul 3 odpowiedzi
Popularne dni
20 Lis 2015
7 odpowiedzi
22 Lut 2012
6 odpowiedzi
25 Mar 2024
4 odpowiedzi
21 Lis 2015
3 odpowiedzi
Popularne posty
mikolaj612
W kwestii ew. propozycji poprawek/zmian proszę kontaktować się z użytkownikiem @wrq Temat ma służyć jedynie pomocy co, jak i dlaczego napisać w założonym przez siebie temacie, oraz we własnych
blueme
myślę, że warto tu dorzucić rekomendacje InnerFidelity: Wokółuszne otwarte Wokółuszne zamknięte Nauszne otwarte Nauszne zamknięte IEMy Wygłuszające hałas Bezprzewodowe
Jaro54
A po co ci tak drogie słuchawki do mptrójek?
Opublikowane grafiki
78 odpowiedzi na to pytanie
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.