Skocz do zawartości

Astell&Kern AK500N


surround

Rekomendowane odpowiedzi

Ale DSD to nie jest rozwinięcie PCM'a w żaden sposób. Oczywiście nie da się poprawić jakości utworu przez konwersję do DSD, bo to wierutna bzdura. Brakujące elementy i tak bedą interpolowane, tylko zostana zapisane, zamiast być wyliczane na bieżąco.

 

W skrócie - PCM to forma zapisu cyfrowego, w prezentuje się wartość chwilową w równych odstępach czasu. Przez to przebiegi między wartościami chwilowymi są wyliczane. Niemniej jednak przy 16bitach mamy 65536 możliwych wartości chwilowych w próbce. DSD to zapis o zmiennej częstotliwości próbkowania, czyli o zmiennym odstępie czasowym pomiędzy próbkami. Dzięki tem przebieg fali pomiędzy próbkami nie musi być wyliczany jak w przypadku PCM, a może po prostu zostać opisany próbkami. Dzięki temu sygnał DSD może być identyczny z analogowym zapisem sygnału.

 

Oczywiście to czy jesteśmy w stanie usłyszeć te różnice między sposobami zapisu to kwestia dyskusyjna. Ważne jest to, że PCM ma skończoną ilość próbek a DSD już nie. Obrazowo - im więcej się dzieje w nagraniu tym więcej tracimy przez zapis PCM. W przypadku DSD to się nie zdarzy.


Panowie, wróćmy do sedna i zadajmy sobie podstawowe pytanie: da się do tego podłączyć clipa+? Bo jak nie, to nie kupuję.

Da się.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale ja nie mówię o robieniu zdjęcia ze zdjęcia tylko przetworzeniu zdjęcia w postaci cyfrowej i dopiero wydrukowaniu.

 

A konwersja nie tyle poprawia co może spowodować lepszą interpolację sygnału o ile to zachodzi, bo nie jest tak

że PCM jest dekodowane do analogu i dopiero wtedy do DSD, tylko obrabiane jest w domenie cyfrowej jakimiś algorytmami,

ale jak pisałem ja się na tym nie znam i nie wiem jak to dokładnie zachodzi i jaki może mieć wpływ na efekt końcowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Fatso - a teraz zderzenie z tezą, że konwersja tego pcm do dsd poprawia jakość nagrania :)

Toż to Fkrest Gump by sczaił że coś jest nie halo :)

 

 

Niekoniecznie. Zakładam, że konwersja do DSD trwała dłużej niż odtwarzany plik. W takiej sytuacji można z większą dokładnością interpolować dane, a co za tym idzie, zmniejszyć zapotrzebowanie na moc obliczeniową przy odtwarzaniu.

 

Np. Mój komp w najdokładniejszej, 8mio przebiegowej konwersji, robi to nadal krócej niż czas trwania utworu, dlatego w moim przypadku nie ma sensu konwertować, bo moc (a raczej zapas mocy obliczeniowej) jest tak ogromny, że przy najdokładniejszej metodzie dekompresji PCM do analoga, mój komp ziewa. Może w przypadku tego AK sytuacji idealnego interpolowania ma sie niestety tak, że cała zabawka mniej potrzebuj soku na odtworzenie DSD niż PCM, a więc konwersja pomogła.

 

Oczywiście powyższe rozważania mają sens, jedynie w przypadku opisanym w ostatnim zdaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale masz jak pisał Fatso - plik o równomiernym próbkowaniu(czyli interpolowany/aproksymowany po całości), jednoznacznie określony przez recenzenta jako gorszy. Konwertowany do pliku o zupełnie innej charakterystyce zapisu i ma być lepiej? No przecież to jest oczywiste - mam coś gorszego, to nawet obróbką z formatu w format bez analogowego formatu pośredniego nie zrobię z tego wyższej jakości. No bo jak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Because of the nature of sigma-delta converters, one cannot make a direct comparison between DSD and PCM. An approximation is possible, though, and would place DSD in some aspects comparable to a PCM format that has a bit depth of 20 bits and a sampling frequency of 96 kHz.[22] PCM sampled at 24 bits provides a (theoretical) additional 24 dB of dynamic range.


Because it has been extremely difficult to carry out DSP operations (for example performing EQ, balance, panning and other changes in the digital domain) in a one-bit environment, and because of the prevalence of studio equipment such as Pro Tools, which is solely PCM-based, the vast majority of SACDs—especially rock and contemporary music which rely on multitrack techniques—are in fact mixed in PCM (or mixed analog and recorded on PCM recorders) and then converted to DSD for SACD mastering.



Oczywiście pozostaje pytanie na ile to prawda...


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Edit - to było do saudio :)

@Fatso - może coś zgubiłem, ale wg tego co piszesz to interpolując raz interpolowane dane, uzyskam przebieg bliższy pierwotnemu?

Ale nie interpolujesz interpolowanych danych. Format PCM to zapis wobec domeny analogowej stratny. DSD już niekoniecznie.

 

 

Because of the nature of sigma-delta converters, one cannot make a direct comparison between DSD and PCM. An approximation is possible, though, and would place DSD in some aspects comparable to a PCM format that has a bit depth of 20 bits and a sampling frequency of 96 kHz.[22] PCM sampled at 24 bits provides a (theoretical) additional 24 dB of dynamic range.

Because it has been extremely difficult to carry out DSP operations (for example performing EQ, balance, panning and other changes in the digital domain) in a one-bit environment, and because of the prevalence of studio equipment such as Pro Tools, which is solely PCM-based, the vast majority of SACDs—especially rock and contemporary music which rely on multitrack techniques—are in fact mixed in PCM (or mixed analog and recorded on PCM recorders) and then converted to DSD for SACD mastering.

Oczywiście pozostaje pytanie na ile to prawda...

 

To prawda. Pytanie, na ile to usłyszymy :)

Edytowane przez Fatso
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Edit - to było do saudio :)

@Fatso - może coś zgubiłem, ale wg tego co piszesz to interpolując raz interpolowane dane, uzyskam przebieg bliższy pierwotnemu?

Ale nie interpolujesz interpolowanych danych. Format PCM to zapis wobec domeny analogowej stratny. DSD już niekoniecznie.

 

 

No właśnie za czymś nie nadąrzam - możesz linknąć jakąś literaturę? Mnie nie chodzi o materiał studyjny przekonwertowany z wielu ścieżek PCM do DSD, tylko o gotowy utwór, o którym piszesz, że skonwertowany stratnie.

Nie jestem w stanie zatem pojąć, w jaki sposób w tym ostatnim przypadku jakość ulegnie poprawie (stratny format -> konwersja -> wrażenie "lepszości" "nowego" nagrania w DSD).

To bardzo ciekawe i chętnie się z tym zapoznam (btw. sporo do powtórzenia widzę z teorii sygnałów :) )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli i tak DSD powstaje z PCM. Jak dla mnie, skoro nie słyszę lepszości formatów gęstych, poza innym masteringiem, to też nie usłyszę różnicy w stosunku do ordynarnego 16/44 takich wypaśnych DSD.

Ale, w moim wieku to już normalne ;)

Problem w tym, że DSD słychać w niektórych realizacjach i nawet konwersja do PCM z tego materiału powoduje utratę "czegoś". A w wielu nagraniach nie ma kompletnie żadnej różnicy. Jak na razie to jakieś 10% i to głównie muzyka symfoniczna, na pełne składy. Plumkania jazzowych trio nie jestem w stanie rozróżnić.

 

 

Edit - to było do saudio :)

@Fatso - może coś zgubiłem, ale wg tego co piszesz to interpolując raz interpolowane dane, uzyskam przebieg bliższy pierwotnemu?

Ale nie interpolujesz interpolowanych danych. Format PCM to zapis wobec domeny analogowej stratny. DSD już niekoniecznie.

 

 

No właśnie za czymś nie nadąrzam - możesz linknąć jakąś literaturę? Mnie nie chodzi o materiał studyjny przekonwertowany z wielu ścieżek PCM do DSD, tylko o gotowy utwór, o którym piszesz, że skonwertowany stratnie.

Nie jestem w stanie zatem pojąć, w jaki sposób w tym ostatnim przypadku jakość ulegnie poprawie (stratny format -> konwersja -> wrażenie "lepszości" "nowego" nagrania w DSD).

To bardzo ciekawe i chętnie się z tym zapoznam (btw. sporo do powtórzenia widzę z teorii sygnałów :) )

 

Nie robisz DSD z PCM. DSD jak i PCM powstają ze ścieżki analogowej. Ot od pewnego czasu PCM uważany był za wystarczająco dobry format zapisu cyfrowego. Jeśli wszystko ma mieć sens, to DSD powinno powstać z materiału zapisanego na analogu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To się nie zrozumieliśmy.

Wyżej w tym wątku została przytoczona recenzja wg. której konwersja PCM->DSD to jest coś za co AK powinno dać premię pracownikowi, który to zaimplementował.

Moje rozumienie było takie:

jegomość wrzuca hałowy wg. niego PCM, konwertuje go do DSD i dostaje chóry anielskie.

Więc albo miał na myśli jak zrozumiałem, albo zastosował mega skrót myślowy i babrał się z konwersją tak jak to opisałeś (jeśli ten drugi przypadek miał miejsce, to cofam to co pisałem o jego skretynieniu).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Czyli i tak DSD powstaje z PCM. Jak dla mnie, skoro nie słyszę lepszości formatów gęstych, poza innym masteringiem, to też nie usłyszę różnicy w stosunku do ordynarnego 16/44 takich wypaśnych DSD.

Ale, w moim wieku to już normalne ;)

Problem w tym, że DSD słychać w niektórych realizacjach i nawet konwersja do PCM z tego materiału powoduje utratę "czegoś". A w wielu nagraniach nie ma kompletnie żadnej różnicy. Jak na razie to jakieś 10% i to głównie muzyka symfoniczna, na pełne składy. Plumkania jazzowych trio nie jestem w stanie rozróżnić.

 

 

Edit - to było do saudio :)

@Fatso - może coś zgubiłem, ale wg tego co piszesz to interpolując raz interpolowane dane, uzyskam przebieg bliższy pierwotnemu?

Ale nie interpolujesz interpolowanych danych. Format PCM to zapis wobec domeny analogowej stratny. DSD już niekoniecznie.

 

 

No właśnie za czymś nie nadąrzam - możesz linknąć jakąś literaturę? Mnie nie chodzi o materiał studyjny przekonwertowany z wielu ścieżek PCM do DSD, tylko o gotowy utwór, o którym piszesz, że skonwertowany stratnie.

Nie jestem w stanie zatem pojąć, w jaki sposób w tym ostatnim przypadku jakość ulegnie poprawie (stratny format -> konwersja -> wrażenie "lepszości" "nowego" nagrania w DSD).

To bardzo ciekawe i chętnie się z tym zapoznam (btw. sporo do powtórzenia widzę z teorii sygnałów :) )

 

Nie robisz DSD z PCM. DSD jak i PCM powstają ze ścieżki analogowej. Ot od pewnego czasu PCM uważany był za wystarczająco dobry format zapisu cyfrowego. Jeśli wszystko ma mieć sens, to DSD powinno powstać z materiału zapisanego na analogu.

 

Może tu jest pies pogrzebany. Plumkanie w trio, piłowanie w pełnym składzie niestety do mnie nie trafia i tego najzwyczajniej w świecie nie słucham. Ja to na starym rocku się wychowałem, morze wódki przy polskiej klasyce się wypiło i tak mi już zostało. A jak moja muza to bezpośrednio z pcma idzie, to se mogę różnic szukać.

Ale, dalej będę sceptyczny, z powodu jaki już podawałem ;) przypis 39 w haśle dsd na wikipedii.com. Taki ze mnie niewierny...

 

edyta: żeby nie było, słuchanie mi zostało, a nie picie ;)

Edytowane przez hafis
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja swojego czasu miałem pewność, że osoby opowiadające o różnicach zmyślają. Aż sam tego nie usłyszałem. Usłyszałem oczywiście na materiale cudzym, na swoim nie byłem w stanie nic usłyszeć.

Dlatego zacząłem zgłębiać temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja pozostanę przy słuchaniu muzyki....swojej muzyki. Dla jakiegoś tam smaczku, który jest, albo tak się wydaje, nie zamierzam dręczyć się. Życie już jest wystarczająco męczące a muzyka ma być relaksem, także podkładem pod czynności codzienne.

 

Sklep pojechał filozoficznie ;) w gratisie sesja psychoterapeutyczna...

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przewartościowany czy nie. Co to ma za znaczenie. Sam VAT to jest 23% ceny. Jeszcze jest podatek 19%. Cło , transport. Producent tez wydal na pewno nie malo na development i to musi wkalkulowac w cene. A jednostkowa cena produkcji nie ma nic do tego.

 

 

wow, no i wszystko jasne- dobrze że nam wytłumaczyłeś że AK nie sprzedajecie pod stołem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Zarejestruj się aby mieć większy dostęp do zasobów forum. Przeczytaj regulamin Warunki użytkowania i warunki prywatności związane z plikami cookie Polityka prywatności