Skocz do zawartości

Fotografia i sprzęt fotograficzny


Saiya-jin

Rekomendowane odpowiedzi

Problmem jednak tkwi w tym że fotki te mają problem natury technicznej. Mianowicie w cieniach oraz na niebieskim niebie tworzą się dziwne artefakty

W cieniach mamy do czynienia z pikselozą i kompletnym brakiem szczególow.

 

problemu w rawach nie ma, nie wiem więc, jak wywołujesz te zdjęcia, że dzieją się takie rzeczy (bo chyba nie napisałeś, co robisz z rawami)

 

 

 

Dodam też że przy próbie obrobki tych zdjęc za pomoca programu SNS HDR Pro czyli wrzuceniu surowego pliku RAW w celu wywołania HDR

psuły się kolory i całe zdjecie stawalo sie pomarańczowo szare

to chyba problem w stylu zbyt nowy aparat na ten program - tak jak ligthroom to każdego nowego aparatu wypuszcza nową wersję

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam maly problem do zdiagnozowania.

Kolega zakupił Pentaxa K5 II i narobił na wyjeżdzie górskim mnóstwo fotek.

[ciach]

 

Problem na niebie to efekt "niedostatecznie dużej ilości poziomów szarości", a do wyszukania w google to "color banding":

 

Colour_banding_example01.png

 

co może być przyczyną? jak dla mnie sugeruje to, że zdjęcie które widać jest już po nieliniowym filtrze (tonemappingu), niezależnie czy jest to pseudo-HDR zrobiony programem na komputerze, czy "optymalizacja światła" w samym aparacie

 

to niestety jest dość poważny problem bo cudów nie ma, matryca ma bardzo ograniczoną rozpiętość dynamiczną (przypomnijcie sobie "mniej magicznie automatyczne" aparaty sprzed dajmy na to dwóch-trzech lat) gdzie normalnie było by niebo białe a cienie zupełnie czarne

 

ale ponieważ pokazujecie RAW-a więc jasno sugeruje to że "winnym" jest moment, kiedy z RAW-a robiony jest plik JPEG

 

ze swojej strony polecam najnowszego Lightrooma (z obsługą K5-II) albo CaptureOne Pro/Express (też z obsługą K5-II)

 

teoretycznie - ale już jest po ptakach - można pstrykać nie PEF-y tylko pliki DNG (ja przez długi czas tak robiłem) i teoretycznie wtedy taki plik jest możliwy do odczytania w dowolnym programie odczytującym pliki DNG niezależnie od tego, czy taki program oficjalnie obsługuje K5-II... ale niestety to tylko teoria, w praktyce bywa różnie ;)

 

podobna możliwość to konwersja PEF -> DNG przy pomocy najnowszej wersji DNG Convertera

[dopisek] możliwa jest jeszcze taka sytuacja, że plik RAW naświetlony jest "na styk" i obróbka tak żeby nie eksponować pewnych artefaktów - jeśli wywoływacz RAW-ów "nie zrobi jakiejś magii" - będzie skrajnie trudna bądź niemożliwa... swoją drogą, te czernie wyglądają tak, jakby były już nie do odzyskania... bo dajcie spokój, jeśli w jasny dzień robić zdjęcie naświetlone na niebo to nie ma szans oczekiwać jeszcze pełnych detali w cieniu... od tego jest prawdziwy HDR z co najmniej trzema naświetleniami co 2EV

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki Khronie za odpowiedź

 

 

to niestety jest dość poważny problem bo cudów nie ma, matryca ma bardzo ograniczoną rozpiętość dynamiczną (przypomnijcie sobie "mniej magicznie automatyczne" aparaty sprzed dajmy na to dwóch-trzech lat) gdzie normalnie było by niebo białe a cienie zupełnie czarne

 

pozwole sobie jedną rzecz. K5 ma chyba najlepsza rozpiętośc tonalna HDR na niskich i wysokich ISO z tego przedzialu klasowego i cenowego.

Nie powinno by z tym problemu szczególnie że dotychczas na starszej K5 wszystko dziala jak nalezy

 

----

 

W związku z tym nawiazujac do dopiska ktory dodałeś akurat Pentax ma problem z raczej w druga strone. Bynajmniej kazdy z którym miałem do czynienia czyli.

Świetnie wyciaga z "cienia" ale kiepsko wyciaga z "prześwietlenia"

 

Powiedz mi konkretnie w którym kierunku powinienem się zwrócic w celu rozwiazania tego problemu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"K5 ma chyba najlepsza rozpiętośc tonalna HDR na niskich i wysokich ISO z tego przedzialu klasowego i cenowego."

Ależ to nie za wiele ma do rzeczy. Tak samo możesz napisać o aparacie w telefonie, ale to nie spowoduje, że będziesz w stanie wykonać nim HDRa.

 

Zauważ, że na klasycznym zdjęciu nie chcesz uzyskać HDRa - każde zdjęcie wyglądałoby niczym namalowany obraz -

i naprawdę nie ma tu większego znaczenia jaki aparat itd.

I właśnie DLATEGO potrzebne są trzy zdjęcia. Jedno normalne, jedno łapie to co niedoświetlone i jedno w drugą stronę - aby poprawnie uchwycić to, co normalnie było prześwietlone. Następnie nakładasz i gotowe. Zero filozofii. Ja w dalszym ciągu obstawiam, że to wina podejścia. Wykonaj (albo niech znajomy wykona) podobne zdjęcie, ale oparte na 3 czy 5ciu zdjęciach - za pomocą PSa, photomatixa czy innego cuda, zrobi z tego HDR i zobaczy czy będzie podobnie.

To paradoksalnie może pomóc, bo na jedym ze zdjęć zapewne te cienie uchwycisz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Powiedz mi konkretnie w którym kierunku powinienem się zwrócic w celu rozwiazania tego problemu ?

 

powinieneś nam powiedzieć, w jaki sposób z tego RAWa zrobiłeś jpg, bo chyba do tej pory nie powiedziałeś. załączam jpg z lajtruma z tego zdjęcia

 

Zauważ, że na klasycznym zdjęciu nie chcesz uzyskać HDRa - każde zdjęcie wyglądałoby niczym namalowany obraz -

i naprawdę nie ma tu większego znaczenia jaki aparat itd.

 

nie zgodzę się z tobą, bo zdjęcie zawierające dużo informacji w cieniach i jasnych fragmentach (czyli zdjęcie o wysokiej rozpiętości tonalnej) to co innego niż efekt zwany HDRem - takie Nikony jak D600 czy D800 mają bardzo dużą rozpiętość tonalną, ale RAWy z nich nie wyglądają jak efekt HDR ;-)

IMGP0696.zip

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale w nich niedoświetlony fragment ma być niedoświetlony (czarny) - i już.

Programy do HDRów na siłe robią coś innego i Ci te piksele rozwalają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiedz mi konkretnie w którym kierunku powinienem się zwrócic w celu rozwiazania tego problemu ?

 

w przyszłości pozostaje świadomie wybierać pomiędzy "zmieści się na jednym naświetleniu" a "zróbmy bracketing" znając możliwości swojego aparatu (czytaj: wypróbować to wcześniej w praktyce)

 

a w tym momencie pozostaje jedynie poszukać "wywoływacza RAW-ów", który da satysfakcjonujący efekt, z własnego doświadczenia powiem że CaptureOne nawet w wersji Express robi cuda, które są totalnie niemożliwe w lightroomie... minus jest taki że za jakość się płaci i captureone jest tak 2x droższy nawet niż lightroom :)

 

przykład, który mam pod ręką, to zdjęcie celowo niedoświetlone (-2EV) i starałem się je "uratować"... niestety nie mam już oryginalnych plików PNG więc widać tylko tyle, ile zostało na twitterze (oryginalnie były to cropy 1:1)

 

efekt z lightrooma jest delikatnie mówiąc biedny, patrzcie na szum i aliasing na ukośnej krawędzi:

 

lr.png

 

zaś z captureone... wow... nie licząc innego balansu bieli i kontrastu (do ustawienia) zdjęcie nie do poznania:

 

c1.png

... oczywiście mam świadomość że przykład jest kosmiczny, samo zdjęcie kiepskie, a przede wszystkim i nikt tak RAW-ów na codzień nie wywołuje :D

ale żeby zakończyć temat, captureone ma REWELACYJNĄ funkcjonalność "1-raw HDR", którą ciężko porównać z jakimkolwiek innym programem do wywoływania RAW-ów

 

przykładowo początkowo to był zwyczajny raw w stylu "niebo jest białe, cienie są czarne" (zrobiony Canonem G2), a w captureone po użyciu dwóch suwaków...:

 

c1hdr.jpg

oczywiście chodzi o suwaki high dynamic range wspomagane przez clarity

próbowałem to zrobić w lightroomie... dla zasady powiem że dało się osiągnąć podobny efekt, ale nie dwoma suwakami, tylko po kilkudziesięciu minutach w tym zrobieniu maski

aha, dla zainteresowanych captureone, przed zakupem polecam wypróbowanie dema i nie pchanie się na siłę w wersję pro... okazuje się że poza jedną albo dwoma rzeczami (ale nie jest to nic, co uniemożliwia wywołanie zdjęcia), wersja express jest zupełnie wystarczająca

 

[dopisek] o fuck

 

wyszła wersja 8, wersji 7 już nie ma (w szczególności nie ma już wersji express), wersja 8 ma "subscription service", przegapiłem -50% sale gdzie można było dostać 7 express za ~150zł T_T

za to wersja 8 pro kosztuje "tylko" 100 euro, więc prawie 2x taniej niż do tej pory (a subskrypcja 8 euro na miesiąc)

[dopisek2] jeśli macie aparat sony, to można używać wersji "express for sony" zupełnie za free! http://www.phaseone.com/en/Imaging-Software/Capture-One-for-Sony.aspx

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Ja tam zawsze wychodziłem z założenia, że najlepsza recepta na dobrze naświetlone zdjęcie to być w odpowiednim miejscu o odpowiedniej porze.

Każde ciągnięte za uszy do góry ( lub w dół, albo tu i tu ) zdjęcie będzie wyglądać mniej lub bardziej sztucznie.

 

Mój pogląd na te sprawy nie zmienił się na przestrzeni lat ani o jotę, bo nic nie da piękniej pracującego światłocienia czy miękkiego światła otulającego detale kadru niż Natura.

Owszem, porządne wydawnictwa już się kilka lat temu "złachudrzyły" w tym względzie i coś czego np. NG nigdy wcześniej nie wrzuciłby do wydania, stało się nawet u nich normą.

Mówi się : taki lajf. Ja tam jednak dalej wiem swoje :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i mamy pełną wersje tylko nie można jej upgradować

 

mam Lr4 i nie planuję upgrade'u, więc jak będę miał jeszcze DxO8 bez możliwości upgrade'u to nic mi się nie stanie ;)

Ja tam zawsze wychodziłem z założenia, że najlepsza recepta na dobrze naświetlone zdjęcie to być w odpowiednim miejscu o odpowiedniej porze.

Każde ciągnięte za uszy do góry ( lub w dół, albo tu i tu ) zdjęcie będzie wyglądać mniej lub bardziej sztucznie.

 

nie chodzi o ciągnięcie za uszy tylko o ciemnię cyfrową, przecież w prawdziwej ciemni też stosowało się pewne "proste sztuczki" ;)

mało kto tak naprawdę robił dobre pozytywy (na dzisiejsze standardy dobre JPEG-i OOC :D )

choć oczywiście rzeczy takich jak kadr czy światłocenia niczym nie podciągniesz :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

KHRoN, nie trzeba mi nic tłumaczyć ;) Ja stary wyjadacz ...

 

Z tym, że ładnych kilka lat temu zrezygnowałem z chałtur kiedy rynek dostał schizofrenii :P , wycofałem się z niego definitywnie ( tylko na usilne nalegania starych klientów czasem reaguję )

 

Teraz tylko niezależne, indywidualne projekty, głównie książkowe.

 

Strona z 5 lat nie uzupełniana :

 

http://www.gajecki.com.pl/

 

Pozdrówki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja się teraz zastanawiam nad Samyangiem 8mm albo Sigmą 10-20mm. Przeznaczenie to głównie architektura. Wydaje mi się, że Samyang będzie lepszy do wnętrz, a Sigma znowu do fotografowania budynków z zewnątrz. Mam zagwozdkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Zarejestruj się aby mieć większy dostęp do zasobów forum. Przeczytaj regulamin Warunki użytkowania i warunki prywatności związane z plikami cookie Polityka prywatności