Skocz do zawartości

Projekt Mxm - Przenośny Wzmacniacz Słuchawkowy.


modrzew

Rekomendowane odpowiedzi

Zapewne znajdą się tacy, co stwierdzą, że trawione samemu płytki są gorsze, ale jeżeli ktoś to solidnie wykona, to ja osobiście nie widzę przeszkód. Nie wiem tylko czy warto się w to bawić, bo o ile dobrze pamiętam to za jedną płytkę płaciłem 6,5zł + ship.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pierwszej stronie niema podane w jaki sposób zrobić zamówienie na pcb.

 

Co do budowy, po co az dwa drogie ad8397, nie było można zrobic masy pozornej z pomocą np tańszego tl062-72-82??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pierwszej stronie niema podane w jaki sposób zrobić zamówienie na pcb.

 

Co do budowy, po co az dwa drogie ad8397, nie było można zrobic masy pozornej z pomocą np tańszego tl062-72-82??

Nie można było, bo wydajność prądowa TL jest marna, sporo niższa niz nawet AD8066. Poza tym on wchodzi w przestery z niskimi impedancjami obciążenia, a zakres napięć zasilania też nie jest jego ulubiony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie można liczyć na te same parametry z niższą ceną. Wybór padł na opampy Analog Device zapewne dlatego ze są nisko szumne i generalnie będą git w dzwięku, z tym że nie potrzebujemy tego aż tak przy tworzeniu masy pozornej. Wątpie by dwa takie same układy były najlepsze w dwóch rożnych zadaniach.

 

Ne5534 pewnie też nie będzie pasowało, ma ciutke mniejszą wydajność prądową wyjścia, zakres napięcia zasilającego również jest trochę mniejszy.

 

dostane odpowiedź?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie można liczyć na te same parametry z niższą ceną. Wybór padł na opampy Analog Device zapewne dlatego ze są nisko szumne i generalnie będą git w dzwięku, z tym że nie potrzebujemy tego aż tak przy tworzeniu masy pozornej. Wątpie by dwa takie same układy były najlepsze w dwóch rożnych zadaniach.

 

Ne5534 pewnie też nie będzie pasowało, ma ciutke mniejszą wydajność prądową wyjścia, zakres napięcia zasilającego również jest trochę mniejszy.

 

dostane odpowiedź?

 

Chcesz wsadzić NE5534 do MxMa? Sam będziesz to składał?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, na masę najlepiej dać wysokiej klasy opam który będzie oszczędny w poborze prądu. Te opamy AD8397 które ogólnie kupujemy po 15zł to wcale nie są drogie i ogólnie oryginalne. Oryginalny AD8397 ma bardzo wyraźny biały napis na obudowie i kosztuje co najmniej 25zł a jeśli ktoś chce mieć jeszcze lepszy dźwięk to polecam zamontować AD8620 ale niestety te opamy są cztery razy droższe od AD8397 no i ciągną więcej prądu ale to już jest klasa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i takiej odpowiedzi oczekiwałem, az ktoś mnie uświadomi ze na mase tez musi być "wysokiej klasy" opamp, a nie mowic mi o konkretnych parametrach i kazac mi ich szukać. Po problemie :) A co do AD8620 będzie widać jakaś różnice miedzy AD8397 przy tanich pmx200, czy różnice usłyszę dopiero przy jakis Grado Labsac?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i takiej odpowiedzi oczekiwałem, az ktoś mnie uświadomi ze na mase tez musi być "wysokiej klasy" opamp, a nie mowic mi o konkretnych parametrach i kazac mi ich szukać. Po problemie :) A co do AD8620 będzie widać jakaś różnice miedzy AD8397 przy tanich pmx200, czy różnice usłyszę dopiero przy jakis Grado Labsac?

tego to już niewiem, ale powinna być różnica nawet na gorszej jakości słuchawkach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

znalazłem sklep (chiński) oferujący kondy JVC 3300uF 16V w cenie około 1 zł za sztukę. 20 sztuk (minimalne zamówienie) + przesyłka wyniesie niewiele ponad 40 zł, co przy cenach z ebay'a 15 zł za 2 sztuki + przesyłka, wydaje się aż nienaturalnie tanio. Możliwe, żeby to były chińskie podróbki (podrabia się w ogóle kondensatory)?

 

jeśli uważacie, że to oryginały, to może się zrzucić i zamówić?

 

 

EDIT: ehhh za dużo okien pootwieranych i napisałem tutaj zamiast w zamówieniach do MxM'a. Prosiłbym admina o przeniesienie.

Edytowane przez Rook
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

JVC to inaczej Elna Tonerex. Dla mnie wszystkie nichicony jakich do tej pory używałem grają kiepsko. To już lepiej coś z United Chemicon wziąć. Co to w ogóle jest "dużo lepsza jakość"? Nawet Black Gate nie daje dużo lepszej jakości, pomijając fakt, że nie wszędzie tam się sprawdza gdzie JVC i vice versa. AD8620 też ma marną wydajność prądową, cudów nie będzie. Na masę wirtualną można użyć z powodzeniem OPA2613 niż AD8397, będzie mniej prądu brał, tak samo OPA2690, od biedy OPA2727.

Edytowane przez majkel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy JVC czy Elna to i tak praktycznie zerowe szanse na zakup w kraju :/ Przetestuję te Nichicony, bo na allegro akurat tego nie brakuje. Płytka wytrawiona, op-ampy w drodze - idę lutować :) do testów użyję zwykłego Nippona 6300uF na 50 V - duże to trochę (kupiłem kiedyś do zasilacza. nie zmieścił się - 1-2 mm zbrakło :/ i leży teraz w szufladzie) ale i tak nie mam obudowy, to na kabelki się podepnie.

 

EDIT:

 

Mam problem z opornikiem oznaczonym jako R8B. kompletnie nie wiem gdzie go włożyć. płytka jest wg układu płytki 1.4 v3, mam też pdf'a z rozmieszczeniem elementów, ale w tym miejscu jakby się nie pokrywały. w wersji 1.2 faktycznie były miejsca na ten rezystor, jednak na termotransferze 1.4 v3 ich nie ma, albo ja źle widzę już.

 

Niestety nie jestem zbyt biegły w schematach, by sam załapać gdzie to mam podpiąć.

 

spójrzcie na rozkład elementów oraz układ ścieżek i otworów. na żółto zaznaczyłem co się nie pokrywa na obu fotkach

 

opornik.jpg

 

 

EDIT 2: dobra, chyba mam. ten opornik po prostu powinien być w tym miejscu, które oznaczyłem na żółto. Przypatrzyłem się układowi z wersji 1.2 dokładnie. Tak przynajmniej mi się wydaje ;) W wolnej chwili wyedytuję PDF'a z rozmieszczeniem elementów, żeby się pokrywało wszystko i podeślę

Edytowane przez Rook
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

udało mi się złożyć MxM'a - działa od pierwszego odpalenia :)

 

Mam tylko jedno pytanie: co zrobić by poprawić brzmienie góry? W wielu utworach np. Celine Dion - wysokie partie wokalu aż kują w uszy. Dużo lepiej z tym jest gdy słuchawki podpinam bezpośrednio pod kartkę dźwiękową. Equalizer oczywiście płaski.

 

W chwili obecnej mam zamontowane:

2x AD8397. 4700uF nie markowy (do testów). Czy zastosowanie lepszej jakości kondensatora, bądź wlutowanie tam 10000uF no-name poprawi to?

na wyjściu mam oporniki 68 ohm. Testowałem też 75 ohm ale bas zaczął przy tym dudnić i strasznie mulasto się zrobiło.

 

Przy okazji? Rubycon ZL to w miarę dobre kondensatory?

Edytowane przez Rook
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

udało mi się złożyć MxM'a - działa od pierwszego odpalenia :)

 

Mam tylko jedno pytanie: co zrobić by poprawić brzmienie góry? W wielu utworach np. Celine Dion - wysokie partie wokalu aż kują w uszy. Dużo lepiej z tym jest gdy słuchawki podpinam bezpośrednio pod kartkę dźwiękową. Equalizer oczywiście płaski.

 

W chwili obecnej mam zamontowane:

2x AD8397. 4700uF nie markowy (do testów). Czy zastosowanie lepszej jakości kondensatora, bądź wlutowanie tam 10000uF no-name poprawi to?

na wyjściu mam oporniki 68 ohm. Testowałem też 75 ohm ale bas zaczął przy tym dudnić i strasznie mulasto się zrobiło.

 

Przy okazji? Rubycon ZL to w miarę dobre kondensatory?

 

Gdy lutowałem MxMa z opornikami na wyjściu to miałem wrażenie że wcale bas nie jest poprawiony ani nie jest go więcej tylko nabierał jakby ciśnienia. Nie polecam opcji z opornikami, psują dźwięk.

Rubycony ZL to słaby kondensator, dźwiękowo w MxMie będzie grał jak jakiś Jamicon. Testowałem to rozwiązanie. Oczywiście każdy ma inny "słuch" i dla niego MxM z tym kondensatorem może grać dobrze, jak również z opornikami na wyjściu.

 

A masz kondensator bocznikujący? Ja polecam AD8066 zamiast 8397, nie są tak ostre na górze.

 

 

Na "dźwięku" ad8066 w porównaniu do ad8397 to papka dźwiękowa. Ad8397 gra ostro, racja, nieraz nawet za bardzo, ale jest to wyczuwalne tylko gdy rozkręci się potencjometr ( przy głośnym słuchaniu ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A masz kondensator bocznikujący? Ja polecam AD8066 zamiast 8397, nie są tak ostre na górze.

 

 

bocznika nie mam w chwili obecnej. póki nie skombinuję czegoś ciekawego, to nie będę nic tam pakował. Jutro będę zamawiał z allegro jakieś kondensatory i planuję zamówić Elna Silmic, albo Nichicon Muse KZ 47uF i sprawdzić jak się będzie to sprawować. AD8066 bym musiał zamówić by to sprawdzić, a jak na razie fundusze mi na to nie pozwolą

 

 

Gdy lutowałem MxMa z opornikami na wyjściu to miałem wrażenie że wcale bas nie jest poprawiony ani nie jest go więcej tylko nabierał jakby ciśnienia. Nie polecam opcji z opornikami, psują dźwięk.

Rubycony ZL to słaby kondensator, dźwiękowo w MxMie będzie grał jak jakiś Jamicon. Testowałem to rozwiązanie. Oczywiście każdy ma inny "słuch" i dla niego MxM z tym kondensatorem może grać dobrze, jak również z opornikami na wyjściu.

 

Na "dźwięku" ad8066 w porównaniu do ad8397 to papka dźwiękowa. Ad8397 gra ostro, racja, nieraz nawet za bardzo, ale jest to wyczuwalne tylko gdy rozkręci się potencjometr ( przy głośnym słuchaniu ).

 

akurat nie miałem dławików pod ręką i dla tego wsadziłem oporniki. jutro zamienię na dławiki 2,2uH i zobaczę jakie będą zmiany. poszukam po elektronicznych u siebie w mieście jakiegoś 10000uF, ale jak na razie na 3 sklepy nie mieli. Chyba że od razu zamówię Nichicona Muse ES 1000µF/50V lub jakiegoś BC Comp 1000uF/50V. Choć coś czuję, że najlepiej będzie zamówić je wszystkie i testować, aż do osiągnięcia najlepszego subiektywnego efektu.

 

Generalnie zależy mi na dobrze prowadzonym i nie zlewającym się basie. W wolnych kawałkach jest w porządku, jednak w szybszych i ostrzejszych, gdy wchodzą gitary na przesterach, zaczyna się trochę gubić. Chyba że to wina Senków akurat. Reszta, poza zbyt mocną górą w niektórych utworach, jest ok.

Edytowane przez Rook
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A masz kondensator bocznikujący? Ja polecam AD8066 zamiast 8397, nie są tak ostre na górze.

 

 

bocznika nie mam w chwili obecnej. póki nie skombinuję czegoś ciekawego, to nie będę nic tam pakował. Jutro będę zamawiał z allegro jakieś kondensatory i planuję zamówić Elna Silmic, albo Nichicon Muse KZ 47uF i sprawdzić jak się będzie to sprawować. AD8066 bym musiał zamówić by to sprawdzić, a jak na razie fundusze mi na to nie pozwolą

 

 

Gdy lutowałem MxMa z opornikami na wyjściu to miałem wrażenie że wcale bas nie jest poprawiony ani nie jest go więcej tylko nabierał jakby ciśnienia. Nie polecam opcji z opornikami, psują dźwięk.

Rubycony ZL to słaby kondensator, dźwiękowo w MxMie będzie grał jak jakiś Jamicon. Testowałem to rozwiązanie. Oczywiście każdy ma inny "słuch" i dla niego MxM z tym kondensatorem może grać dobrze, jak również z opornikami na wyjściu.

 

Na "dźwięku" ad8066 w porównaniu do ad8397 to papka dźwiękowa. Ad8397 gra ostro, racja, nieraz nawet za bardzo, ale jest to wyczuwalne tylko gdy rozkręci się potencjometr ( przy głośnym słuchaniu ).

 

akurat nie miałem dławików pod ręką i dla tego wsadziłem oporniki. jutro zamienię na dławiki 2,2uH i zobaczę jakie będą zmiany. poszukam po elektronicznych u siebie w mieście jakiegoś 10000uF, ale jak na razie na 3 sklepy nie mieli. Chyba że od razu zamówię Nichicona Muse ES 1000µF/50V lub jakiegoś BC Comp 1000uF/50V. Choć coś czuję, że najlepiej będzie zamóić je wszystkie i testować, aż do osiągnięcia najlepszego subiektywnego efektu.

 

Generalnie zależy mi na dobrze prowadzonym i nie zlewającym się basie. W wolnych kawałkach jest w porządu, jednak w szybszych i ostrzejszych, gdy wchodzą gitary na przesterach, zaczyna się trochę gubić. Chyba że to wina Senków akurat. Reszta poza zbyt mocną górą w niektórych utworach jest ok.

 

 

Nie lutuj dławika, wrzuć jakiś porządny drut miedziany lub srebrzony np nawojowy 0,5mm w emalii.

Elna grała u mnie bardzo dobrze ale tylko jak była bez bocznika ( 1000uF ), z kondensatorem dodatkowym cała magia elny ( aksamit w dźwięku ) zniknęła. Znowu sam nichicon KZ 1000uF grał słabo i bez wyrazu. Musisz pokombinować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie lutuj dławika, wrzuć jakiś porządny drut miedziany lub srebrzony np nawojowy 0,5mm w emalii.

Elna grała u mnie bardzo dobrze ale tylko jak była bez bocznika ( 1000uF ), z kondensatorem dodatkowym cała magia elny ( aksamit w dźwięku ) zniknęła. Znowu sam nichicon KZ 1000uF grał słabo i bez wyrazu. Musisz pokombinować.

 

Czemu nie lutować dławików? Bodajże w temacie z konfiguracjami MxM było podane, że dławiki nie wpływają na dźwięk.

 

Czyli wychodzi, że z kondensatorami sam będę musiał kombinować. Z tego co czytałem na forum, to wydawać się mogło, że lekarstwem na wszystko były Black Gate . Jednak praktycznie są one obecnie nieosiągalne, więc się o tym nie przekonam i zamówię elnę, muse i jakiegoś małego na bocznika i będę kombinował.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie lutuj dławika, wrzuć jakiś porządny drut miedziany lub srebrzony np nawojowy 0,5mm w emalii.

Elna grała u mnie bardzo dobrze ale tylko jak była bez bocznika ( 1000uF ), z kondensatorem dodatkowym cała magia elny ( aksamit w dźwięku ) zniknęła. Znowu sam nichicon KZ 1000uF grał słabo i bez wyrazu. Musisz pokombinować.

 

Czemu nie lutować dławików? Bodajże w temacie z konfiguracjami MxM było podane, że dławiki nie wpływają na dźwięk.

 

 

Musisz chyba przeczytać wszystkie strony tematu poświęconego MxM ;)

 

Kondensatory Black Gate - połączenie NX 1000uF + N 33uF wymiata ! obecnie nie do kupienia ani jedne ani drugie ;) Kiedyś za tego NX'a zapłaciłem ok 60 zł.

Edytowane przez ace99
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok, poczytam jeszcze, chociaż zdawało mi się, że przejrzałem prawie wszystko. Tym razem zwrócę większą uwagę na dławiki ;)

 

dziwni mnie tylko, że mam tylko 3,7 V na wirtualnej masie, zamiast tych 4,5. Dokładnie jest 3,7 i -3,85 - zależnie od nóżki kondensatora. Chyba że to wina baterii i oporników na wyjściu (wybaczcie, ale ale to moja właściwie pierwsza konstrukcja, pomijając wyzwalacz lamp błyskowych z fotocelą ;) i o elektronice nie mam pojęcia )

 

Słucham już kilka godzin i mam wrażenie, że im dłużej tym lepiej to brzmi, albo zaczynam się przyzwyczajać do zmian. W każdym bądź razie autorom projektu należą się ogromne brawa :)

Edytowane przez Rook
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok, poczytam jeszcze, chociaż zdawało mi się, że przejrzałem prawie wszystko. Tym razem zwrócę większą uwagę na dławiki ;)

 

dziwni mnie tylko, że mam tylko 3,7 V na wirtualnej masie, zamiast tych 4,5. Dokładnie jest 3,7 i -3,85 - zależnie od nóżki kondensatora. Chyba że to wina baterii i oporników na wyjściu (wybaczcie, ale ale to moja właściwie pierwsza konstrukcja, pomijając wyzwalacz lamp błyskowych z fotocelą ;) i o elektronice nie mam pojęcia )

No i OK, bo nie ma być 4,5 tylko mniej więcej po równo. Bateria siada, to to napięcie też siada. Nie jest dokładnie połowa, bo tolerancja rezystorów w dzielniku to powoduje.

Słucham już kilka godzin i mam wrażenie, że im dłużej tym lepiej to brzmi, albo zaczynam się przyzwyczajać do zmian. W każdym bądź razie autorom projektu należą się ogromne brawa :)

Schemat to szablon, im więcej się włoży własnej inwencji, tym lepiej zagra, a wskazówki wszystkie chyba już zostały napisane. Gratuluję postępu w dźwięku. AD8066 nie polecam, za słaby prądowo jest. Milion razy pisałem i się powtórzę, dla mniej ostrego grania wsadzić OPA2613 albo OPA2690 na masę wirtualną. Bateria też dłużej potrzyma. Rezystory wyjściowe mają sens tylko dla słuchawek o pokrzywionym wykresie impedancji, np. HD595, wtedy basu przybywa. Generalnie lepiej bez. Drut też lepszy od dławika, no chyba że się wzmacniacz wzbudza, wtedy muszą być.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przy wyłączaniu pojawia się stuknięcie w lewym kanale, sporo głośniejsze niż w prawym, jest to mocno upierdliwe, zwłaszcza gdy wyłączam wzmacniacz przysypiając ;) Da się coś z tym zrobić?

 

 

 

na wyjściu na lewym jest 0,01-0,03V, przy wyłączaniu lekko wzrasta (o ile pamiętam do około 0,1-0,2 V), by powoli opadać, przy czym zmienia się co chwilę z + na - - nie wiem czy to istotna informacja,ale lepiej chyba podać ;)

Edytowane przez Rook
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Zarejestruj się aby mieć większy dostęp do zasobów forum. Przeczytaj regulamin Warunki użytkowania i warunki prywatności związane z plikami cookie Polityka prywatności