Skocz do zawartości

Co Zamiast Wolfsona W Ipod Classic


raf_kichu

Rekomendowane odpowiedzi

majkelu, apropos duzych kondensatorow, bo wlasnie mi sie przypomnialo, gdy o tym napisales... to do iModa ALO robi tez jakis duzy stand-dock, gdzie

daja cos takiego:

 

aloimodvcapsii7.jpg

aloimodvcapsii7.7ce3f6e0d2.jpg

 

Co to za wynalazek nie mam pojecia. Tu jest link do opisu konstrukcji:

 

http://www.head-fi.org/forums/showthread.php?t=253694

 

z kolei odnosnie wstawiania nowych duzych dyskow do starych iPodow. Okazalo sie ze w Classicu 80GB dysk jest ten sam

co w 5.5G 80GB, natomiast odnosnie Classica 160GB:

 

I finally got around to opening my 160GB iPod Classic, as I wanted to try swapping the drive with my 80GB 5.5G iMod.

Unfortunately, the 160GB drive is totally different than the 80GB drive. The 160GB drive is made by Samsung and uses

a different type of zif connector (only 18 contacts). The 80GB drive in the iPod Classic, as well as the 80GB drive in the

5.5G units is a Toshiba drive and uses a different type of zif connector (with more contacts, different pin outs, and different cable).

 

Swoja droga skoro dysk jest Samsunga, moze nowy chip tez ? Apple juz sie przeciez bratalo w Samsungiem w przypadku nano...

 

PS. Bede mial sprawe odnosnie Moonlighta :) Ale to napisze na priv jak wroce z pracy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kwestia usuwania DC na wyjściu - najprościej jest dać kondensator sprzęgający, tyle że on nie uziemia prądu stałego (jakby to chciał @getz), tylko pozwala się mu odłożyć na jego elektrodach. Sygnały zmienne napięciowe przechodzą przez kondensator jako ich pochodna, czyli przy dużej pojemności po prostu przechodzą. ;) Pochodna ze stałej (w tym prądu elektrycznego) to jak wiemy ze szkoły średniej, dokładnie zero.

 

Majkelu-oczywiście że szkolnej w teorii sygnał audio jest energetycznie symetryczny wzgledem zerowego napiecia.

Ale w praktyce jak już pisałem wyżej każdym sygnale punkt symetrii zawsze przesuwa sie w kierunku pozytywnej

lub negatywnej amplitudy- i otrzymujemy coś co możemy zapisać jako sygał symetryczny plus napiecie stale

W własnie ten tzw DC offset (czyli stała skladową napiecia stałego ) należy z sygnału usunąć bo inaczej szybciej lub pózniej

spali nam on słuchawki lub głośniki . Po usunieciu stałej stłoprądowej pozstanie oczywiście nam już tylko sygnał symetryczny

ale nie wobec zera tylko nowej wartości uśrednionej napiecia - Vmid ( wystarczy spojrzeć na na wykres który

wkleiłem na sąsiedniej stronie ) I ta wartosć to w przypadku portable playerów typowo około 0.9V -1.8V.

 

Tak więc filtr kondensatorowy w portable playerów usuwa stałopradową (wydaje mi się że słowo uziemia jest tu

słowem właściwym -choć oczywiście masz rację ze jest to prąd który "wraca" do systemu , czyli ampa ) ,

i przepuszcza na słuchawki tylko to co znajduje sie poniżej i powyzej Vmid , natomiast samego Vmid oczywiście nie .

Ale trzeba także pamietać że jest jeszcze drugi warunek - na słuchawki nie przejdzie nic co by nie było

"pozytywnym" sygnałem czyli negatywną amplituda . Dlatego pytałem Cię czy znasz taki sprzęt przenośny

lub słuchawki ( poza elektrostatycznymi -z ich zintegrowanymi wzmacniaczmi rzecz jasna ) które przenoszą

także "negatywny" sygnał . :huh:.

 

Direct drive przyznaje że nie dokońca rozumiem - wiem że w przypadku codeców Wolfsona , Philipsa lub TI

różnoważenie elektroniczne polega na tym ze do wyjsciowego napiecia ( w okolicach wartości Vmid ) podpiete są

nie tylko przewody lewego i prawego kanału ale także przewody masy . Jest to więc zupełnie inna konfiguracja

wyjścia niż niz w przypadku układu klasycznego . Dziś producenci codeców projektują je tak , że

jego konkretną aplikację : użycie filtru DC lub direct drive pozostawiają decyzji projektanta odtwarzacza .

Znając więc nawet metrykę i model codecu trudno powiedzieć jak jest on zaaplikowany i w jakim jest układzie

- ten sam model może mieć zarówno wyjście bezpośrednie jak i filtr DC . ( także w Twoim iFP-799 wbrew

temu co nam się kiedyś wydawało, przy samym gniezdzie słuchakowym tkwią ułożone jeden na drugim

dwa piekne kondensatory 220uF )

 

 

soundboardbackty0.jpg

 

Wine Audio, bo nie ma już buforów analogowych, które wcześniej firma Red Wine Audio

była uprzejma wyrzucać, a ponadto podmieniać kondensatory. W 6G już buforów nie ma, a samą

podmianą kondensatorów w line-out za wiele się nie poczaruje. Dlaczego? Ponieważ z line-out jest

pobierany bardzo mały prąd, innymi słowy wzmacniacze mają dużo wyższą impedancję wejściową od słuchawek.

 

A co rozumiesz przez "bufory analogowe" ? Połączenia kablowe , cewki lub oporniki ?

Tak na zdrowy rozum to w 6G tego też nie powinno tego wszystkiego zabraknąć ( przynajmniej dzwinie

dzielonych i łączonych odcinków taśmy kablowej ) a codec musi być jakoś w końcu z gniazdem słuchawkowym

i magistralą docka ( line -out ) połączony Zawsze da się zatem podmienić te taśmy na jakiś "audiofilski" kabelek , no nie. ;)

 

Natomiast nie da się na pewno podmienić czegoś czego nie ma - a kondesatory w codecu Classica jeżeli w ogóle

są ,to głeboko ukryte pod siliconem chipu tajemniczego codecu . Ja co prawda w to nie wierzę ( pisałem juz dlaczego )

ale gdyby tam były to żeby je podmienić trzeba by je było wydłubywać z tego silikonu pod mikroskopem

i to zapewne w dodatku jakimś skalpelem laserowym . :D Po prostu nierealne .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

iSuppli zanalizowało pochodzenie i wyceniło komponenty których

Apple użyło w iPodzie Nano III generacji . :)

(teraz czekamy na podobną analizę w stosunku do Classica )

 

>> http://www.businessweek.com/technology/con...0917_491032.htm

 

Główny SoC >> to produkt Samsunga (niecałe 9$- Apple branded chip : 337S3473 8702 )

Codec >> Wolfson WM87xx ? ( niecały 1$ - Apple branded chip 336SO462 76BZKTM )

Pamięć NAND - Flasch >> kosć 4GB Micron ( debiut w iPodach 24 $ ) 8GB Samsung K9HCG08U5M ( 48 $ )

Pamięć operacyjna SDRAM >> Infineon /Qimonda ( HYE1SM256 - 256Mbit SDRAM )

PMU >> (główny kontroler zasilania ) niemiecka firma Dialog Semiconductor ( zastąpiła Philipsa )

Click- wheel control >> Synaptics

 

13-1.jpg

 

isupply-nano.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Majkelu-oczywiście że szkolnej w teorii sygnał audio jest energetycznie symetryczny wzgledem zerowego napiecia.

Ale w praktyce jak już pisałem wyżej każdym sygnale punkt symetrii zawsze przesuwa sie w kierunku pozytywnej

lub negatywnej amplitudy- i otrzymujemy coś co możemy zapisać jako sygał symetryczny plus napiecie stale

W własnie ten tzw DC offset (czyli stała skladową napiecia stałego ) należy z sygnału usunąć bo inaczej szybciej lub pózniej

spali nam on słuchawki lub głośniki . Po usunieciu stałej stłoprądowej pozstanie oczywiście nam już tylko sygnał symetryczny

ale nie wobec zera tylko nowej wartości uśrednionej napiecia - Vmid ( wystarczy spojrzeć na na wykres który

wkleiłem na sąsiedniej stronie ) I ta wartosć to w przypadku portable playerów typowo około 0.9V -1.8V.

 

Tak więc filtr kondensatorowy w portable playerów usuwa stałopradową (wydaje mi się że słowo uziemia jest tu

słowem właściwym -choć oczywiście masz rację ze jest to prąd który "wraca" do systemu , czyli ampa ) ,

i przepuszcza na słuchawki tylko to co znajduje sie poniżej i powyzej Vmid , natomiast samego Vmid oczywiście nie .

Rzeczywiście, Wolfson i NXP dają jako opcję filtr cyfrowy górnoprzepustowy, ale nie ma obowiązku z niego korzystać. Wtedy muzyka przechodzi bez modyfikacji. Vmid to zawsze musi być połowa napięcia zasilania toru audio, i powinno się ono znaleźć na zacisku masy słuchawek. Dodatkowo, można kanały słuchawek puścić przez kondensatory, lub nie. Jeśli nie, wtedy algorytm DSP i/lub DC servo musi zadbać o zerowe napięcie średnie (czyli zerowe napięcie stałe) kanałów względem Vmid/masy słuchawek.

Ale trzeba także pamietać że jest jeszcze drugi warunek - na słuchawki nie przejdzie nic co by nie było

"pozytywnym" sygnałem czyli negatywną amplituda.

No to jest kompletna bzdura. :) Właśnie cały sęk w tych kondensatorach filtrach górnoprzepustowych, itp. żeby membrana pracowała symetrycznie wokół zerowego wychylenia. Jest to reguła dla wszelkich słuchawek i głośników. Sygnał zmienny między 0 a plus ma składową stałą (dodatnią), a o to chodzi, żeby jej nie było.

A co rozumiesz przez "bufory analogowe" ?

Wzmacniacze napięciowe na półprzewodnikach. W poprzednich Classikach były to op-ampy użyte w funkcji bufora po prostu. Teraz ten sygnał idzie z dedykowanego wyjścia kodeka, więc wymontować nie bardzo jest co. :D No ale pewnie iModderzy wpadną na inny genialny pomysł - będą dokładać op-ampy jako bufory, bo to też zmieni dźwięk, a jak wiadomo, wydanie dużych pieniędzy powoduje odbieranie wszelkich zmian jako pozytywnych. :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to jest kompletna bzdura. Właśnie cały sęk w tych kondensatorach filtrach górnoprzepustowych,

itp. żeby membrana pracowała symetrycznie wokół zerowego wychylenia.

Jest to reguła dla wszelkich słuchawek i głośników. Sygnał zmienny między 0 a plus ma składową stałą

(dodatnią), a o to chodzi, żeby jej nie było.

 

Ale tu nie chodzi o amplitudę poniżej Vmid , tylko negatywną ampltudę która schodzi poniżej

zerowego napięcia i może mieć wartośc np - 0.5V . Chodzi mi o to czy są takie wypadki ze

są słuchawki przystosowane dla takiego "ujemnego " sygnału czy standartowo dla takiego

sprzętu jak portable playery czy słuchawki jest to zawsze tylko sygnał "pozytywny " ?

 

Wzmacniacze napięciowe na półprzewodnikach. W poprzednich Classikach były to op-ampy użyte w

funkcji bufora po prostu. Teraz ten sygnał idzie z dedykowanego wyjścia kodeka, więc wymontować nie

bardzo jest co. No ale pewnie iModderzy wpadną na inny genialny pomysł - będą dokładać op-ampy jako

bufory, bo to też zmieni dźwięk, a jak wiadomo, wydanie dużych pieniędzy powoduje odbieranie wszelkich

zmian jako pozytywnych.

 

No własnie nie - w poprzednich iPodach mam DAC + wzmacniacz zamkniete w jednym chipie Wolfsona

a pozniej już tylko filtr górnoprzepustowy z kondensatorem cewką i opornikiem plus

odcinki przewodów ( a że w 5.5 gen jest to tasma , a codec umieszczony jest na PCB kółka

nawigacyjnego dosyć daleko od gniazda słuchakowgo przewód/ tasmą łącząca jest kilka razy dzielona )

 

( na tym zdjęciu widać codec WM8758 - to ten chip który jest zlokalizowany na godzinie 2

od środka "click wheel`a")

 

26.jpg

 

Żadnych op -amów tam po drodze nie ma , bo gdyby były to Red Wine Audio musiałoby

na miejsce wywalonych montować jakieś własne , żeby zachować moc / napięcie wyjściowe

oryginalnego niezmodyfikowanego iPoda . Na ich stronach nie ma w ogóle o tym mowy. :huh:

 

Ja też niedawno myślałem ze oni dokładają tam jakiś op-amp , ale nie . Mod polega najwyżej

na zdemontowaniu i wywaleniu wszystkich elementów oryginalnego filtru górnoprzepustowego

a nastepnie odbudowaniu własnego (iPod Video 4 generacji ) lub ominieciu go i połączeniu nowymi

przewodami wyprowadzonymi bezpośrednio z pinów codecu Wolfsona wyjście line -out z nowym filtrem

górnoprzepustowym na "hi-endowych" aluminiowych kondensatorach za 80$ para zamontowanym

w zewnetrznej wtyczce podpinanej do portu docka której fotografię wkleił Raf ( iPod Video 5 generacji )

W tym drugim wypadku oryginalny filtr DC zostaje zachowany i idzie nim "słuchawkowy " sygnał

niskoohmowy , natomiast sygnał liniowy wykorzystuje nowy filtr zamontowany w zewnętrznej wtyczce .

Ani na jednym ani na drugim torze nie masz dołożonego żadnego dodatkowego op-ampa .

Jedynym realnie istniejącym w Wine -modzie lub bez moda wzmacniaczem , jest ten zamontowany

lub raczej zatopiony w silikonie Wolfsona WM8758 .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żadnych op -amów tam po drodze nie ma , bo gdyby były to Red Wine Audio musiałoby

na miejsce wywalonych montować jakieś własne , żeby zachować moc / napięcie wyjściowe

oryginalnego niezmodyfikowanego iPoda . Na ich stronach nie ma w ogóle o tym mowy. :huh:

 

Przegladajac swego czasu datasheet WM8750 - na ktorym wzorowano sie piszac rockboxa i ipodlinux

na 5.5G - zauwazylem ze Wolfson posiada dwa niezalezne wyjscia analogowe, wiec mozna headphone

out zostawione jest nietkniete i idzie swoim torem, a oni cos grzebia przy tym drugim wyjsciu ? Ponizej

diagram:

 

wm8750lblockdiagrampl2.gif

 

A moze niech ktos z Was sformuluje po angielsku o co chodzi, to ja moze podeslalbym "jako zaciekawiony

uzytkownik" Vinniemu zapytanie w temacie ? :) Taka mala dywersja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przegladajac swego czasu datasheet WM8750 - na ktorym wzorowano sie piszac rockboxa i ipodlinux

na 5.5G - zauwazylem ze Wolfson posiada dwa niezalezne wyjscia analogowe, wiec mozna headphone

out zostawione jest nietkniete i idzie swoim torem, a oni cos grzebia przy tym drugim wyjsciu ? Ponizej

diagram:

 

Akurat schemat który wkleiłeś pochodzi z odmiany codecu WM850 z wyjściem głośnikowym,

więc wyjścia analogowe są co prawda dwa , ale jedno zajęte jest przez głośnik .

 

Chyba lepszym przykładem byłby schemat Wolfsona WM8731 z iPoda 3 generacji

 

8731BlockDiagram.jpg

 

Tu mamy dwa osobne wyjścia : wyjście słuchawkowe ( oczywiście dla prawego lewego kanału )

oraz line out ( znów osobno dla prawego i lewego kanału ) Wyjscie słuchawkowe ma dodatkowo

dołożoną elektroniczną regulację głośności (- 73dB +6dB ) oraz wzmacniacz wyjściowy dedykowany

dla niskoohmowych słuchawek , natomiast poziom sygnału na wyjściu liniowym jest stały ( 0dB)

 

Równie ważna jak sam codec jest jego aplikacja

 

b02.jpg

 

Jak widać na wyjściu słuchawkowym powinnismy miec filtr górnoprzepustowy złożony z dużych

kondensatorów 220uF ( choć ta rekomendowana przez Wolfsona aplikacja nie była przestrzegana

przez Apple i iPod 3 generacji miał kondensatory 100uF ) .

 

Wyjście liniowe ma tylko mały 1 uF kondensator , natomiast w schmacie widać wyraznie 100 ohmowy

rezystor . Ponieważ Vinnie pisał o "wywaleniu" w ramach modu z iPoda 5 generacji opornika

"coś około 100 ohmowego " :D widać że w kolejnych modelach iPodów wartość obciążenia

wyjścia liniowego nie uległa zmianie. Natomiast mam uzasadnione wątpliwości czy kondensator

o tak małej pojemności (1uF) jest w stanie pełnić także rolę filtru DC i skutecznie usuwać

z sygnału symetrycznego stałoprądową. Pewnie nie jest , i dlatego wymaga uzycia dodatkowych

kondensatorów np w stacji dokującej . Takie rozwiązanie zostało zastosowane w Rio Karmie

(która oparta jest o blizniaczy wobec WM8731 codec WM8721 . Wiadomo że oprócz pary kondesatorów

tantalowych 220uF na wyjsciu słuchawkowym , ma ona drugą parę kondesatorów umieszczonych w docku

na wyjściu liniowym- kiedyś nawet szukałem informacji jaką one mogłyby mieć pojemność , ale nie znalazłem. :(

Czyżby docku Karmy nikt nie rozkręcał ? ( fakt że nie jest to wcale łatwe - z ciekawości :D próbowałem )

 

A moze niech ktos z Was sformuluje po angielsku o co chodzi, to ja moze podeslalbym

"jako zaciekawiony uzytkownik" Vinniemu zapytanie w temacie ? Taka mala dywersja.

 

To nie jest zły pomysł , ale musielibyśmy zapytać o coś konkretnego . Np przyjmujemy

założenie Majkela że na wyjściu słuchawkowym jest jakiś op-amp więc pytamy

jaki to model . I to najlepiej podsyłamy cztery alternatywne sygnatury możliwych

op-ampów któe mógł tam wsadzić i prosimy -"niepotrzebne skleślić ". W innym przypadku Vinnie

wrzuci nam mail pisany "elektroniczną grypserą " której ja , jako nieprofesjonalista , na pewno

nie zrozumiem. Bo że jest on mistrzem takiego często nic nie znaczącego żargonu - którego

zadaniem nie jest bynajmniej wyjaśnieniem czegokolwiek laikom takim jak my, tylko prawdopodobnie

totalne zabełtanie im w głowie ja nie mam wątpliwości (co sugerowałem już zresztą wyżej

pisząc że gościa często zupełnie nie rozumiem :huh: )

 

Bo wracając do głównego topiku : jak jest wartość takich "rewelacji" Vinniego że codec nowego Classica

jest w układzie " push-pull" ? Nie lepiej było napisać że na pewno nie jest to lampowy wzmacniacz klasy A single ended

z transformatorem w stopniu wyjsciowym ? :D . Przecież wszystkie bez wyjątku wzmacniacze w tej klasie sprzętu

( przy zakładanej wysokiej sprawności energetycznej ) mają tranzystory w układzie przeciwsobnym czyli właśnie

" push-pull" ( dotyczy to chyba nawet wzmacniaczy klasy D - choć tranzystory mocy występują tam wyłącznie

jako klucze generatora i nie pracują w liniowym odcinku charakterystyki , to chyba nadal jest to jednak "push-pull")

Po co więc Vinnie o tym pisze ? Chce taką tak naprawdę zupełnie pustą "nomenklaturą" i biciem pisany

zrobić wrażenie na takich elektronicznych laikach jak ja ? Bo innego celu stosowania podobnego "stylu"

ja przynajmniej nie widzę. :huh:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, zapytalem... i na pytanie co to za opamp, gdzie to jest etc. otrzymalem odpowiedz, jedno zdanie, ktore pokrywa

sie z tym co majkel pisal, mianowicie: it's on the motherboard and it's used to buffer the output.

 

Wczesniejsza wypowiedz majkela (patrz kilka postow wyzej)

 

Wzmacniacze napięciowe na półprzewodnikach. W poprzednich Classikach były to op-ampy użyte w funkcji bufora po prostu.

 

Cos mi sie wydaje, ze trzeba by po prostu rozebrac iPoda i wyslac majkelowi.... ochotnicy wystap :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie to w ogóle jest trochę dziwna sprawa że Vinnie nie ma ochoty udostępnić

schematu "Vinnie Mods`a" nawet swoim klientom . Gdyby miał dobrą wolę to

mógłby Ci podesłać szkic aplikacji wyjscia liniowego iPoda przed modyfikacją

i po modyfikacji ( a na pewno coś takiego kiedyś sobie rozrysował ) i w wszystko byłoby jasne .

A tak zostają "filologiczne " dociekania co może oznaczać słowo bufor . ( a może pewnie

oznaczać wszystko - bufor a op-amp na wyjściu to jednak spora różnica :D )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@getz, Vinnie tego nie zrobi, bo straci klientów. Jedni się oburzą wysokością ceny za tak bzdurną przeróbkę, inni pójdą do kolegi DIYera z pytaniem "Za ile byś mi takie coś zrobił?".

Ja się zastanawiałem nad rozpoczęciem zabawy z modyfikacjami playerów, i pierwszy jaki mi przychodzi do głowy to Trekstor Vibez. Dla mnie to bardzo sympatyczny player, ma gapless, korektor parametryczny, fajny kształt wygodną (dla mnie) nawigację, ale dźwięk nie taki jakbym chciał. Kwestia nie jest jednak zbyt prosta z dwóch względów - po pierwsze napięcie zasilania w playerze utrudnia dobór części, a po drugie trzeba się trzymać elementów, które nie pożrą baterii w mig. Znam jeden dobry wzmacniacz wyjściowy, który chodzi na 3V bez niczego, ale też sobie życzy za to słono prądem płacić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@getz, Vinnie tego nie zrobi, bo straci klientów. Jedni się oburzą wysokością ceny za tak bzdurną

przeróbkę, inni pójdą do kolegi DIYera z pytaniem "Za ile byś mi takie coś zrobił?".

 

Pewnie masz rację bo na jakiejś japońskiej stronie znalzłem zdjęcie podobnego moda

który robi Vinnie tyle że ... dla iPoda 2 G ( artykuł jest z połowy 2004

>> http://s03.2log.net/home/airys1/archives/blog63.html )

 

ipodkiban03nm2.jpg62505654pg8.jpg

 

403371ri6.jpg403367va9.jpg

 

Jednak sama idea -zastąpienie oryginalnych kondensatorów (to te dwa żółte elementy zwrócone do

siebie pod kontem 90 stopni na środkowym zdjęciu powyżej po lewej stronie ) lepszymi , jak i same komponenty

są identyczne (są to te same kondy 220uF/4V produkcji japońskiego Black Gate

>> http://www.blackgate.jp/bg4.htm#9 dokładnie takie same jak w modzie Vinniego . )

 

Patrząc na wielkość tych aluminiowych kondów BG przestaje się dziwić dlaczego w iPodzie 5 G zabrakło już

dla nich miejsca ( za to zachodzę w głowę jak one zmiesciły się w tej wtyczce przypinanej do docka :D )

Dla porównanie tantalowe kondy o takiej samej pojemności ( "227 G" = 220uF/4V) odlutowane z PCB

dyskowego Creative Zen Sleek`a

 

cap1.jpg

 

P4110001.jpg

 

Ja się zastanawiałem nad rozpoczęciem zabawy z modyfikacjami playerów, i pierwszy jaki

mi przychodzi do głowy to Trekstor Vibez. Dla mnie to bardzo sympatyczny player, ma gapless,

korektor parametryczny, fajny kształt wygodną (dla mnie) nawigację, ale dźwięk nie taki jakbym chciał.

Kwestia nie jest jednak zbyt prosta z dwóch względów - po pierwsze napięcie zasilania w playerze utrudnia

dobór części, a po drugie trzeba się trzymać elementów, które nie pożrą baterii w mig. Znam jeden dobry

wzmacniacz wyjściowy, który chodzi na 3V bez niczego, ale też sobie życzy za to słono prądem płacić.

 

Uważaj Majkelu bo złapie Cię za słowo : kupię sobie za 360 zł nowego Vibeza 8GB i wyślę

Ci go do modowania . :D Poprzednio pomyliłem się w wycenie kondów BG , i to nie 80$

lecz "tylko " 5-7 $ dolarów za parę ( natomiast V-cap których zdjęcie wkleił Raf stosowane w

"drewnianym docku "są istotnie znacznie - bo nawet 10 krotnie droższe i kosztują rzeczywiscie 50-80$ )

 

W przeciwieństwie do ostatnich iPodów w Vibezie jest sporo wolnego miejsca w środku,

więc może nowe aluminiowe kondensatory mają szansę się w nim zmieścić ?

Zapewnie Ci fundusze na zakup po parze kondów firm uznawanych za najlepsze jak

BG , Evox Rifa , BHC , Vishay , Epcos , Jensen Copper , Nichicon - i zobaczymy -

może na którymś Vibez zacznie grać naprawdę wybitnie i cieszyć także Twoje uszy ? :rolleyes:

Choć oczywiście jest i takie niebezpieczeństwo że może się okazać że Vibezowi jednak nic nie jest

w stanie pomóc i jak dotąd grał "bezbarwnie " (zastrzegam od razu że to nie jest moja opinia

tylko cytat ;):) ) , tak dalej gra.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

( natomiast V-cap których zdjęcie wkleił Raf stosowane w "drewnianym docku "są istotnie

znacznie - bo nawet 10 krotnie droższe i kosztują rzeczywiscie 50-80$ )

 

Glupie pytanie... w jakis sposob takie kondensatory maja przelozenie na dzwiek... o zaleznosci

pojemnosc vs bass cutoff freq (lowpass filter) juz wiem i zdazylem poczytac... ale cos (co) jeszcze ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niektóre technologie wytwarzania kondensatorów są"music unfriendly", i to akurat te mało gabarytowe. Monolity są niefajne, bo zachowują się jak piezoelektryk, zmiany napięcia powodują naprężenia kryształu i w efekcie... produkcję napięcia. :blink: Można więc powiedzieć, że ten kondensator będzie sobie nucił w takt muzyki skutecznie ją zafałszowując (jak pijany robotnik gwiżdżący Yellow Submarine).

Tantalowe są niefajne, gdyż ich pojemność zależy bodajże od napięcia, poza tym są elektrycznie niesymetryczne, bo są biegunowe.

Najlepsze są polipropylenowe zwijane. V-Cap to coś w tym guście. Myślę, że użycie podobnie wyglądających MKP od naszych południowych sąsiadów dałoby efekt niezauważalnie gorszy za 2zł/sztuka. MKP są cenione przez DIYerów od głośników jako dobre do zwrotnic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jednak wśród braci audiofilskiej pogląd że worek kondensatorów Black Gate (zwłaszcza tych z serii N)

włożony w dowolny klocek ( i użytych zarówno na zasilaniu jak i torze audio ) znacznie

poprawi jakość brzmienia , jest jednak chyba dosyć popularny ? .

 

W każdym razie idea tuningu na przykład przez " oblackgatowanie", lub podmiane na dobre kondensatóry innych

firm -i to nawet w sprzecie audio z wysokiej półki - jest od dawna dosyć powszechnie stosowana .

Często powstają nawet próby opisania "sound signature" poszczególnych modeli kondów i zdefiniowania jak

mogą one wpływać na brzmienie całego systemu ( tu mamy taki przykład >> http://www.cdmods.prv.pl/index.php?show=inne_kondensatory )

 

Czy to kompletna ściema czy nie trudno mi powiedzieć , w przeciwieństwie mojej wiedzy która

jest wyłącznie zapośredniczona Majkel jest DYI-owcem - praktykiem, więc ma

na tym polu stosowania poszczególnych typów kondensatorów własne doświadczenia i obserwacje . :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie rozwiązanie zostało zastosowane w Rio Karmie (która oparta jest o blizniaczy

wobec WM8731 codec WM8721 . Wiadomo że oprócz pary kondesatorów

tantalowych 220uF na wyjsciu słuchawkowym , ma ona drugą parę kondesatorów

umieszczonych w docku na wyjściu liniowym- kiedyś nawet szukałem informacji jaką one

mogłyby mieć pojemność , ale nie znalazłem. Czyżby docku Karmy nikt nie rozkręcał ?

( fakt że nie jest to wcale łatwe - z ciekawości próbowałem )

 

Znalazłem jednak zdjęcie rozkręconego docku Karmy :)

Kondy które są założone na wyjściu liniowym mają sygnaturę 106C

czyli są to 10 uF ( 106 pF ) /16V

 

53789819sz1.jpg

 

Natomiast kondensatory na wyjsciu słuchawkowym Karmy mają 220 uF /4V

 

karma1ny2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmmm... patrzac na fotki widze ze iPod i Karma maja wiele wspolnego... chociazby glowny SoC - Portal Player i codec - Wolfson...

i patrzac na datasheed PP uzytego w Karmie widze ze wspiera on sprzetowa obsluge AAC na ten przyklad... wiec gdyby sie

producentom chcialo mogliby bez wiekszego problemu dodac obsluge tego formatu... nie musieliby implementowac dekodera

a wystarczylo by tylko podawac dane SoC i on dalej robilby swoje...

 

Ow PP ma jeszcze wiele innych cech, ktore w Karmie nie sa wykorzystywane... USB host na ten przyklad...

 

Byloby mysle ciekawie, gdyby Rio udostepnilo FW od Karmy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co do wyslania ipoda majkelowi to chetnie to uczynie, pod warunkiem ze majkel sprobowalby przylutowac z powrotem gniazdo baterii do plyty glownej ;)

 

Na razie moj ipod dziala tylko z dokiem / podlaczony do ladowarki

 

to jak - organizujemy mala rozbiorke ipoo ku chwale nauki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Zarejestruj się aby mieć większy dostęp do zasobów forum. Przeczytaj regulamin Warunki użytkowania i warunki prywatności związane z plikami cookie Polityka prywatności