Skocz do zawartości
DrGonzo

Grado mod - budowa od podstaw

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

 

Podczas ostatnich AVS odwiedziłem stoisko chłopaków z Shipibo i tak mi się spodobały ich konstrukcje, że postanowiłem zbudować swoje. Lubię dłubać, to mnie uspokaja, więc puszki chcę zrobić sam, jednak nigdzie nie znalazłem wymiarów oryginalnych puszek Grado z serii GS. Znam rozmiar przetwornika (Symphones V8.1). Potrzebuję jednak danych:

1. Wysokości puszki - zależy mi by była zbliżona do serii GS

2. Słuchawki buduję od zera, bez części Grado, nie mam więc pałąka. Od czego mogę dopasować, jaka jest optymalna długość i szerekość pod gimbale i prowadnice Shipibo

3. Jaka jest średnica puszki w miejscu uchwytu do widełek

4. Na jakiej wysokości od krawędzi wewnętrznej mają być nawierty pod widełki

5. Jaka średnica wrębu pod pady - pady już zamówione, typu G

6. Elektryka - planuję je używać z Aune X1s, ale w przyszłości zamierzam kupić coś zbalansowanego, więc kabel wymienny. Jakie najlepsze wtyki: jack 2,5 lub 3,5 mm, SMA, mini XLR, myślałem też o Lomo serii 00B

7. Jak podłączyć gniazdo o 3 pinach do przetwornika

 

Proszę o Waszą pomoc. Oczywiście będę informował o postępach prac. Na razie kompletuje części i materiały.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Masz linka do rękodzieła naszego forumowego Kolegi Michała :

Te słuchawki u samej góry po lewej, to moje. Zrobione od podstaw z Grado 325.

https://www.etsy.com/pl/shop/ShipiboAudio?section_id=1#items

 

Może to w czymś pomoże.

Edytowane przez paratykus

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, znam. Tam wczoraj kupiłem gimbale z rodblockami. Muszle niezwykle piękne, ale ja chcę zrobić je sam z innego drewna. Michał jednak nie podaje wymiarów. Nigdzie nie znalazłem też informacji o wymiarach słuchawek. Mniej więcej robię teraz rysunki na czuja, ale to nie jest najlepsza metoda.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Skoro robisz słuchawki od zera, to dokładne wymiary nie muszą być, tylko dopasowane na tyle, żeby dało się użyć elementów, które już masz.

 

Mi osobiście nie podoba się konstrukcja pałąka Grado (aspekty użytkowo-ergonomiczne) i jakbym miał robić własne słuchawki, to prędzej wykorzystałbym od Superluxów HD330/HD660.

Edytowane przez Perul

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziś w pracy znalazłem jakieś badziewne słuchawki z mikrofonem, ale pałąk wygląda solidnie, więc zabrałem i wybebeszyłem. Całe szczęście nie ściska zbyt mocno. Grado w wykonaniu chłopaków z Shipibo bardzo mi się podobały wizualnie i również ergonomicznie (z wyjątkiem padów G). Wygląd jest dla mnie może nie tyle równie ważny co dźwięk, ale nie chcę by projekt wyglądał jak sklecony z przypadkowych części, a spójną całość, dlatego bardziej eleganckie wydaje mi się rozwiązanie typu Grado. Dziś też nabyłem gniazda i wtyki Lemo. Trochę drogie, ale wygląd będzie świetnie współgrał z całością. Także czekam teraz na dostawę części. W weekend wybieram się na poszukiwania odpowiedniego drewna. Mój dziadek był stolarzem a stryj rzeźbiarzem, więc mam nadzieję że znajdę coś fajnego i dobrze wysezonowanego w zapasach. Jaki polecacie kabel? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Siema siema, jako founder shipibo.audio mam absolutnie zero spiny, i mogę ci wszystko pomierzyć, dostarczyć rysunki, co tam chcesz :D

Jak coś pomierzę i będę miał chwilę to edytuję tego posta ;)

edit:

1.    Obudowa z GS1000 ma ok 35-40mm wysokości, amerykany mierzą w calach to pewnie 38,1 :D
2.    Masz na myśli pręt pałąka? Oryginał ma 6,35mm szerokości i 1mm grubości, długi na ~250mm i wygięty w łuk. Jak chcesz gotowy to szukasz biedronkowo lidlowych tanich słuchawek typu takiego: https://allegro.pl/sluchawki-nauszne-rozowe-camry-1127-pink-trend-3-5-i6912777675.html (niekoniecznie w takim pięknym kolorze)
3.    55mm
4.    Daje w połowie między wycięciem na pady a pierwszą krawędzią od której obudowa robi się szersza niż 55mm
5.    U mnie 4x2mm
6.    Wtyki już kupiłeś to nieważne, Lemo super, ale lutowanie ich wymaga cierpliwości
7.    To tez już zdezaktualizowane, ale u mnie masa na masie, sygnał na czubku.

Drewno jakbyś jakieś chciał, to też Ci mogę podesłać, powodzenia z projektem i pochwal się efektami :) 

Edytowane przez michauczok
  • Like 3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki @michauczok za odpowiedź. Wielce mi to pomoże 🙂 Słuchawki nie muszą być pod sznurek, ale pewne ogólne wymiary trzeba zachować. Okazuje się, że jak Pan Wiesio na oko wyliczyłem całkiem blisko, więc nie będzie na odp... 😉 Tak, chodziło mi o pręt pałąka. Okazuję się, że ten który dziś znalazłem jest trochę dłuższy (30 cm) i szerszy niż to co podałeś (12mm), tak więc skrócę go i zwężę w kierunku końców. Myślę, że większa szerokość pozytywnie wpłynie na rozkład ciężaru na głowie. Dzięki też za propozycję przesłania drewna, ale poszukam coś u dziadka,  trochę to sentymentalne, jednak to na swój sposób będzie jego wspomnienie. Jakbyś miał chwilę to daj znać jak mam przyciąć pałąk by pasował do Twojego rodblocka i czy w ogóle jest sens to robić, czy lepiej szukać nowego.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wycięcie w rodblocku ma 12mm szerokości, wiec nawet jak dasz takiego szerokiego pręta to się zmieści. Na długość to proponuję żebyś sobie już sam do głowy dopasował, 250 jest dość bezpieczną wartością, ale dłuższy też się schowa w rodblockach (pręty grado chowają się na jakieś 10mm, rodblock ma 20mm wysokości, więc jest 10mm luzu na strone)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A tak z ciekawości, to czy masz już na oku jakieś przetworniki do tych słuchawek?

Niestety z Grado jest taki problem, że z racji tego jak są zbudowane, jest sporo mniejsza możliwość strojenia obudową czy padami i przetwornik trudniej zmusić samym dampingiem do tego, żeby grał znacząco inaczej niż mu fabryka dała.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zamówiłem już Symphones v8.1, dałem się złapać na czarny czwartek 😉 Na AVS słuchałem ich u Przemka i Michała w takiej konfiguracji, w jakiej chcę je zbudować, czyli z padami G. Mieli też wersję z padami L i przetwornikami Nhoord, ale te mi się nie podobały. Lubię ostre i "szybkie" granie, lecz to było już zbyt ostre. Symphones podobały mi się dużo bardziej. Bardzo precyzyjny bas. Niestety na AVS w niedzielę było już za głośno by się nimi nacieszyć. Pierwsze wrażenie jednak zostało. Zastanawiam się czy próbować wykleic od środka obudowę, np filcem, czy zostawić gołą. Pewnie zależy od drewna. Zamysł mam taki, że zrobię je ze świerku. Dosyć nietypowo, ale lubię to drewno i wiem, że jest wykorzystywane w lutnictwie, więc powinno być korzystnie z punktu akustyki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z tego co kojarzę, to drewno świerkowe jest miękkie, osobiście nie robiłbym z drewna które można paznokciem powgniatać (ze względów użytkowych).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Świerk z racji gęstości prawdopodobnie ciepło, dużo dołu i miękka góra ;)

U nas były akurat symphones V8 w bardzo twardym drewnie - amaranth/purple heart, więc były nieco jaśniejsze niż standardowo, miałem je poskładane w mahoniu z padami L-cush, mega rozdzielcze miśki do słuchania godzinami. Świetne drivery do grado moim zdaniem, jakościowo zbliżony poziom do RS2e, 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hmm, w takim razie świerk odpada. Zależy mi by były rozdzielcze właśnie i dynamiczne. Najbardziej podoba mi się padouk. Michał, na Waszym stoisku na AVS słuchałem właśnie purple heart z G-cush i to pierwsze wrażenie nie pozwala mi przestać o nich myśleć 🙂 Tak z doświadczenia, to padouk jest podobnej gęstości, twardości co purple? Chciałbym osiągnąć podobne walory akustyczne, ale mam już wizję wyglądu, tzn. koloru puszek i headbandu. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W dzadkowych zasobach może wynajdziesz coś co się nazywa brzoza karelska, często używana do mebli faczej jako fornir, jest dość twarda, wygląd jest rewelacyjny, sonicznie to już musiał byś sam sprawdzić

 

82969.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Temat troche przygasł, ale nie odpuszczam. Po prostu jutro odbieram mieszkanie i teraz będę bardziej skupiony na kafelkach i parkiecie niż słuchawkach 😉 W weekend sprawdziłem zasoby dziadka. Niestety nic ciekawego nie znalazłem. Dąb trochę zbyt pospolity dla mnie. Co gorsza, do wykonania takich elementów nie nadaje się moja tokarka. Znajomy stolarz też nie pomógł. Będę szukał kogoś na terenie. Po mału kompletuje jednak pozostałe części. Jutro będę u kaletnika w sprawie paska. Zastanawiam się jeszcze nad okablowaniem. Wewnętrzne chciałbym zrobić z hybrydowego Acrolinka z aledrogo. Cieniuteńki przewód z trzech srebrnych żył i czterech OCC 7N. Co tym myślicie? Na zewnątrz to chyba na razie Canare. Trochę już budżet nadwątlony, bo wiecie, święta i mieszkanie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Canare jest OK, na wewnętrzne okablowanie też bym go zastosował, bo wg mnie ważniejszy jest odpowiednio duży przekrój przewodnika niż jego klasa (przynajmniej takie są moje doświadczenia przy rekablingach). Oczywiście nie ma co przesadzać i iść w więcej niż 24 AWG, bo zmiany są już wtedy naprawdę kosmetyczne.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Padouk jest mniej gęsty i mniej twardy niż amaranth, coś podobnego jak palisander, ale nieco bardziej basowe.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
8 minut temu, michauczok napisał:

Padouk jest mniej gęsty i mniej twardy niż amaranth, coś podobnego jak palisander, ale nieco bardziej basowe.

Słuchałem chwilę waszych wyrobów na AVS:)

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wolałbym raczej sztywniejsze drewno a zatem i dynamiczniejszy, bardziej zwarty dźwięk. A jak z wygłuszeniem wnętrza. Zazwyczaj widzę je puste, ale tez widziałem że niektórzy je czymś wyklejają. Ma to sens? Ja zamierzam osadzić przetwornik bezpośrednio w muszli bez użycia kleju i taśmy. Czy w takim wypadku wygłuszenie będzie miało wpływ na dźwięk?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przetwornik musi byś zamocowany na sztywno, inaczej bardzo traci dynamika i brzmienie mocno się zmienia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Co w takim wypadku radzisz? W instrukcji Symphones jest by osadzać je klejem lub blue tack'em, niektórzy owijają przetwornik taśmą izolacyjną. Niektórzy osadzają bezpośrednio bez użycia łącznika w muszli na zasadzie ciasnego spasowania. Myślę, że ta ostatnia metoda jest najlepsza, jednak gdyby było zbyt luźno to lepiej użyć kleju czy taśmy? Mam jeszcze pytanie do Ciebie @Perul jako specjalisty od kabli. Chcę użyć gotowego kabelka https://audeos.pl/pl/p/Gotowy-przewod-do-recablingu%2C-samodzielny-montaz/45 na razie musi wystarczyć. W przyszłości zmienię. Jakiego jednak użyć do połączenia gniazd z przetwornikami. Chce czegoś lepszego by później nie rozbebeszać słuchawek i by kabel wewnętrzny nie był wąskim gardłem w przyszłości. A być może ten Canare Starquad l-4e5c w zupełności wystarczy i nie ma sensu inwestować w droższy?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
16 minut temu, DrGonzo napisał:

Co w takim wypadku radzisz? W instrukcji Symphones jest by osadzać je klejem lub blue tack'em, niektórzy owijają przetwornik taśmą izolacyjną. Niektórzy osadzają bezpośrednio bez użycia łącznika w muszli na zasadzie ciasnego spasowania. Myślę, że ta ostatnia metoda jest najlepsza, jednak gdyby było zbyt luźno to lepiej użyć kleju czy taśmy? Mam jeszcze pytanie do Ciebie @Perul jako specjalisty od kabli. Chcę użyć gotowego kabelka https://audeos.pl/pl/p/Gotowy-przewod-do-recablingu%2C-samodzielny-montaz/45 na razie musi wystarczyć. W przyszłości zmienię. Jakiego jednak użyć do połączenia gniazd z przetwornikami. Chce czegoś lepszego by później nie rozbebeszać słuchawek i by kabel wewnętrzny nie był wąskim gardłem w przyszłości. A być może ten Canare Starquad l-4e5c w zupełności wystarczy i nie ma sensu inwestować w droższy?

Ja to jestem bardziej specjalistą od strojenia słuchawek niż od kabli, ale fakt i w kablach, zwłaszcza tych tańszych, mam spore doświadczenie.

Wg mnie nie ma potrzeby stosowania czegoś lepszego niż Canare do okablowania wewnętrznego, nawet jakbyś zastosował OCC 7N, to na tak krótkich odcinkach różnica w brzmieniu będzie praktycznie niezauważalna.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Temat trochę stanął w miejscu. Brakuje mi prawie wszystkich części. Ciągną jednak do mnie z różnych części świata. Na razie mam to co na zdjęciu. Ciekawostka, tak są pakowane przetworniki Symphones. Jeszcze tego przedziwnego opakowania nie otwierałem. Zrobię to jak dotrą wszystkie elementy i złożę te klocki.

IMG_2167.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No i słuchawki, już prawie kompletne 🙂 Brakuje paska, który się szyje. Puszki z jesionu. W rzeczywistości są trochę ciemniejsze. Przetworniki osadzone jako press fit. W prawej podłożyłem kawałek tekturki i trzyma się. Teraz je wygrzewam, ale grają bardzo fajnie, mega szczegółowe i bardzo ładna podstawa basowa, choć tego się nie spodziewałem. Zrezygnowałem z odłączanego kabla, ponieważ bałem się, że rozwiercając otwór popękają obudowy. Lemo przyda mi się do recablingu K550 albo Audio-Techic. Na razie jestem bardzo zadowolony.t

IMG_2191.jpg

IMG_2192.jpg

IMG_2193.jpg

  • Like 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 13.01.2019 o 13:03, DrGonzo napisał:

No i słuchawki, już prawie kompletne 🙂 Brakuje paska, który się szyje. Puszki z jesionu. W rzeczywistości są trochę ciemniejsze. Przetworniki osadzone jako press fit. W prawej podłożyłem kawałek tekturki i trzyma się. Teraz je wygrzewam, ale grają bardzo fajnie, mega szczegółowe i bardzo ładna podstawa basowa, choć tego się nie spodziewałem. Zrezygnowałem z odłączanego kabla, ponieważ bałem się, że rozwiercając otwór popękają obudowy. Lemo przyda mi się do recablingu K550 albo Audio-Techic. Na razie jestem bardzo zadowolony.t

IMG_2191.jpg

IMG_2192.jpg

IMG_2193.jpg

Nie wiem, jak edytować posty, wybaczcie. Po tych kilku miesiącach doszedł pasek. Skóra licowa z zewnątrz i zamsz od środka. Cienka warstwa pianki poprawia komfort. Finalnie wyszło to tak. Jestem więcej niż zadowolony. Słuchawki są mega szczegółowe. Piękny bas, świetne wokale, nie wybaczają jednak słabych nagrań. Dobrze albo wcale 😉

IMG_2231.jpg

IMG_2232.jpg

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Zarejestruj się aby mieć większy dostęp do zasobów forum. Przeczytaj regulamin Warunki użytkowania i warunki prywatności związane z plikami cookie Polityka prywatności