Skocz do zawartości

Final Audio Design fanklub


saudio

Rekomendowane odpowiedzi

10 minut temu, Tytus1988 napisał(a):

@lobuz1dziękuję za podzielenie się zdjęciami ze stanowiska Finala🙂👍🥇

 

 

Zgadzam się, że D8k Pro limited wypadły bardzo dobrze i również miło spędziłem na nich czas z muzyką :) Poniżej w kilku słowach, jak zapamiętałem je podczas AVSu :)

 

FINAL D8000 PRO LIMITED EDITION

 

20221113_140455.jpg

Zdjęcie ze strony producenta link


Kod produktu: FI-D8PPALLCR

Obudowa: stop aluminiowo-magnezowowy 

Przetwornik: planarno-magnetyczny AFDS 

Kable: OFC w czarnym oplocie 1.5m, 4.4mmφ do sprzętu przenośnego/ OFC posrebrzany 3m, XLR 4-pin do stacjonarnego;

Skuteczność: 98dB/mW

Impedancja: 60Ω

Waga: 523g (bez kabla)


Cena: 21599 zł/4799 $
Klasa brzmienia: A+


Byłem ciekaw, jaki kierunek brzmienia został obrany w ich przypadku względem wcześniejszych odsłon, tj. D8000 (posiadałem własny egzemplarz przez kilka lat) oraz D8000 Pro, które miałem okazję odsłuchać oraz porównać przy Mytek Brooklyn DAC+ w salonie HTAudio. Wtenczas nowszy model (obydwa testowane na srebrnym, pozłacanym Golveinie) pokazał różnice względem poprzednika przede wszystkim w aspekcie strojenia i bardziej wyrównanego charakteru pasma. Szczególnie było to zauważalne w obszarze midbasu, przez co słuchawki straciły tak mocny impakt i bardzo odczuwalną fizyczność dźwięku, którą niektórzy kochali, a innych mogła w mniejszym lub większym stopniu męczyć swoją intensywnością. Poza tym średnica stała się bardziej organiczna, delikatnie przyciemniona, a soprany zyskały większą gładkość oraz lepszą selektywność. Przy bezpośrednich porównaniach było słyszalne zbliżenie się modelu Pro pod względem technikaliów i charakteru brzmienia do porównywanych bezpośrednio z nim Focali Utopii. Do przewagi względem słuchawek francuskiego producenta można było zaliczyć trochę większą ilość basu w finalach (pomimo bardziej fizycznego, twardszego, precyzyjniejszego impaktu w Utopiach), naturalniejszą w odbiorze, pełniejszą, aksamitniejszą średnicę (przekładało się to na piękniejszą wokalizę, m.in. Veroniki Swift, Melody Gardot, czy Patricii Barber), odczuwalnie większe dociążenie źródeł pozornych, otwartość przekazu oraz szerszą scenę. Teraz pozostaje pytanie, czym wyróżniają się limitowane D8000 Pro (ograniczone do 200 egzemplarzy-swoją drogą flagowych dynamicznych Sonorousów X powstało też niewiele, bo około 250 sztuk). 

 

20221029_172456.jpg

 

Od strony wizualnej nowy model wyróżnia przede wszystkim elegencka, złoto-czarna kolorystyka. Zawdzięcza ją platerowaniu złotem siatkowej płytki sterownika AFDS, która w pozostałych modelach posiada metaliczny kolor. Poza tym limitowany model został zaopatrzony w lżejszą o 1/3  diafragmę względem wcześniejszego modelu Pro, dzięki czemu wierniej powinny być odtwarzane wysokie częstotliwości. Final zdecydował się także na zastosowanie bardzo oryginalnego materiału pokrycia padów, którym jest papier washi. Występuje on w trzech odmianach:

Ganpishi (雁皮紙): gładki, o błyszczącej powierzchni, używany do produkcji książek i w rzemiośle;

Kōzogami (楮紙): wykonany z morwy papierowej oraz najpopularniejszym rodzajem washi, odpornym na wilgoć, o twardości zbliżonej raczej do tkaniny niż papieru;

Mitsumatagami (三椏紙): charakteryzuje go delikatna powierzchnia w kolorze kości słoniowej i tradycyjnie był używanym materiałem do shodō (kaligrafii japońskiej), a także do drukowania (w tym banknotów w okresie Meiji, tj. 1868-1912);

 

W padach do limitowanych D8000 Pro został użyty wysokiej jakości kōzogami. Producent wspomniał o tym pośrednio, wymieniając tylko cechy, które wpłynęły na użycie go w taki sposób, jak trwałość, naturalne właściwości antybakteryjne, eliminujące nieprzyjemne zapachy oraz kontrolujące wilgotność. Zastosowanie takich materiałów, nawiązujących do tradycyjnych dla danego regionu bardzo cenię. Uważam to za bardzo dobry krok, także marketingowy, dla podkreślenia wyjątkowości limitowanej edycji słuchawek tego japońskiego producenta. Pod poniższym linkiem znajduje się krótki filmik, na którym widać pełną zawartość zestawu:

 

 

 

 

Jednak niezależnie od tego, jak pięknie byłyby wykonane, jakie innowacje miały wprowadzone, to i tak dla docelowego odbiorcy najważniejsze będzie brzmienie wspomnianego modelu słuchawek oraz czy ewentualnie warto dopłacić do niego względem niżej pozycjonowanych w ofercie tego japońskiego producenta. 

 

Finali miałem okazję posłuchać podłączonych także Goldveinem bezpośrednio pod Shanlinga M7/M9, chociaż podobno swój prawdziwy potencjał potrafiły pokazać przy wzmacniaczu od p. Rafała Fulianty (koszt 5,5 tys. euro) i wysokiej klasy odtwarzaczem CD za 23 tys. euro. Niestety, nie miałem okazji tego sprawdzić. 

 

20221029_172552.jpg

 

Pozostało tylko zerknąć na pliki dźwiękowe zapisane na sprzęcie i posłuchać, jak będą się sprawować w akcji. Od pierwszych chwil stało się dla mnie jasne, że kierunek brzmieniowy obrany przez konstruktorów nie jest rewolucją, a pewną ewolucją względem dotychczasowego modelu Pro. Względem niego tonacja została trochę obniżona, bas stał się obfitszy (ilościowo nadal skromniejszy od D8k i testowanych później przy AK SP3000 T+A Solitaire P, a także Sony MDR-Z1R), ale też zyskał lepszą jakość i czystość. Dla niektórych osób ta zmiana może nie wyda się znacząca, ale dla mnie bardzo pozytywnie wpłynęła na całościowy odbiór pierwszego z odtwarzanych utworów, jakim był heavy metalowy "Wild Child" zespołu W.A.S.P.

 

Początek należy do Chrisa Holmesa i Randy'ego Pipera (gitary) oraz Steve'a Rileya (perkusja). Na limitowanych planarnych od finala gitary miały duży wolumen, odpowiedni wygar z dobrym zejściem i odczuwalną energią dźwięku. Dopełniająca je perkusja wyznaczała rytm, posiadającą świetną masę oraz wykop stopą (chociaż nie tak fizyczny jak w D8000). Kreowany klimat przypominał mi trochę ten, jaki oferują Sonorousy X, chociaż limitowane D8k Pro są zdecydowanie bardziej zrównoważone w całym paśmie, trochę chłodniejsze, jaśniejsze, kładące podobnie do planarnych poprzedników nacisk na przestrzenność, a także bardziej holograficzny, rozgrywający się dalej spektakl muzyczny. Mimo wszystko zachowują bardzo przyjemny dla mnie w odbiorze, nadal dość kameralny (za sprawą drobnego przybliżania wokali), pozbawiony bezwzględności wobec mankamentów nagrań muzykalny charakter brzmienia poprzedników oraz zdolność do lekkiego upiększenia przekazu w zakresie średnich tonów. Taki sposób prezencji można uznać za pożądany lub mniej w zależności od repertuaru.

 

Mnie osobiście takie ukazanie wokalu Blackiego Lawlessa bardzo przypadło do gustu. Zapewne niektórzy mogliby zarzucić, że traci on trochę ze swojej zadziorności, ostrości, surowości przez złagodzenie chrypliwości jego głosu. W tym wypadku zestrojone neutralno-jasno modele słuchawek, jak AKG K701, K812, Sony MDR-CD3000, Sennheisery HD800, czy planarne Hifimany HE1000SE będą potrafiły to lepiej pokazać oraz zadowolić. Jednak dla mnie jego ocieplenie, pogłębienie, przy wzorowym wypełnieniu, przyjemnej w odbiorze tonacji, braku sykliwości, sybilacji, cyfrowej ostrości przywoływało duży naturalizm, oferując klasę brzmienia, a także w pewnym stopniu charakter Hifimanów HE-R10P (zbliżony tembr wokali, podobnie nastrojowo przyciemniona średnica, chociaż na finalach pierwszy plan był bliższy). Taka organiczna, pełna prezencja średniego pasma bez wątpienia dobrze sprawdziła się w j-popowym nagraniu "Plastic Love" słynnej japońskiej piosenkarki Mariyi Takeushi, która w przyszłym roku będzie obchodzić 45-lecie aktywności artystycznej. Pojawiająca się w utworze wygenerowana sekcja basowa nie przyćmiła jej wokalu. Pomimo dużej energii promieniującej z dołu pasma, jego objętości, posiadał bardzo dobrą kontrolę, świetny drajw, rytmiczność oraz dobrą szybkość. Sama Mariya została jakby poproszona przez finale do podejścia bliżej z czego skwapliwie skorzystała :) Potrafiące być problemem na jaśniejszych słuchawkach szklisto-metaliczne 'eski' jej głosu z tego nagrania nie stanowiły dla finali żadnego problemu. Zostały jakby naturalnie dopowietrzone, chroniąc uszy przed nieprzyjemnymi ostrościami. Dzięki temu jej wokal zabrzmiał bardzo naturalnie i przyjemnie. 

 

Tony średnie przechodziły łagodniej niż w D8000 i również w modelu Pro w dobrze rozciągnięte, selektywne, rozdzielcze oraz klarowne soprany. Przejawiało się to chociażby w brzmieniu talerzy perkusyjnych pod pałeczkami Steve'a Rileya we wsponianym "Wild Child". Nie przejawiały szorstkości, a ich skrzenie, blask nie powodowały "oślepienia słuchu". Cały można było słyszeć to, co działo się z nimi od impaktu po wygaszanie. Miałem okazję poznać kilka modeli słuchawek oferujących jeszcze lepsze technikalia wysokich tonów (m.in. Omegi STAXa, Raale SR1b, Audio Technika ATH-L5000, Hifimany Susvara), ale te z limitowanych finali są najlepszymi z jakimi się spotkałem na ich słuchawkach. Stanowią one piękny kontrast dla aksamitnie czarnego muzycznego tła, bez przejawiania skłonności do nadawania źródłom pozornym twardego, ostrego konturu oraz przypruszania swoją jasnością średnicy, jak miewały to czasami D8000. Pod względem sceny uznałbym je za porównywalne do poprzednich modeli, potrafiąc ujmować swoją wspaniałą otwartością brzmienia na poziomie najlepszych otwartych konstrukcji. 

 

PODSUMOWANIE:

 

Miałem pewne obawy, czy limitowany flagowiec finala poza ceną, która przekroczyła pułap 20 000 zł poprzedniego flagowca tego producenta Sonorous X (swoją drogą i tak tańszego od wyprodukowanych dekadę temu również dynamicznych Muramasów VIII, kosztujących 8000$, co przy ówczesnym kursie dolara dawało kwotę ponad 24 tys. zł) można będzie uznać za konkurencyjne względem starszych modeli wokółusznych. Według mnie warto wziąć je pod uwagę nie tylko, jeśli jesteśmy sympatykami marki FAD, ale także wówczas, gdy oczekujemy od słuchawek brzmienia nie tyle najlepszego na świecie pod względem technicznym (w tym względzie warto przyjrzeć się ofercie konkurencji, także tej z Japonii), ale potrafiących zachwycić swoją muzykalnością, wynikającą z gęstości przekazu, ciepła płynącego z dolnej średnicy, przy dobrej złożoności harmonicznej, co szczególnie dobrze sprawdza się w gatunkach akustycznych oraz skupionych na wokalach. Do drobnych mankamentów zaliczyłbym ergonomię (pomimo dobrego rozkładu masy, pady były dla mnie za twarde), drobne mankamenty brzmienia (spotkałem się z opinią o delikatnych peakach na sopranach podczas dłuższych odsłuchów) oraz braku pewnej jego magii, niezwykłego klimatu, jaki potrafiły zaoferować Sonorousy X (w postaci charakterystycznego, typowego dla modeli Audio Techniki z muszlami wykonanymi z drewna Asada Zakura kolorytu dźwiękowego, nadającego wyjątkowej eufonii, np. W10VTG, W3000ANV) oraz pierwsze D8000 (niczym słuchanie koncertu przy blasku księżyca w trakcie jego pełni). Pomimo tego uważam ten model finala za najlepiej z dotychczasowych dopracowany dźwiękowo (chociaż bardziej mogą się spodobać dwa niżej wyceniane), który do brzmienia D8000 Pro dodaje trochę funowości, dynamiki, ciepła wcześniejszych flagowców, które zostały wyprodukowane w ostatnich latach życia legendarnego inżyniera Sony, współpracującego też z tą marką, p. Yoshihisa Mori. 

 

Do ich odsłuchu szczerze zachęcam, dopóki jeszcze są dostępne :)
 

 

Dziekuję @Tytus1988 za wspaniały opis i możliwość porównania z wcześniejszymi modelami. Nie mogę się doczekać, kiedy wpadną w moję ręce a raczej na moje uszy. 😊

Edytowane przez lobuz1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 15.11.2022 o 08:16, lobuz1 napisał(a):

Dziekuję @Tytus1988 za wspaniały opis i możliwość porównania z wcześniejszymi modelami. Nie mogę się doczekać, kiedy wpadną w moję ręce a raczej na moje uszy. 😊

 

Dziękuję Adamie i gratuluję ich zakupu!🙂👍🥇 Jestem przekonany, że jak Pan Nobumasa zadziała, to słuchawki będą u Ciebie już wkrótce :) W jazzie są wybitnymi słuchawkami głównie za sprawą jednej z najbardziej naturalnych prezencji średnicy, z jaką się spotkałem, stanowiąc bardzo poważnego konkurenta w tym względzie dla Susvar, chociaż nie są aż tak doskonałe technicznie. Mimo wszystko bardzo przypadły mi do gustu i gdybym już nie miał trochę innych planów (oraz Sonorousów X) zastanawiałbym się poważnie nad ich zakupem :)Przypuszczam, że ich charakter brzmienia może być podobny do egzemplarzy demo planarów Finala, które miał okazję słuchać, m.in. @Karmazynowy

 

Jak będą u Ciebie, koniecznie podziel się spostrzeżeniami, jak je odbierasz :) @_salgado_wspominał, że przepięknie grały ze wzmacniaczem p. Rafała Fulianty (+CD).

 

@davinci dziękuję za podzielenie się informacją o nowości finala dedykowaną dla graczy!😉👍 

 

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Tytus1988 napisał(a):

 

Dziękuję Adamie i gratuluję ich zakupu!🙂👍🥇 Jestem przekonany, że jak Pan Nobumasa zadziała, to słuchawki będą u Ciebie już wkrótce :) W jazzie są wybitnymi słuchawkami głównie za sprawą jednej z najbardziej naturalnych prezencji średnicy, z jaką się spotkałem, stanowiąc bardzo poważnego konkurenta w tym względzie dla Susvar, chociaż nie są aż tak doskonałe technicznie.

Jeszcze raz dziękuję- właśnie słuchając jazzu bardzo przypadły mi do gustu i dosyć szybko się na nie zdecydowałem.

Nobumasa ma w swoim notesie taką notatkę: „CALL ADAM ASAP!”. 😀

Śmiałem, się że jak będę np. w Gdańsku to za 4h po odebraniu telefonu stawiam się po odbiór. 😀

Edytowane przez lobuz1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@lobuz1 naprawdę nie ma o czym mówić :) Słuchawki są dobre i należą się wyrazy uznania jego twórcom :)) Czasami wystarczy stosunkowo niewiele dopracować, aby osiągnąć zadowalający rezultat. Mogę dodać, że nawet jeden z moich Kolegów, któremu nie spodobały się wcześniejsze modele, tj. D8k i D8k Pro, nad zakupem tych limitowanych poważnie się zastanawia :)

 

Widzę, że Pan Nobumasa działa szybko jak Marcin i na pewno wkrótce trafią do Ciebie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Tytus1988 napisał(a):

@lobuz1 naprawdę nie ma o czym mówić :) Słuchawki są dobre i należą się wyrazy uznania jego twórcom :)) Czasami wystarczy stosunkowo niewiele dopracować, aby osiągnąć zadowalający rezultat. Mogę dodać, że nawet jeden z moich Kolegów, któremu nie spodobały się wcześniejsze modele, tj. D8k i D8k Pro, nad zakupem tych limitowanych poważnie się zastanawia :)

 

Widzę, że Pan Nobumasa działa szybko jak Marcin i na pewno wkrótce trafią do Ciebie :)

Tak, wczoraj z nimi rozmawiałem i słuchawki są w fazie produkcji- może za 2 tygodnie.
Wiadomo, że jest w czym wybierać bo tych topowych firm, modeli jest całkiem sporo na rynku i każdy znajdzie coś dla siebie- mi bardzo odpowiadają Finale i mam ich całkiem sporo. Chętnie skradłbym Twoje Sonorusy X. 😊 Firma ma plany rozwoju swoich topowych modeli i na 100% D8000 Pro Limited Edition to nie jest ich ostatnie słowo, jeszcze nas zaskoczą czymś niesamowitym i to będzie tak czuję coś dla Ciebie. 😊

Zamówiłem też sobie nowe twsy ZE8000. 
 

Dzisiaj od rana słucham Piano Forte IX 😊. Trzeba korzystać z kilku dniu urlopu i siedzenia w domu. Miłego dnia.

20F70372-12A1-459D-A33F-4A11FF338E6F.jpeg
 

Coś nadchodzi i ma dotrzeć do Ziemi za max. 1 dzień 😊.

0CF2FD49-1678-4FCA-B245-B067D8F3DBBD.jpeg

Edytowane przez lobuz1
  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 17.11.2022 o 09:16, lobuz1 napisał(a):

Tak, wczoraj z nimi rozmawiałem i słuchawki są w fazie produkcji- może za 2 tygodnie.
Wiadomo, że jest w czym wybierać bo tych topowych firm, modeli jest całkiem sporo na rynku i każdy znajdzie coś dla siebie- mi bardzo odpowiadają Finale i mam ich całkiem sporo. Chętnie skradłbym Twoje Sonorusy X. 😊 Firma ma plany rozwoju swoich topowych modeli i na 100% D8000 Pro Limited Edition to nie jest ich ostatnie słowo, jeszcze nas zaskoczą czymś niesamowitym i to będzie tak czuję coś dla Ciebie. 😊

Zamówiłem też sobie nowe twsy ZE8000. 
 

Dzisiaj od rana słucham Piano Forte IX 😊. Trzeba korzystać z kilku dniu urlopu i siedzenia w domu. Miłego dnia.

20F70372-12A1-459D-A33F-4A11FF338E6F.jpeg
 

Coś nadchodzi i ma dotrzeć do Ziemi za max. 1 dzień 😊.

0CF2FD49-1678-4FCA-B245-B067D8F3DBBD.jpeg

 

39C659B0-FB02-4414-88A8-2C27B4AFEE0D.jpeg

DRAGON BALL Z x Final 
BEGETA MODEL i GOKU MODEL

Dane techniczne

Wersja bluetooth : Bluetooth 5.2
Mikroprocesor : Qualcomm QCC3040
Pasmo przenoszenia : 20Hz – 20kHz
Obsługiwane profile : SBC, AAC, Qualcomm aptX audio
Łączny czas odtwarzania muzyki : 
5.5 godz / 22 godz
Czas ładowania : 1.5 godz
Żywotność baterii : 35mAH dla jednej słuchawki / 220mAH dla etui
CENA : 949zł

  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

AG tuned by Final COTSUBU - FRIEZA version
wkrótce także w Polsce!

Dane techniczne

Rodzaj transmisji : Bluetooth 5.2
Wodoszczelność : IPX 4                               
Pasmo przenoszenia : 20Hz~20kHz
Mikroprocesor : Qualcomm QCC3040                        
Obsługiwane kodeki : SBC, AAC, Qualcomm aptX audio
Obsługiwane profile : A2DP, AVRCP, HSP, HFP
Czas odtwarzania muzyki : do 5 godz (z podładowywaniem 20 godz)
Czas ładowania : 
słuchawki  1.5 godz / etui  2 godz
Pojemność baterii : słuchawki  30mAh / etui  200mAh
Cena : 399zl

53 losowo wstawione bilety można wymienić na COTSUBU -GOLDEN FRIEZA version-
(Limitowana do 53 sztuk na całym świecie)

27E2B4CC-0861-4C2B-A9F7-6364B439781E.jpeg

65122DE2-8956-4E5E-BEA2-EF831A5E0D50.png

FEF205E3-7FD7-4CBA-9B47-B80DFF9F0E76.png

29E559A5-7595-4A74-AF31-0220A8EBC439.webp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@lobuz1 pięknie się prezentują Piano Forte IX z Mojo2! Gratuluję też zakupu ZE8k🙂👍🥇 Jestem przekonany, że nie jest to ostatnie słowo Finala w przypadku słuchawek wokółusznych. Chętnie zobaczyłbym w ich ofercie elektrostaty lub dynamicznego następcę Sonorousów X, które są jednymi z moich ulubionych słuchawek, potrafiąc zaoferować niepowtarzalny, muzyczny klimat :)

 

Obawiam się, że ich wykradnięcie mogłoby być trochę kłopotliwe, bo są pilnie strzeżone przez Szarego Strażnika 😉

 

Lumii_20221121_083917104.jpg

 

 

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dopiero zobaczyłem, że w ze8000 zabawy tipsami nie będzie - one mają dedykowane tipsy
 
cena w jp 1200 zeta, a u nas jakieś pre9rdery?

Pisz do dystrybutora, polska cena to 1600 i mają być dostępne po 16.12.

Jest już polska strona produktu.

https://www.fonnex.pl/ze-8000
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Palpatine napisał(a):

Większych bredni marketingowych w życiu nie czytałem…

To jest wierne tłumaczenie z japońskiej strony. Ja na stronach producentów czy dystrybutorów czytam tylko informacje techniczne. Ta cała "poezja" mnie nie interesuje. A same słuchawki wydają się ciekawe. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie dot. FA E4000, a konkretnie czy warto dopłacać 300 PLN względem E3000 ?

 

Mam E2000 i E3000 i z obu par jestem bardzo zadowolony, stąd zainteresowanie E4000, ale cena nieco studzi zapał.

 

Doceniam odłączany kabel, ale czy dźwięk jest rzeczywiście lepszy, cokolwiek to znaczy.

 

 

 

Edytowane przez marek_m
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
4 godziny temu, all999 napisał(a):

Chyba moje pierwsze Finale.




b59d33a850ce53b8ec761a8f754a0da9.jpg

Gratuluję, też o nich myślę. Wygląda na to, że ubiegłeś @lobuz1 Byłem pewien, że to on pochwali się pierwszy :) Tak samo jak Koledzy wcześniej, porównaj proszę do AirPods Pro 2 i na ile je miażdżą ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Zarejestruj się aby mieć większy dostęp do zasobów forum. Przeczytaj regulamin Warunki użytkowania i warunki prywatności związane z plikami cookie Polityka prywatności