Skocz do zawartości

Opus - nowy kodek dźwięku


lostson

Rekomendowane odpowiedzi

XMplay kolejnym odtwarzaczem współpracujący z opusem

 

Miło :)

 

Tymczasem mamy już bibliotekę bass, co oznacza że każdy odtwarzacz DirectShow (jak np. WMP) będzie widział opusa.

IgorC potwierdził moje przewidywania: opus ~80kbps osiąga bez problemu jakość lame v5 ~130kbps klik

Biorąc pod uwagę ciągły rozwój tego formatu (to wszystko bety), przygotujmy się więc na większą ilość transparentnej muzy na odtwarzaczach.

No chyba że ktoś używa "only lossless", albo ma całą bibliotekę w aac z itunes ;)

Edytowane przez lostson
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najwyżej ipodowcy będą musieli kupić nowe odtwarzacze z większą pojemnością, zamiast używać opusa ;)

 

Z mniejszą chyba? Przecież wszyscy będą słuchać 64kbps :)

 

Bo jeśli i tak będą słuchać MP3/AAC 320kbps to przesiadka nie ma sensu :)

 

Tak samo jak przesiadka na OGG nie miała kiedyś sensu, skoro nikt nie chciał używać OGG Q4 zdaje się (~128kbps), tylko i tak wszyscy zostali przy LAME@insane :)

 

BTW jak już wyjdzie nowy rockbox i potwierdzicie że działa, to sobie kupię clipa i się pobwię... zobaczę jak to wszystko na żywo wygląda - ale raczej jako pierwszego i jedynego kodeka nie będę używał z uwagi na pełną bazę iTunes Match :F

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z mniejszą chyba? Przecież wszyscy będą słuchać 64kbps

 

Chodzi o to że mając odtwarzacz z obsługą opusa - muzyka zajmie mniej miejsca przy takiej samej jakości.

Apple pewnie nie wprowadzi opusa (?), więc żeby zmieścić więcej muzyki będziesz musiał zmienić i-cośtam na ten o większej pojemności.

 

Bo jeśli i tak będą słuchać MP3/AAC 320kbps to przesiadka nie ma sensu

 

Przy 320 kbps nasuwa się pytanie o sens używania kompresji stratnej...

U niektórych dobre samopoczucie że "mam najlepszą możliwą jakość kodeka" jest czasami ważniejsze że "w zasadzie to w ogóle nie słyszę różnicy pomiędzy 192 a 320kbps" ;)

 

Sprawdzę na Clipie oraz iPodzie i dam znać. Choć nieco się obawiam o żywotność baterii.

 

A co sprawdzisz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Chodzi o to że mając odtwarzacz z obsługą opusa - muzyka zajmie mniej miejsca przy takiej samej jakości.

 

to była ironia, doskonale wiem jak działa "lepsza kompresja" - uczyłem tego dwa pokolenia forumowiczów :F

 

> Apple pewnie nie wprowadzi opusa (?), więc żeby zmieścić więcej muzyki będziesz musiał zmienić i-cośtam na ten o większej pojemności.

 

gdyby Steve się za to wziął, to była by szansa na wypromowanie opusa jako "tego audiofilskiego formatu" od "mastered for itunes (in opus)"

 

... ale teraz już bym na to nie liczył :)

 

> Przy 320 kbps nasuwa się pytanie o sens używania kompresji stratnej...

 

sure, ale to nic nowego - wiadomo o tym od dawna ;]

 

> A co sprawdzisz?

 

prawdopodobnie to co zwykle - zostawi odtwarzacz grający przez całą noc i sprawdzi ile zostało na wskaźniku baterii (albo lepiej: użyje gotowej wtyczki do rockboksa sprawdzającej stan naładowania i prognozy czasu odtwarzania)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie - czas działania na jednym ładowaniu, do tego ewentualna podatność Rockboxa na przycinki w trakcie przewijania i zmiany utworów. Pewnie coś jeszcze się znajdzie - choćby odtwarzanie okładek płyt zagnieżdżonych w plikach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na razie nic nie sprawdzisz, bo opus się pojawi w nowej wersji RB około września. Testowy dekoder (taki pre pre alfa :)) już działa (odtwarzanie, przewijanie, tagi, progress etc.) - na ClipZip i symulatorze . Z uwagi na to że jest to dość specyficzny kodek nie liczyłbym od razu na osiągi prądożerności jak ogg lub mp3. Przynajmniej na początku. Btw flac zajmował kiedyś dużo czasu procesora, teraz odtworzyłby go SoC taktowany na ~10Mhz. Na razie nawet nie ma wyników test_codec opusa. Z metadata bez obaw, są identyczne jak ogg vorbis :)

Edytowane przez lostson
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...

Mumble implementowało Opusa http://mumble.source...le_.28Client.29

 

...the difference from Skype in Sound Quality is SICK, it´s really amazing!

http://www.hydrogena...ndpost&p=804379

 

 

Tutaj zbieżna opinia (z moją :D ) ataku_snajpera (zobaczcie zakładkę about w mediainfo ;) ) n.t. jakości Opusa:

 

I must admit that Opus at 64kbps with some magic tuning may finally reach mp3 CBR 128 (joint-stereo) in terms of quality.

Already Opus 64kbps sounds less annoying than mp3 CBR 128 (stereo) for me!

http://www.hydrogena...ndpost&p=806092

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest jeszcze USAC (Universal Speech and Audio Coding),formalny następca AAC i CELP. Obecnie dopiero finalizowany jest standard, ale kodek zapowiada się ciekawie - dla niskich bitrateów rozpoznaje dynamicznie czy gra muzyka czy głos. Muzyka kodowana jest transformatowo podobnie do HE-AAC a mowa podobnie do CELP, czyli predykcyjnie - za pomocą filtru 12-tego rzędu modelowana jest odpowiedź traktu głosowego dającego oczekiwaną odpowiedź dla szumu (głoski "sz" i.t.d.) i ciągu impulsów krtaniowych (głoski dźwięczne). Pobudzenie jest generowane po stronie dekodera, a w pliku zawieramy tylko dane potrzebne do syntezy mowy. Od CELP różni się to lepszą jakością głosu dzięki nowym technikom.

 

Prawdziwa przyszłość to SSC - sinusoidal coding. Sygnał rozkładany jest na pojedyncze sinusoidy, podobnie jak w mdct czy fft, ale każda sinusoida jest obiektem i śledzi się trajektorię jest zmian aplitudy, fazy i częstotliwości. Dla ciągłych tonów to jest ogromna redukcja bitrate'u. Obecnie doskonali się tą metodę wporawadzając sinusoidal + noise and transient coding, gdzie dodatkowo modeluje się transienty i szum.

 

Modelowanie szumu jest zresztą w samym ACC HE, gdzie ustawienie odpowiedniej flagi powoduje, że szum nie jest przesyłany a generowany w dekoderze i tylko kształtuje się jego obwiednię widmową na podstawie kilku parametrów.

Najgorzej jest z transientami, przy niskich bitrate'ach brzmią jak mp3 96-128kHz.

 

Tylko że bitrate dla SSC to 8-10 kb/s. Miałem okazję posłuchać demonstracji kodera stworzonego na Politechnice Poznańskiej - dźwięki gitary, generalnie ciągłe tony brzmiały identycznie z oryginałem, różnica była tylko w dźwiękach perkusji - przy 8kb/s był jakość dźwięku sporo lepsza niż na YouTube i wrzucie.

Kolejnym plusem modelowania sinusoidalnego jest to, że mając podane parametry sinusoid wszelkie efekty wydłużenia dźwięku, spowolnienia, zmiany wysokości głosu brzmią niezwykle gładko i naturalnie. Podobne techniki są używane w melodyne, również np. do filmu pt. Farinelii - Ostatni Kastrat stworzono taki model, pozwalający sterować w ten sposób poszczególnymi harmonicznymi i osiągnąć odpowiedni efekt. Takich rzeczy nie da się zrobić przez zwykły pitch-shift i resampling. Od niedawna duże nadzieje wiążę się z tą techniką kompresji. Podobno możliwe jest osiągnięcie dobrej jakości głosu dla przepływności poniżej 1kb/s, a ostatecznym celem kompresji mowy jest... zrobić tak, żeby bardziej opłacalne było przesyłanie mowy niż tekstu (sic!).

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

stereo w kompresji mowy? a po co?

 

Była mowa o Unified Speech and Audio Coding czyli "audio compression format and codec for both music and speech or any mix of speech and audio using very low bit rates between 12 and 64 kbit/s" :)

 

magiczne opóźnienie

 

Pisałem już na 1-szej stronie że chodzi o aplikacje czasu rzeczywistego...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co słyszałem oficjalnie nie jest nawet powiedziane czy zadziała on w czasie rzeczywistym.

Inną ciekawą opcją jest MPEG Surround i stowarzyszony z nim SAOC (Spatial Audio Object Coding). Wykorzystują one podobne mechanizmy modelowania stereofonii co w Parametric Stereo z AAC, czyli ICD (różnica głośności między kanałami), ICC (koherencja między kanałami - im kanały mają większą korelację tym źródła dźwięku są bardziej punktowe. Im mniejszą - tym zdają się być "szersze"). Zrezygnowano za to z kodowania różnic fazy sygnału między uszami, bo przyjęto że współcześnie dźwięk surround jest zgodny w fazie i to amplitudą ustala się postrzegany kierunek. Na podstawie tych parametrów ustala się kierunek dźwięku, który następnie można renderować na jednym z dostępnych scenariuszy - w tym binauralnie. SAOC wprowadza jeszcze do tego sterowany przez użytkwonika mixer, gdzie możesz sobie instrumenty porozmieszczać w przestrzeni, ustalać głośność czy wprowadzać proste efekty send i insert. To wszystko zapisane w pliku mono plus śmieszna ilość dodatkowych danych do sterowania. Niestety póki co nie ma żadnej otwartej implementacji tego czegoś.

W odróżnieniu od USACA SAOC działa w czasie rzeczywistym i został pomyślany z myślą o wideokonferencjach czy telewizji swobodnego widoku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A propos saoc dobrze że Fraunhofer zorientował się że zamykanie nowych technologii nie przynosi nic dobrego przez brak upowszechnienia.

Pewnie wyciągnęli wnioski z "otwarcia" "nieśmiertelnego" mp3 przez LAME ;) :

 

Fraunhofer IIS Audio & Multimedia is strongly in favour of open standards to achieve the broad and non-discriminatory dissemination of new technologies.

 

http://www.iis.fraun...ffenestandards/

Edytowane przez lostson
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla tych co lubią wykresy:

 

http://commons.wikimedia.org/wiki/Opus#Spectrograms_in_comparison

 

Ktoś się martwił że Opus nie ma wsparcia "dużych" :D

Otóż google promuje go jako standart dla WebRTC: http://www.instalki.pl/aktualnosci/software/8624-google-proponuje-kodeki-vp8-i-opus-dla-standardu-webrtc.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Tutaj można posłuchać już stację która nadaje w kodekiem Opus. http://www.absoluteradio.co.uk/listen/labs.html#opus Można popróbować również w foobarze jak to działa. Wystarczy skopiować link i wkleić jako źródło w foobarze.

 

Firefox ma obsługę Opusa i na stronie KRAD RADIO można pozmieniać samemu parametry nadawania (odnośnik opus centauri albo prime)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba przerzucę się na opusa na telefonie. Z testów na komputerze uznałem za 96 mi wystarczy. Teraz mam wszystko w AAC ok. 192, opus trochę jednak ustępuje dźwiękiem w testach na komputerze ale w przypadku komórki nie ma to większego znaczenia a jednak miejsca mi na karcie braknie ;) Tylko jaki player na androida ma obsługę opusa? Teraz korzystam z powerampa i jest ok, gdzieś czytałem że ma być obsługa w najbliższym update, jak jest z innymi? Jest coś co już teraz ma obsługę opusa?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Zarejestruj się aby mieć większy dostęp do zasobów forum. Przeczytaj regulamin Warunki użytkowania i warunki prywatności związane z plikami cookie Polityka prywatności