Skocz do zawartości
WIOSENNA PROMOCJA AUDIO 11.03-04.04.2024 Zapraszamy ×

Fotografia i sprzęt fotograficzny


Saiya-jin

Rekomendowane odpowiedzi

W dniu 4.05.2018 o 13:38, Lord Rayden napisał:

Hej !

 

Czy ktoś z Kolegów ma doświadczenie z posługiwaniem się bezlusterkowcem firmy Sony - modelem A6300 ? Do tej pory miałem (i mam nadal) lustrzankę Nikona D70 z 2006 z obiektywem 18-70 mm. Czyli taki zestaw kitowy. Całkiem niezły, dość długo go używałem. Jednak body obecnie nie wygląda najlepiej, klei się, obłazi powłoka. No i nie jest to już najnowszy sprzęt. Poza tym ma jednak sporą wadę - jest (z obiektywem) ciężkie. Doszło do tego,że na wyjazdy częściej zabieram mały kompakt Nikona i telefon.

Myślę więc o zmianie, choć zastanawiałem się wcześniej nad dokupieniem obiektywu 18-105 mm VR. Jednak to żaden rozwój, jeśli iść w Nikona to trzeba by kupować chyba co najmniej Nikona D7100 i właśnie 18-105. Ale to dalej będzie ciężka artyleria (dosłownie ciężka). Więc myślę nad bezlusterkowcem na przyszłość.

 

Ten aparat jest naprawdę bardzo dobry, jak zresztą większość sprzętu foto od sony, które moim zdaniem zdetronizowało stare potęgi.

 

Problem z tym mocowaniem sony jest jednak taki, że gdyby chcieć pójść w lepsze obiektywy z systemu E, znowu wpadasz w ciężkie słoiki, które są niewiele mniejsze od pełnoklatkowych obiektywów i w zasadzie w tej samej cenie. Na dodatek w połączeniu z tak wyprofilowanym aparatem jak a6300 robi się ergonomicznie słabo. No więc trzeba kombinować i lawirować między chęciami, kasą, wielkością i wagą obiektywu etc.

 

Jeżeli o mnie chodzi miałem ostatnio dokładnie ten sam dylemat. Zbierałem na wymarzony sprzęt, dostałem taki jaki chciałem, spisywał się świetnie przez ładnych parę lat, byłem z niego zadowolony, nic się nie psuło...ale w ostatnim czasie nie robiłem nim zdjęć, bo nie miałem siły targać ze sobą tych ponad 12 kilogramów, a nawet jak już przytargałem, to nie chciało mi się tego wyciągać, bo czułem się jakbym bazookę wyciągał a ludzie byli przerażeni. :) Owszem, na jakieś większe iwenty, wyjazdy, wtedy tak, ale potem to leżało nie ruszane w szafie. 

 

Zamieniłem sprzęt na takiego kompakta premium ze stałoogniskowym obiektywem. Tej swojej starej graciarni trochę mi żal, a w zasadzie więcej niż trochę, ale wyszedłem z założenia, że lepiej mieć aparat przy sobie niż w szafie. No, ale ostatnio stałem się fanem małych aparatów o możliwościach "lustrzankowych", że tak powiem, więc jakoś się przemogłem do zmiany. Po dwóch latach niemożności podjęcia decyzji w tej sprawie. :)

 

Dlatego, jeżeli miałbym coś polecać, to może spróbuj coś ze stałoogniskowymi kompakcikami, typu np. Fujifilm X100F? Albo może sony z serii rx1? Oczywiście - trochę się traci okazji zdjęciowych przez to, że nie ma zoom`a - kiedy z przyczyn obiektywnych nie da się podejść bliżej (chociaż wcześniej i tak nie używałem, miałem wyłącznie stałoognioskowe obiektywy), ale poręczność użycia w każdych warunkach i nierzucanie się w oczy jest nie do przecenienia. Poza tym akurat to Fuji robi bardzo dobre obrazki już w jpg, a poza tym świetnie rozplanowano przełączniki i pokrętła, więc jest wygodny w użyciu. Tak tylko polecam. Oczywiście jest jeszcze taki np. sony rx1 - używanego można kupić we w miarę normalnych pieniądzach (niestety kolejne wersje tego aparatu bez AA kosztują majątek). Dodatkowo sony rx1 ma cyfrowego zoom`a (czyli cropowania z obrazka FF), jeżeli ma to dla Ciebie znaczenie. 

Edytowane przez westberg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, Oskar2905 napisał:

Stałka będzie zawsze lepsza optycznie od zooma ;)

bardzo odważne stwierdzenie ?

 

W dniu 15.07.2018 o 13:24, Damix napisał:

Myślałem nad opcją by zamiast jednego zooma kupić dwie manualne stałki +adaptery na bagnet Sony E, jedną z zakrsu ~85-135mm a drugą pod szeroki kąt 10-18mm. Co ciekawego można znaleźć z używanych? Jest trochę obiektywów M42 na allegro ale cieżko mi cokolwiek wybrać nie siedząc w temacie. 

Nie wiem, jaki budżet, ale jako ten portretowy może Samyang 85mm F1.4 AS IF UMC? Jeśli nie potrzebujesz autofocusa ? Jeśli potrzebujesz, to nie tak drogo wychodzi Canon 85 1.8 (do tego potrzebowałbyś przejściówki z autofocusem) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Jackzor zapomniałem napisać że chodzi o mniej więcej ten sam segment rynku/cenowy...bo jak porównamy budżetową stałkę do high-endowego zooma to różnica już taka oczywista nie będzie ;) . Nie mniej ten Sony to raczej budżetowe szkiełko, a już raz miałem okazję porównać jakość zdjęć ze starej stałki do współczesnych budżetowych zoomów i stałka była o wieeeele lepsza. A mowa jest o oszczędności ceny ~700-1000zl na jednym obiektywie. Za tyle oszczednosci można nakupowac fure i ciut ciut obiektywów stałoogniskowych z ery analogowej już z wyższej półki które również będą duuuzo tańsze od swoich rynkowych odpowiedników dzisiaj a jakością zdjęć wcale nie będą odstawać. Co najwyżej brakiem AF i koniecznością ruszenia głową przy robieniu zdjęć ;) .

Edytowane przez Oskar2905
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 16.07.2018 o 17:55, Oskar2905 napisał:

@Jackzor zapomniałem napisać że chodzi o mniej więcej ten sam segment rynku/cenowy...bo jak porównamy budżetową stałkę do high-endowego zooma to różnica już taka oczywista nie będzie ;) . Nie mniej ten Sony to raczej budżetowe szkiełko, a już raz miałem okazję porównać jakość zdjęć ze starej stałki do współczesnych budżetowych zoomów i stałka była o wieeeele lepsza. A mowa jest o oszczędności ceny ~700-1000zl na jednym obiektywie. Za tyle oszczednosci można nakupowac fure i ciut ciut obiektywów stałoogniskowych z ery analogowej już z wyższej półki które również będą duuuzo tańsze od swoich rynkowych odpowiedników dzisiaj a jakością zdjęć wcale nie będą odstawać. Co najwyżej brakiem AF i koniecznością ruszenia głową przy robieniu zdjęć ;) .

budzet maksymalny (za tele i wide angle) taki jak koszt tego sony 18-105 czyli jakies 1900 zł maksymalnie. Tylko ciekawy jestem na ile ciężko będzie mi ostrzyć przy takiej ogniskowej w manualu z ręki bez OIS. Moją uwagę zwróciła też minolta https://allegro.pl/minolta-rokkor-x-100-mm-f-2-5-mc-tele-md-japan-i7450881941.html#thumb/1 pytanie co będzie lepsze optycznie. 

https://phillipreeve.net/blog/review-minolta-md-100mm-12-5/

 

Edytowane przez Damix
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

IMO to przesada za tą minolte. Co do stabilizacji to zależy przy jakiej migawce robisz zdjęcia :) . Do 1/100 myślę że każdy zrobi zdjęcie nieruszone. Dłuższe migawki już niektórym mogą sprawiać problem ;) .

Nie wiem co będzie lepsze optycznie bo to już zależy od konkretnego egzemplarza nawet ;) . Wziąłeś pod uwagę że na matrycy aps-c obiektyw z ery analogowej ma inną ogniskowa tak jakby?

https://pl.m.wikipedia.org/wiki/APS-C pierwszy akapit ;)

Edytowane przez Oskar2905
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli jeśli chodzi o to 80mm to myślałeś już po przemnożeniu przez 1,5 czy przed? Bo kąt widzenia się zawęża sporo na asp-c wtedy. Jak chcesz to mam kilka heliosow na sprzedaż bo mam kilka powtórek. Są już przerobione pod aparaty cyfrowe (w sporej części obiektywów od analogów trzeba przerobić przysłonę a konkretnie mechanizm jej załączania (taki bolec z tyłu  obiektywu) moje mają już przerobione). Nie potrzebuję tylu heliosow :D więc mogę jedną sztukę odstąpić. Mam też pentacona auto 135mm którego mogę odstąpić bo mam inne szkło na tą ogniskową.

Edytowane przez Oskar2905
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie, jak to jest. Jak mam obiektywy systemowe i podaną ogniskową, np. 50mm, to jest 50mm juz po przemnozeniu przez 1.5 czy nie?

Te obiektywy analogowe które podałeś I np. Wspomniana przeze mnie Minolta wcześniej były pod pełną klatkę?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak. Wszystko co podawałem i ta Minolta było pod FF. To jest tak że to zależy pod jaką matrycę był projektowany obiektyw. Jak pod FF i założysz taki obiektyw do aps-c to wtedy masz takie kąty jak w obiektywie ~80mm obiektywie. To nie jest tak że się przybliża obraz czy coś. Po prostu wykorzystujesz tak jakby nie cały obiektyw. 

Tak jak na ilustracji. Crop-factor-2.jpg

Edytowane przez Oskar2905
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nadal nie wiem czy dobrze rozumiem :P.  Na każdym obiektywie (niezależnie od systemu) ogniskowa jest podawana względem pełnej klatki czy już po przemnożeniu przez tzw. crop factor?  Inaczej ujmując: jeśli mam np. obiektyw pod APS-C Sony 50mm i kupię jakiś obiektyw natywnie pod FF (np. wspomniana przeze mnie Minolta czy nawet jakiś Sony FE) to otrzymam taką samą ogniskową (50mm) czy jeszcze dodatkowo się zawęzi o wartość crop? 

 

Do tej pory zawsze byłem pewny, że na każdym obiektywie zakres ogniskowych jest podawany jako ekwiwalent dla pełnej klatki.

Czyli obiektyw  full frame 50mm założony na aparat z APS-C da takie same pole widzenia jak systemowy 50mm pod aps-c. Oczywiscie przy aparacie FF 50mm da szersze pole widzenia. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie. Jest w zależności od tego pod jaką matrycę jest zaprojektowany obiektyw. Tutaj przykład na matrycy M4/3 która ma crop factor X2 https://www.cyfrowe.pl/aparaty/obiektyw-olympus-mzuiko-digital-14-42m-f-35-56-ez-czarny.html w tekście masz napisane ze jest to ekwiwalent ogniskowej 24-84 na pełnej klatce :) .

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogniskowa jest pojęciem fizycznym niemającym nic wspólnego z wielkością matrycy. To, jaki kąt widzenia uzyskamy zależy od tego, jaki fragment pola obrazowania złapiemy matrycą. Obiektyw 50mm podpięty pod aps-c wciąż ma 50mm, ale rejestrujemy mniejszą część pola obrazowania niż podpinając ten obiektyw pod pełną klatkę zgodnie z ilustracją Oskara. 

 

W dniu 20.07.2018 o 09:36, Damix napisał:

Do tej pory zawsze byłem pewny, że na każdym obiektywie zakres ogniskowych jest podawany jako ekwiwalent dla pełnej klatki.

Nie, niezależnie od wielkości pola obrazowania dana ogniskowa jest wartością fizyczną i nie ma części wspólnych z wielkością matrycy.

 

W dniu 20.07.2018 o 09:36, Damix napisał:

 Czyli obiektyw  full frame 50mm założony na aparat z APS-C da takie same pole widzenia jak systemowy 50mm pod aps-c. Oczywiscie przy aparacie FF 50mm da szersze pole widzenia. 

Pod aps-c niezależnie czy podepniesz obiektyw zaprojektowany pod aps-c, pod pełną klatkę czy pod pełny format - uzyskasz ten sam obraz.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Profesjonalnie to wytlumaczyles to trzeba przyznać ;) . Mi to trochę nieporadnie wyszło ale ilustracja mnie wyciągnęła. To trudno jest wytłumaczyć tak przez neta ? .

Dodatkowym plusem używania obiektywu z pełnej klatki i większych na matrycy aps-c i mniejszych jest to że uzywana jest tylko "środkowa" część obiektywu. Tak jak na ilustracji jest pokazane. Przeważnie jest to najlepsza część obiektywu i zapewnia najlepszą ostrość bez winiety i innych niechcianych rzeczy.

Edytowane przez Oskar2905
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, Oskar2905 napisał:

Dodatkowym plusem używania obiektywu z pełnej klatki i większych na matrycy aps-c i mniejszych jest to że uzywana jest tylko "środkowa" część obiektywu. Tak jak na ilustracji jest pokazane. Przeważnie jest to najlepsza część obiektywu i zapewnia najlepszą ostrość bez winiety i innych niechcianych rzeczy.

 

To prawda, z kolei minusem jest to, że podpinając taki pełnoklatkowy obiektyw np. pod m4/3, gdzie mamy crop factor 2, musi on być rzeczywiście ostry, bo inaczej łatwiej zauważyć nieostrość ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Spory odkop. Sam zaczynam szukać pierwszego w miarę zaawansowanego aparatu. Obecnie siedzę na Canon sx40hs. Co do wymagań to dosyć wszechstronne urządzenie z przyzwoitym wideo i foto. Typowy użytek domowy, wycieczki, dzieci, imprezy rodzinne. Budżet nie jest wielki bo ok 3000zł. Czyli FF poza moim zasięgiem. Zostaje m43 i APSC.

W zasadzie mam 3 liderów

Sony A6300 i A6000. Wszechstronne, bardzo dobry AF i niezłe wideo w tym drugim. Pierwszy to jedna z najlepszych budżetowych kamer. Szkoda, że następcy cenami jeszcze są spore. I w tej cenie raczej tylko kit. Acz rozważam dosyć intensywnie tego pierwszego.

Canon m50. Na razie mój lider. Również dobry all-rounder. Szkoda, że wideo w 4k troche wybrakowane. Ale dobre FHD wystarczy. Cenowo fajnie się to prezentuje. Na start kit, adapter ( może nawet speedbooster ) i używana 50 1.8. Canon wygrywa łatwością adaptacji szkieł systemowych. 

 

Może koledzy pomogą w doborze. Wiem, że ideałem byłyby a7III czy xt3. Ale jednak to trochę inne półka cenowa. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, gooru napisał:

Sony A6300 i A6000. Wszechstronne, bardzo dobry AF i niezłe wideo w tym drugim.

 

Niezłe wideo w tym pierwszym miałeś na myśli chyba 😉 Tak, Sony a6300 jest spoko, można fajnie pofocić i nagrać bardzo dobre wideo. Z Canona m50 nigdy nie korzystałem, więc się nie wypowiem. Nikon teraz wypuścił z50, ale jest ponad budżetem. Coraz taniej można dostać D750 - wtedy masz bardzo fajny aparat pełnoklatkowy ze świetną matrycą, ale bez użytecznego AF w wideo i to FHD też nie jest takie super. A może fuji xt20? Ja ostatnio go macałem i się nie przekonałem zupełnie, ale sporo osób go poleca.

 

3 godziny temu, gooru napisał:

Canon wygrywa łatwością adaptacji szkieł systemowych

 

Przecież do Sony też wszystko podepniesz, włącznie z obiektywami Canona po przejściówce ;) więc tego argumentu nie rozumiem.

 

Pamiętaj, że generalnie ważniejsze od body są obiektywy i na nie też wydaje się zazwyczaj więcej pieniędzy niż na samo body - używanie takiego sprzętu tylko z kitem trochę mija się z celem. Do kropów fajnie byłoby mieć np. The F1.4 Mirrorless Trio https://www.sigmaphoto.com/lenses/mirrorless-f1-4-trio i masz wtedy pokryty sensowny zakres ogniskowych, wszystko ze światłem 1.4 i relatywnie rozsądnie wycenione.

 

Btw akurat mam na sprzedaż a6300 w pięknym stanie z kitowym obiektywem, bo zostaję w Nikonie jednak.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Jackzor Dzięki za odpowiedź.

Tak miałem na myśli a6300. Wydaje się to bardzo fajny allrounder. Ale jednak ceny szkieł do niego trochę bolą. Do tego podpowiesz który adapter jest bezproblemowy. Metabones, Sigma. Bo z tego co szukałem większość miewa problemy z AF, zwłaszcza w wideo. W foto jest jako tako. Chyba, że w ostatnich miesiącach się coś zmieniło.

Wideo. Wystarczy bardzo dobre FHD. 4k jeśli będzie to fajnie ale nie ma parcia. 

Co do optyki. Zdaje sobie sprawę. Kit na sam start. Docelowo chciałbym zestaw zoomów ( może nawet coś jaśniejszego o stałej sile 4, może nawet 2.8 ). Albo zoom w stylu 16-120. Do tego w miarę szeroką stałkę 1.8 i coś w stylu 50 1.8, 85 1.8. Kity pozwolą dookreślić czego częściej się używa. A i w wideo są lepszym rozwiązaniem zwłaszcza w jasne dni. 

Co do Canona. Chodzi a adaptacje z innych systemów Canona. Mają one te same impulsy sterujące. Stąd adaptacja EF, EF-S jest bezproblemowa. A tu mamy wybór w fajnych szkłach w rozsądnych cenach. Canon u mnie ma też jedną zaletę. Ma trochę smartfonowy interface. U mnie mniej istotne. Ale żona może na tym skorzystać i traktować jak fajny aparat do snapshotów. A i JPG prosto z aparatu moga się bardziej żone podobać. Do tego jest tańszy więc w cenie a6300 z kitem mam w zasadzie body, kit do tego speedboster i telezoom albo jakąś stałkę.

Dlatego mam dylemat. Łatwiejszy zakup szkieł i trochę większe body ( mam spore ręce ) czy lepsze wideo i wysokie iso  oraz slog.

 

Dzięki za ofertę. Ja na razie powoli się rozglądam. I czekam na premię, bo część chcę przeznaczyć na aparat. Zakup pewnie za miesiąc, może półtora. w zależności czy kasa przyjdzie w połowie grudnia czy na początku stycznia. Bo obie opcje są prawdopodobne. 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Jackzor Dzięki za odpowiedź.
Tak miałem na myśli a6300. Wydaje się to bardzo fajny allrounder. Ale jednak ceny szkieł do niego trochę bolą. Do tego podpowiesz który adapter jest bezproblemowy. Metabones, Sigma. Bo z tego co szukałem większość miewa problemy z AF, zwłaszcza w wideo. W foto jest jako tako. Chyba, że w ostatnich miesiącach się coś zmieniło.
Wideo. Wystarczy bardzo dobre FHD. 4k jeśli będzie to fajnie ale nie ma parcia. 
Co do optyki. Zdaje sobie sprawę. Kit na sam start. Docelowo chciałbym zestaw zoomów ( może nawet coś jaśniejszego o stałej sile 4, może nawet 2.8 ). Albo zoom w stylu 16-120. Do tego w miarę szeroką stałkę 1.8 i coś w stylu 50 1.8, 85 1.8. Kity pozwolą dookreślić czego częściej się używa. A i w wideo są lepszym rozwiązaniem zwłaszcza w jasne dni. 
Co do Canona. Chodzi a adaptacje z innych systemów Canona. Mają one te same impulsy sterujące. Stąd adaptacja EF, EF-S jest bezproblemowa. A tu mamy wybór w fajnych szkłach w rozsądnych cenach. Canon u mnie ma też jedną zaletę. Ma trochę smartfonowy interface. U mnie mniej istotne. Ale żona może na tym skorzystać i traktować jak fajny aparat do snapshotów. A i JPG prosto z aparatu moga się bardziej żone podobać. Do tego jest tańszy więc w cenie a6300 z kitem mam w zasadzie body, kit do tego speedboster i telezoom albo jakąś stałkę.
Dlatego mam dylemat. Łatwiejszy zakup szkieł i trochę większe body ( mam spore ręce ) czy lepsze wideo i wysokie iso  oraz slog.
 
Dzięki za ofertę. Ja na razie powoli się rozglądam. I czekam na premię, bo część chcę przeznaczyć na aparat. Zakup pewnie za miesiąc, może półtora. w zależności czy kasa przyjdzie w połowie grudnia czy na początku stycznia. Bo obie opcje są prawdopodobne. 
 
 
Czy jest jakiś konkretny powód dla którego ie bierzesz pod uwagę Fuji Xt30? W okolicach 3500 PLN (uwzględniając cashback) dostajesz większość zalet XT3 w mniejszym pudełku i z obsługą tych samych obiektywów. Plusem systemu są szkła dedykowane APSC - coś o co, zwłaszcza w Canonie, w innych bezlusterkowcach APSC ciężko

Sent from my LYA-L29 using Tapatalk

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
4 godziny temu, Vikingman napisał:

Czy jest jakis aparat kompaktowy( malych rozmiarow), ktory przebije swoja funkcjonalnoscia i jakoscia zdjec dzisiejsze top smartfony?

Każdy, który ma większą matrycę, a jeżeli jeszcze  wymienną optykę, to już bajka.

 

Pozdrawiam.

Edytowane przez _raza_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Zarejestruj się aby mieć większy dostęp do zasobów forum. Przeczytaj regulamin Warunki użytkowania i warunki prywatności związane z plikami cookie Polityka prywatności