Skocz do zawartości

Zakres słyszalności - ile jesteśmy w stanie usłyszeć ?


Gość robsonic

Rekomendowane odpowiedzi

Gość robsonic

Jar0 - takiej odpowiedzi sie spodziewalem. Ciekawe po co wogole zabierales glos. Dzieki za niewyjasnienie..

 

PS. Stwierdzenie o nowej fizyce nie jest przypadkowe :) Czytam tutaj tematy i napotykam na takie slownictwo i teorie ze mechanika kwantowa to pryszcz.

Edytowane przez robsonic
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra. Ja elektronikiem nie jestem (przydałoby mi się w chwili wolnej od spania trochę uzupełnić braki w wiedzy) ale najprostszym dla mnie sposobem dojścia do tego czemu powstaje przesunięcie fazowe pomiędzy prądem i napięciem w obwodach RLC było rozpatrzenie układu RL z wejściem sinusoidalnym. Korzystając z odkrywcznych praw Kirchoffa ułożyłem bilans napięć a następnie korzystając z tego że spadek napięcia na cewce jest proporcjonalny do prędkości zmian prądu, otrzymałem piękną transmitancję która jest niczym innym jak inercją pierwszego rzędu. Zatem jeśli podamy na taki układ w postaci wejścia sygnał sinusoidalny to w efekcie na wyjściu (czyli w postaci prądu) otrzymamy sinusoidę o amplitudzie równej iloczynowi modułu transmitancji widmowej oraz amplitudy wejścia dodatkowo przesuniętą o wartość argumentu transmitancji widmowej dla zadanej pulsacji wejścia. To chyba tyle. Siłą rzeczy musi się pojawić tam przesunięcie.

 

Swoją drogą to bardzo fajny temat. Zawsze się można czegoś ciekawego dowiedzieć ; )

Edytowane przez Jar0
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poszukaj w googlach skoro twierdzisz, że to przepisałem bądź skądś wkleiłem : )

 

Nie odkryłem Ameryki - korzystałem z elementarnej wiedzy "automatycznej" (którą również gdzieś widziałem czytając jakiś skrypt z elektroniki, więc i również w świecie wzmacniaczy korzysta się z transformat i innych wynalazków, jednak ja jeszcze do tego nie dorosłem ; ). Posiłkowałem się bardzo fajnym skryptem "Teoria systemów liniowych" Wydawnictwa Politechniki Śląskiej. Bardzo fajna pozycja : ). Jest tam nawet w środku przykład obwodu RLC wraz z modelami i wyjaśnieniami.

 

Podałbym za źródło wikipedię z hasłami w stylu transmitancja widmowa ale skoro twierdzić, że to jest nierzetelne źródło informacji to odsyłam do literatury. Książek dotyczących automatyki, sterowania i systemów liniowych (i nieliniowych) jest dość trochę.

 

Nie do końca jednak potrafię znaleźć zastosowanie tej wiedzy w świecie audio gdzie jednak znajomość podstaw elektroniki (i to nie tylko na poziomie prawa Ohma, prądu stałego i stanów ustalonych) jest niezbędna, dlatego jeśli są tu osoby ogarnięte na tyle żeby nauczać nieoświecony lud to chętnie się czegoś nowego dowiem ; )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kto to chciał elaboratu na tamat impedancji?

http://en.goldenears.net/1389

tylko proszę mi nie jęczeć że po angielsku. Wykresy są wszystko ładnie widać a najważniejsze dla nas z punktu widzenia konsumentów najważniejsze są dwa zdania na samym końcu w podsumowaniu.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

testy na youtube sobie darujcie, poczytajcie jak działa kompresja tego typu testy mają sens przy profesjonalych nagraniach na CD, których jest pełno.

 

Polega to na tym, że zostają usunięte te informacje o dźwięku, które są niezauważalne lub mało istotne dla człowieka, w sensie odbioru słuchowego. Z modelu psychoakustycznego wynika, że człowiek najlepiej słyszy dźwięki w okolicach 2-4 kHz. Im częstotliwość dźwięku bardziej odbiega od tego pasma, tym słyszalność jest coraz gorsza. Zatem, jeżeli dźwięk, wraz z szumem kwantyzacji, będzie cichszy od dolnej granicy słyszalności, to nie będzie on słyszalny. Z tego wynika, że skrajne częstotliwości mogą zostać zapisane z mniejszą dokładnością, a więc przy mniejszej rozdzielczości bitowej. Ze wspomnianego modelu słyszenia wynika również zjawisko maskowania, czyli że dźwięki głośniejsze zagłuszają cichsze. Zatem, w pobliżu głośnych dźwięków (w pobliżu, tzn. podobna częstotliwość tuż przed i tuż po) również można zmniejszyć liczbę bitów, ponieważ szum kwantyzacji nie będzie słyszalny. Człowiek słyszy dźwięki o częstoliwości do 20 kHz, jednak w praktyce elektroakustycznej granicę tę określa się na poziomie 16 kHz – uwzględniono to również w standardzie MP3.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

testy na youtube sobie darujcie, poczytajcie jak działa kompresja tego typu testy mają sens przy profesjonalych nagraniach na CD, których jest pełno.

 

Polega to na tym, że zostają usunięte te informacje o dźwięku, które są niezauważalne lub mało istotne dla człowieka, w sensie odbioru słuchowego. Z modelu psychoakustycznego wynika, że człowiek najlepiej słyszy dźwięki w okolicach 2-4 kHz. Im częstotliwość dźwięku bardziej odbiega od tego pasma, tym słyszalność jest coraz gorsza. Zatem, jeżeli dźwięk, wraz z szumem kwantyzacji, będzie cichszy od dolnej granicy słyszalności, to nie będzie on słyszalny. Z tego wynika, że skrajne częstotliwości mogą zostać zapisane z mniejszą dokładnością, a więc przy mniejszej rozdzielczości bitowej. Ze wspomnianego modelu słyszenia wynika również zjawisko maskowania, czyli że dźwięki głośniejsze zagłuszają cichsze. Zatem, w pobliżu głośnych dźwięków (w pobliżu, tzn. podobna częstotliwość tuż przed i tuż po) również można zmniejszyć liczbę bitów, ponieważ szum kwantyzacji nie będzie słyszalny. Człowiek słyszy dźwięki o częstoliwości do 20 kHz, jednak w praktyce elektroakustycznej granicę tę określa się na poziomie 16 kHz – uwzględniono to również w standardzie MP3.

Super, ale jak jedno ma się do drugiego, bo nie rozumiem :) ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pierwszych stronach paru użytkowników, strara się udowodnić, że człowiek nie może usłysześć 20 Hz.

 

Nie są wstanie usłyszeć bo:

- kompresja tnie pasmo

- mają wzmacniacze przenoszące pasmo od 35 Hz przi - 3 dB

- mają głośniki przenoszące pasmo od 80 Hz przi - 3 dB

 

 

Tak swoją drogą, żeby zestroić subwoofer liniowo do 20 Hz potrzeba dużego głośnika i dużej obudowy co się wiąże z drogim wzmacniaczem, żeby to napędzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

testy na youtube sobie darujcie, poczytajcie jak działa kompresja tego typu testy mają sens przy profesjonalych nagraniach na CD, których jest pełno.

 

Polega to na tym, że zostają usunięte te informacje o dźwięku, które są niezauważalne lub mało istotne dla człowieka, w sensie odbioru słuchowego. Z modelu psychoakustycznego wynika, że człowiek najlepiej słyszy dźwięki w okolicach 2-4 kHz. Im częstotliwość dźwięku bardziej odbiega od tego pasma, tym słyszalność jest coraz gorsza. Zatem, jeżeli dźwięk, wraz z szumem kwantyzacji, będzie cichszy od dolnej granicy słyszalności, to nie będzie on słyszalny. Z tego wynika, że skrajne częstotliwości mogą zostać zapisane z mniejszą dokładnością, a więc przy mniejszej rozdzielczości bitowej. Ze wspomnianego modelu słyszenia wynika również zjawisko maskowania, czyli że dźwięki głośniejsze zagłuszają cichsze. Zatem, w pobliżu głośnych dźwięków (w pobliżu, tzn. podobna częstotliwość tuż przed i tuż po) również można zmniejszyć liczbę bitów, ponieważ szum kwantyzacji nie będzie słyszalny. Człowiek słyszy dźwięki o częstoliwości do 20 kHz, jednak w praktyce elektroakustycznej granicę tę określa się na poziomie 16 kHz – uwzględniono to również w standardzie MP3.

Super, ale jak jedno ma się do drugiego, bo nie rozumiem :) ?

 

sens jest taki, że takie testy mają sens TYLKO w formacie bezstratnym... inaczej zamiast czegoś KONKRETNEGO (cokolwiek to miało by być) możemy usłyszeć syf (artefakt) kompresji :)

 

oczywiście są i wyjątki - przykładowo sam pamiętam całą płytę "efektów psychoakustycznych", która dawała się słuchać i nawet efekty "działały" mimo kompresji do MP3 96kbps (kiedyś dawno na studiach na bioakustyce) :)

 

tylko że ta ostatnia nie bazowała na "precyzji" tylko właśnie na "oszukaniu" ucha :)

 

ciekawostka: niektóre z tamtych nagrań miały oszukać ucho, że słyszy częstotliwości inne, niż naprawdę słyszy...

 

... i to naprawdę działa :)

 

pomyślcie sobie o SRS TruBass (oszukuje ucho iż słyszy częstotliwości, których słuchawki fizycznie nie są w stanie przenieść) i SRS Definition (oszukuje ucho że słyszy wysokie częstotliwości, z przeniesieniem których słuchawki mają problem - co niby podnosi "czytelność" dźwięku) :)

 

przykładowo to z basem działa tak, że słysząc kolejne harmoniczne ucho odtwarza "ton podstawowy"... tak właśnie działa charczenie słuchawek, które nie są w stanie poradzić sobie z wydaniem odpowiednio niskiego basu :)

 

co więcej... typowe układy dźwiękowe mają filtry 20-20, które i tak odfiltrowują częstotliwości z tego zakresu (pamiętajcie: filtry nigdy nie są tak strome, żeby odcinały "punktowo" - zawsze jest obszar przejścia... tym większy, im filtr jest prostszy/tańszy) więc nieraz dość szybko zaczynamy słyszeć jakiś syf który powoduje, że wydaje się nam, że słyszymy jakieś niskie dźwięki (zintegrowane anyone?) :)

 

[dopisek] miało być "spoza tego zakresu" :)

 

[dopisek2] spróbujcie sobie eksperymentu - odtwarzając czystą sinusoidę podepnijcie sobie sprzętowy analizator widma na wyjście (albo nagrajcie to na coś i przeanalizujcie nagranie na kompie)... czasem można się przestraszyć widząc jak wygląda "czysta sinusoida" :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Przy problemach z ciśnieniem w uszach + szumie otoczenia (jest przed południem) zrobiłem pomiar i wygląda to tak:
Na kolumnach (wharfedale Crystal 30) najniższe słyszalne 34Hz. Wysokie do 17 711Hz.
Na Superluxach HD330 najniższe słyszalne 32Hz, najwyżej 16KHz :blink:
Na AKG K319 (pchełki) najniższe słyszalne 28Hz (poniżej też coś było, ale słyszałem bardziej latającą membranę :E), najwyższe 18 903Hz! :huh: Oczywiście są spadki głośności na skrajach pasma i delikatnie manipulowałem potencjometrem.

Jeszcze wieczorem przetestuje w ciszy i mam nadzieje z normalnym ciśnieniem w uszach :D.

Edytowane przez david11
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 lat później...

Polecam poddane wykresowi z analizatora graficznego:

Biosphere - Oi

 

(Post #301 strona 11 z tematu):

https://www.audiostereo.pl/topic/150937-prawdziwy-niski-bas-w-muzycę/page/11/#comments

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Zarejestruj się aby mieć większy dostęp do zasobów forum. Przeczytaj regulamin Warunki użytkowania i warunki prywatności związane z plikami cookie Polityka prywatności