majkel Posted November 9, 2007 Report Share Posted November 9, 2007 Jak będę robił zamówienie na części AD po połowie listopada, to się przypomnę. Taniej nigdzie nie będzie. Alternatywa to TME. Jest jeszcze coś takiego jak AD8620... Rezystory tylko metalizowane, 1% lub mniej. Kondy - te największe mogą być noname, zamast 100nF to już pisałem - jakiś elektrolit markowy przy samych op-ampach 22-100uF. Ostatnio "z pewną nieśmiałością" odkryłem Jamicony. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ov_Darkness Posted November 9, 2007 Report Share Posted November 9, 2007 a cena jednego AD8066? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
majkel Posted November 9, 2007 Report Share Posted November 9, 2007 Około 15zł. W TME ponad 20zł brutto przy 3-10 sztukach + koszty wysyłki. Ja już liczę po rozłożeniu kosztów wysyłki na uczestników zamówienia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cannabizzz776i99 Posted November 10, 2007 Report Share Posted November 10, 2007 Może trochę lamesrkie pytanie, ale zadam dla świętego spokoju: Rozumiem, że jeśli posiadam wzmacniacz stacjonarny, nie potrzebuję dodatkowo wzmacniacza słuchawkowego? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
majkel Posted November 10, 2007 Report Share Posted November 10, 2007 Rozumiem, że jeśli posiadam wzmacniacz stacjonarny, nie potrzebuję dodatkowo wzmacniacza słuchawkowego? Jeśli masz wyjście suchawkowe we wzmacniaczu, i zadowala Cię dźwiek z niego, to nie potrzebujesz. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cannabizzz776i99 Posted November 10, 2007 Report Share Posted November 10, 2007 ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
x500 Posted November 11, 2007 Author Report Share Posted November 11, 2007 Gdzie można tanio kupić AD8066, za ile i dlaczego tak drogo?Jak z tym zasilaniem? ma być 8V, czy +/-4V? Rozumiem, ze wszystkie kondy z wyjątkiem tych 2x3300 mają być polimerowe, a rezystory metalizowane lub węglowe? Jakbym spróbował cały układ zrobić na SMD, to by się dało? (pomijam kondensatory) Jestem w stanie zaprojektować i prawdopodobnie też wykonać cięte laserem obudowy do takiego wzmaka. materiał: blacha alu dowolnego gatunku i grubości + anodyzacja typu II (różne kolory) lub"twarda" - typIII- tylko naturalny. W tym się czuję znacznie pewniej, niż w elektronice Wymyśliłem też, jak ładować akumulatory Li-ion bez wyciągania ich ze wzmaka (co umożliwia uszczelnienie konstrukcji), ale najpierw muszę wiedzieć, ile mi zajmie gotowa płytka... żebym jeszcze umiał przerobić schemat na gotową do naświetlania/druku płytkę, to byłoby pięknie... Drugi pomysł na zasilanie, to 2 akku tego typu: http://www.allegro.pl/item266134734_nb_5l_...ixus_sd950.html wyjmowane + odpowiednia ładowarka. Ew. jedno większe, 7.4V ogniwo. Tylko muszę poszukać odpowiednio małego. http://www.allegro.pl/item263444069_aku_do...2lh_li_ion.html może to? To chyba najwygodniejsza opcja zasilania takiego wzmaka. @majkel: a moze podjął byś się napisania FAQ'a z podstawami budowania ampów? coś jak polski Tangent? BTW: Rozumiem, ze chodzi o "zwykłe" nie symetryczne zasilanie? Jeżeli tak, to jesteśmy w domu z ogniwem 7.4V... Darkness , ile by kosztowala mala obudowa ? taka powiedzmy 20cm szerokosci 5cm wysokosci i 20cm glebokosci z dodatkowym nieco wiekszym plastrem aluminium na przod ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ov_Darkness Posted November 11, 2007 Report Share Posted November 11, 2007 alu jest tanie, co do obrabiania, to kwestia komplikacji detalu, ale pewnie w stówie byś się zmieścił. Musiałbym skrobnąć schemat i podesłać kumplowi do wyceny. jeśli chodzi o grawerkę napisów, to dowolny napis/grafika w polu 90x90mm to ok. 30pln anodyzacja: type II tańsze od TypeIII i dużo łatwiej dostępne, zależy od tego ile, byś chciał takich obudów, bo jeśli jedną, to może być cholernie drogo. A już przy 10szt. koszty się rozkładają i wychodzi jednostkowy dużo niższy. x500: masz schemat do eagle'a tego układu? Próbuję coś sam nabazgrać, ale nie mam pojęcia jak to ustrojstwo działa, nie moge też znaleźć symboli opampów do eagle'a. Pasują jakieś inne? Na stronie AD są takie: Footprints: allegro boardstation powerpcb allegro boardstation powerpcb Symbols: Orcad Protel99 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
modrzew Posted November 11, 2007 Report Share Posted November 11, 2007 DIP8 lub SO8 jeśli SMD Jeśli próbujesz narysować od razu płytkę to wstaw sobie footprint jakiegokolwiek op-ampa w takiej obudowie i po krzyku. Jak to działa: typowo (np. Protel) zaczyna się od narysowania schematu po czym generuje się tzw. netlistę (czyli listę elementów i połączeń między nimi) dzięki której można przejść do generowania płytki (netlista zawiera też opis footprintów). W Eaglu jest chyba bezpośrednie "przejście" schemat -> PCB. Chyba, że tak jak wspomniałem od razu zabrałeś się za tworzenie płytki... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ov_Darkness Posted November 11, 2007 Report Share Posted November 11, 2007 Najpierw skopiowałem schemat z obrazka, ale layout płytki jest nie do przyjęcia, a 1. nie potrafię znaleźć footprintów dla kilku elementów. 2. Nie znam Eagle'a (ani żadnego innego softu tergo typu) stąd pytanie: Czy tak jest dobrze, a jeśli nie, to co zmienić? To oczywiście nie wszystko, co chcę wrzucić na płytkę, zamiast elem. G1 będzie akumulator 7.4V, a obok coś w tym stylu: obrazek z elektroda.pl Tylko muszę się jeszcze dopytać, jak zabezpieczyć układ przed przeładowaniem/nadmiernym rozładowaniem, może jeszcze wrzucić jakieś coś do kontroli pojemności baterii (np. kilka malutkich LEDów) Całość będzie zasilana z 12V/0.5(0.8)A stabilizowanego zasilacza. Pytanie właśnie, jaki dobrać prąd, żeby jednocześnie ładować aku i słuchać muzyki?/ Jaki pobór ma powyższy wzmak oparty na 2xAD8066? EDIT: wklepałem nie zmieniony schemat do Eagle'a. Jakieś sugestie? płyteczka i eyecandy: Ta płytka wyszła mi 47x65mm, ale muszę jeszcze: 1. położyć kondy, bo za bardzo wystają 2. wcisnąć tam gdzieś baterię i układ ładowania. Może zrobię osobną płytkę, żeby można było też stosować inne układy zasilające? Finalnie jest chyba szansa, że gotowy wzmak będzie miał wymiary odrobinę tylko większe od karty kredytowej i wysokość powiedzmy 20-25mm. Pytanie: czy to muszą być 2kondy 3300uF? Czy nie wystarczy 1x 4700? A może taki jeden? http://allegro.pl/item264937278_10000uf_10...c_kod0042_.html biorąc pod uwagę, że układ będzie zasilany z 1 NiMH 9V lub 7.4V ogniwa Li-ion, to chyba 10V styknie? Czy też, wziąwszy pod uwage zasilanie z 12V zasilacza szukać 16V konda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
majkel Posted November 12, 2007 Report Share Posted November 12, 2007 Na temat płytki - patrz kolejne dwa posty w wątku, a kondensator 10000uF może być jak najbardziej. 4700uF też by pewnie styknął, ale kiedyś na ucho sprawdzałem, że różnic na basie przestaję słyszeć od około 8000uF. Mogła to też być wina marki kondensatorów, no ale... W RSA Tomahawk jest 15000uF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
modrzew Posted November 12, 2007 Report Share Posted November 12, 2007 IMHO prowadzenie ścieżek nieco dziwne i po co to jest dwustronne? Podejrzewam, że da się to spokojnie upchnąć na jednostronnym laminacie + co najwyżej kilka zworek. Poza tym daj śmiało grubsze ścieżki, zwłaszcza masę. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
majkel Posted November 12, 2007 Report Share Posted November 12, 2007 Hehe, no nie zwróciłem uwagi wcześniej. Myślałem że to dopiero wstęp do rysowania ścieżek, z pokazanymi połączeniami. Oczywiście, powinno się dać to nakreślić jednostronnie, ścieżki mogą iść poziomo, pionowo lub 45 stopni zakręty, żadnych innych wariacji się nie stosuje. No chyba, że to będzie płytka DIY, trawiona samodzielnie, wtedy dowolne malarstwo odręczne przejdzie. Ścieżki masy i zasilania powinny być grube, to samo wyjścia z op-ampów na słuchawki. Jeżeli kondy 100nF mają być niewiele dalej od scalaków co ten duży elektrolit, wtedy nie ma to sensu, można po prostu zbocznikować elektrolit np małym Jamiconem 100-470uF/16V lub więcej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ov_Darkness Posted November 12, 2007 Report Share Posted November 12, 2007 Robię to pierwszy raz i tak pokazałem, jak mi narysował program. Uznałem, że zna się lepiej ode mnie. Spędziłem tyle godzin nad tym, żeby płytka była jak najmniejsza, ze nie wyobrażam sobie, żeby dało się to lepiej porozkładać. Jak go zmusić, żeby rysował grubsze ścieżki? Przynajmniej niektóre? 10000uF O_O zdecydowanie nie zmieści się w obudowie, ale znalazłem takie, co mają 4700 i wymiary tych 3300. Płytkę będę trawił sam. wiecie... Laser, folia i do przodu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
modrzew Posted November 12, 2007 Report Share Posted November 12, 2007 Robię to pierwszy raz i tak pokazałem, jak mi narysował program. Uznałem, że zna się lepiej ode mnie.Spędziłem tyle godzin nad tym, żeby płytka była jak najmniejsza, ze nie wyobrażam sobie, żeby dało się to lepiej porozkładać. Jak go zmusić, żeby rysował grubsze ścieżki? Przynajmniej niektóre? Jak na pierwszy raz to rzeczywiście nieźle ale takie płytki to się jeszcze niedawno na kartce rysowało i dało radę bardziej upakować Program się "nie zna", on tylko trasuje ścieżki wg listy połączeń i zadanych parametrów tak żeby nie nastąpiła kolizja. Nie znam dobrze Eagle'a ale zapewne nie odbiega dużo filozofią pracy od starego Protela więc musisz poszukać właściwości projektu i tam podać jakich żądasz grubości ścieżek (i innych dotyczących ich parametrów), sposobu prowadzenia, etc. Wtedy dopiero do akcji wkracza autorouter, oczywiście na koniec niemal nieuniknione ręczne poprawki (w przypadku Protela czasem program się potrafił miejscami "zamotać" w obliczeniach i wprowadzał jakieś dziwne wygibasy żeby połączyć np. leżące tuż obok siebie dwa punkty ) Akurat ten układ nie jest na tyle złożony żeby projektować dwustronną płytkę. Od biedy pewnie można to co już zrobiłeś edytować ręcznie i pozmieniać grubości, ale to skrajnie nieoptymalne rozwiązanie. Jeszcze rozłożenie niektórych elementów - nie jest ono przypadkowe. Jeśli korzystałeś z jakiegoś narzędzia typu autoplacing to też trzeba po nim popoprawiać. Wspomniane przez majkela małe odsprzęgające kondensatory ceramiczne daje się zwykle jak najbliżej układów scalonych, czasem je znajdziesz wręcz dolutowane bezpośrednio do nóżek układu gdzieś od spodu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ov_Darkness Posted November 12, 2007 Report Share Posted November 12, 2007 Już więcej rozumiem. Elementy rozmieszczałem ręcznie. Poprawię dziada (pewnie kolejna nocka z bani) i jutro jakoś, albo w nocy się pochwalę. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
x500 Posted November 12, 2007 Author Report Share Posted November 12, 2007 Jak na pierwszy raz to rzeczywiście nieźle ale takie płytki to się jeszcze niedawno na kartce rysowało i dało radę bardziej upakować ;)Program się "nie zna", on tylko trasuje ścieżki wg listy połączeń i zadanych parametrów tak żeby nie nastąpiła kolizja. Nie znam dobrze Eagle'a ale zapewne nie odbiega dużo filozofią pracy od starego Protela więc musisz poszukać właściwości projektu i tam podać jakich żądasz grubości ścieżek (i innych dotyczących ich parametrów), sposobu prowadzenia, etc. Wtedy dopiero do akcji wkracza autorouter, oczywiście na koniec niemal nieuniknione ręczne poprawki (w przypadku Protela czasem program się potrafił miejscami "zamotać" w obliczeniach i wprowadzał jakieś dziwne wygibasy żeby połączyć np. leżące tuż obok siebie dwa punkty ) Akurat ten układ nie jest na tyle złożony żeby projektować dwustronną płytkę.Od biedy pewnie można to co już zrobiłeś edytować ręcznie i pozmieniać grubości, ale to skrajnie nieoptymalne rozwiązanie.Jeszcze rozłożenie niektórych elementów - nie jest ono przypadkowe. Jeśli korzystałeś z jakiegoś narzędzia typu autoplacing to też trzeba po nim popoprawiać. Wspomniane przez majkela małe odsprzęgające kondensatory ceramiczne daje się zwykle jak najbliżej układów scalonych, czasem je znajdziesz wręcz dolutowane bezpośrednio do nóżek układu gdzieś od spodu. Swoje plytki rysuje recznie bo nie umiem kozystac z programow ku temu przeznaczonych , zreszta nie mam takich . Moja plytka pod schemat umieszczony w watku ma taki rozklad elementow na czerwono zaznaczylem gniazda we/wy oraz ladowarki . zielona obwoluta to bateria , blekitne kondensatory , granatowy potencjometr , czarne prostokaciki to rezystor 15ohm i dioda w torze ladowarki . Scalaki i mini rezystorki sa od spodu pcb zas pod miejscem na baterie nie ma nic wiec na dobra sprawe to moze byc wyciete .Na temat płytki - patrz kolejne dwa posty w wątku, a kondensator 10000uF może być jak najbardziej. 4700uF też by pewnie styknął, ale kiedyś na ucho sprawdzałem, że różnic na basie przestaję słyszeć od około 8000uF. Mogła to też być wina marki kondensatorów, no ale... W RSA Tomahawk jest 15000uF. Na tym 15000uF Tomahowk ma napisane 10V . Tez sie zastanawiam czy to nie za malo jesli ladujemy z ladowarki 12V . Zmierzylem napiecie na zaciskach akumulatora podczas ladowania i wynosi 10.78V po rezystorze 15Ohm i diodzie . Jak przy tym zachowa sie kondensator na 10V ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
majkel Posted November 12, 2007 Report Share Posted November 12, 2007 Napięcie kondensatora ma być wyższe niż zasilania, bo to parametr maksymalny. Tomahawka podałem jako przykład na dobór pojemności, a nie napięcia. Tomahawk chodzi z 2x AAA. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
x500 Posted November 12, 2007 Author Report Share Posted November 12, 2007 Napięcie kondensatora ma być wyższe niż zasilania, bo to parametr maksymalny. Tomahawka podałem jako przykład na dobór pojemności, a nie napięcia. Tomahawk chodzi z 2x AAA. No wlasnie . Ale dotarl do mnie 6800uF na 16V , ten spokojnie sie zmiesci . Gdybym zwiekszyl szerokosc pcb o 3mm wszedlby 10000uF na 16V ...i chyba nastepnym razem tak zrobie . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
x500 Posted November 12, 2007 Author Report Share Posted November 12, 2007 No wlasnie . Ale dotarl do mnie 6800uF na 16V , ten spokojnie sie zmiesci . Gdybym zwiekszyl szerokosc pcb o 3mm wszedlby 10000uF na 16V ...i chyba nastepnym razem tak zrobie . Wlasnie zakupilem 10000uF/16V w naprawde miniaturowych rozmiarach i tanio . http://www.allegro.pl/item266383021_konden...f_16v_fvat.html Darkness , streszczaj sie bo zostalo tylko 5 :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
modrzew Posted November 13, 2007 Report Share Posted November 13, 2007 Wlasnie zakupilem 10000uF/16V w naprawde miniaturowych rozmiarach i tanio . Na moje oko to to nie te gabaryty i nie ta cena jak za 10000uF... A na fotce jakoś nie pochwalono się oznaczeniami. Chyba, że kontaktowałeś się ze sprzedawcą i to potwierdziłeś... EDIT: Ten sprzedawca ma te same fotki w aukcjach elektrolitów tej firmy, czy to 0,22uF czy 4700uF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
majkel Posted November 13, 2007 Report Share Posted November 13, 2007 No to czekamy na real foto, bo ja mam w domu, 3300uF/10V, 4700/10V, 4700/16V, 10000/25V i wiem, jakie to potrafi być duże. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
x500 Posted November 13, 2007 Author Report Share Posted November 13, 2007 No to czekamy na real foto, bo ja mam w domu, 3300uF/10V, 4700/10V, 4700/16V, 10000/25V i wiem, jakie to potrafi być duże. Tez mam rozne duze elektrolity i wiem jakie maja rozmiary . No ale w tej aukcji wymiary ( srednica i wysokosc sa ewidentnie podane - Kondensator elektrolityczny 10.000uF/16V 85° Wymiary: 16mm x 35mm (średnica x wysokość) Producent: Sancon. No ale nie bede wyrokowal . Zobaczymy jak dotra . Poza tym ciekawe jak z faktyczna pojemnoscia . Moj multimetr nie jest w stanie zmierzyc tak duzego parametru . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
majkel Posted November 13, 2007 Report Share Posted November 13, 2007 Wychodzi na to, że wymiar nieduży, tylko zdjęcie nie tych kondensatorów. Pomierzę te, których używam, to będę miał porównanie, thx. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pGo Posted November 13, 2007 Report Share Posted November 13, 2007 Płytkę będę trawił sam. wiecie... Laser, folia i do przodu Aha, to znaczy że moja metoda(nadsiarczan sodu ) jest z lekka jaskiniowa? xd Majkel, masz jakiś pomysł na mały wzmak z tl072(albo czymś równie zarąbiście grającym... o ile istnieje)? Zakochałem się w nim... a o ile pamiętam był dość kapryśny Pora na użycie pudełka od twoich cukierków ^^ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.