Popular Post Fatso Posted July 24, 2014 Popular Post Report Share Posted July 24, 2014 (edited) W związku z tym, że pytań jest wiele, wiedzy pewnie też, a i tak każdy po kolei próbuje wszystkiego co jest na rynku, może warto spisać co jest dostępne i jakie daje efekty. Opampy powinny mieć krótki opis chrakterystyki brzmienia i ew. sprzęt w jakim był sprawdzany. OPA2228p - DIP8 - przedwzmacniacza Neutralny opamp, dynamiczny i rozdzielczy. Ma dosyć analityczny charakter. Sprawdzane w FCL, D10 Cobra, Little Bear B1 NE5532p - DIP8 - przedwzmacniacz Ciepły i lekko przyciemniony opamp, lekko wycofana góra. Dobra rozdzielczość, lekko skondensowane granie. Sprawdzany w FCL OPA1612 - SOP8 - Przedwzmacniacz, wzmacniacz Jasny, analityczny opamp. Bardzo dobra dynamika i rozdzielczość, świetna kontrola niskich tonów. Rozrzedza dźwięk. FCL, FIIO E12 DIY LME 49600 - TO236 - bufor prądowy Ciepły i jasny bufor. Daje sprężysty najniższy bas. Faworyzuje niskie tony i lekko sybilizuje. Wzmak DIY i FIIO E12 DIY OPA 2111AM/OPA 111AM GOLDPIN - TO99 - przedwzmacniacz, wzmacniacz Rozwinięcie OP2228p, Świetny naturalny opamp, bardzo gładki i równocześnie rozdzielczy. FCL, DAC, FIIO E12DIY OPA 2111KP - DIP8 - przedwzmacniacz Ciemniejsza wersja OPA2228p, bardzo rozdzielczy, ocieplający, z lekko wycofaną górą. FCL, DAC LME49990 - bardzo neutralny, przejrzysty opamp. Polecam szczególnie na konwersję I/V DAC'a. Testowane głównie w DAC'u DIY ES9018. Bardzo korzystny stosunek cena/jakość. Edited July 24, 2014 by Fatso 13 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shakur1996 Posted July 24, 2014 Report Share Posted July 24, 2014 (edited) OPA1612 - SOP8 - Przedwzmacniacz, wzmacniacz Jasny, analityczny opamp. Bardzo dobra dynamika i rozdzielczość, świetna kontrola niskich tonów. Rozrzedza dźwięk. FCL, FIIO E12 DIY Przetestowałem kilka opampów w swoim wzmaku ale jak dla mnie różnice często są na granicy percepcji plus dużo jednak zależy od implementacji, więc nie jestem przekonany czy można mówić o samym dźwięku opampa (np. AD8620 w moim wzmaku brzmi kompletnie inaczej niż w Leckertonie UHA-760, którego teraz mam u siebie). Interesuje mnie jednak ten wyboldowany fragment. Możesz wyjaśnić? Zastanawiam się czy nie spróbować jeszcze jakiegoś opampa i Twój opis jasny, analityczny, rozdzielczy bardzo mnie zainteresował, ale nie wiem co znaczy rozrzedzenie dźwięku. Twój opis jest obiecujący, trochę wbrew typowemu opisowi opampów Burr Browna, które są takie naturalne, laid back, wysokie są deko schowane (tak mi np. brzmiał OPA1642). Edited July 24, 2014 by shakur1996 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chickenek Posted July 24, 2014 Report Share Posted July 24, 2014 (edited) Dobry temat na pewno sie nada LME49990 - bardzo neutralny, przejrzysty opamp. Polecam szczególnie na konwersję I/V DAC'a. Testowane głównie w DAC'u DIY ES9018. Bardzo korzystny stosunek cena/jakość. Edited July 24, 2014 by Chickenek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fatso Posted July 24, 2014 Author Report Share Posted July 24, 2014 OPA1612 - SOP8 - Przedwzmacniacz, wzmacniacz Jasny, analityczny opamp. Bardzo dobra dynamika i rozdzielczość, świetna kontrola niskich tonów. Rozrzedza dźwięk. FCL, FIIO E12 DIY Przetestowałem kilka opampów w swoim wzmaku ale jak dla mnie różnice często są na granicy percepcji plus dużo jednak zależy od implementacji, więc nie jestem przekonany czy można mówić o samym dźwięku opampa (np. AD8620 w moim wzmaku brzmi kompletnie inaczej niż w Leckertonie UHA-760, którego teraz mam u siebie). Interesuje mnie jednak ten wyboldowany fragment. Możesz wyjaśnić? Zastanawiam się czy nie spróbować jeszcze jakiegoś opampa i Twój opis jasny, analityczny, rozdzielczy bardzo mnie zainteresował, ale nie wiem co znaczy rozrzedzenie dźwięku. Twój opis jest obiecujący, trochę wbrew typowemu opisowi opampów Burr Browna, które są takie naturalne, laid back, wysokie są deko schowane (tak mi np. brzmiał OPA1642). Dlatego dodałem, gdzie był aplikowany, a rozrzedzenie, jest przeciwieństwem zagęszczania. Czyli wolę napisać, że coś rozrzedza niż że napowietrza, bo to drugie mi się z efektami po fasoli kojarzy. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panataki Posted July 24, 2014 Report Share Posted July 24, 2014 Pewnie autor już o tym pomyślał, ale w razie czego napiszę, przydałoby się wszystkie charakterystyki trzymać w pierwszym poście, żeby nie zniknęły między dyskusjami co autor miał na myśli opisując dźwięk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fatso Posted July 24, 2014 Author Report Share Posted July 24, 2014 Więc pewnie raz dziennie będę je sklejał do kupy. Ewentualnie można raportować własny post, żeby moderator wiedział. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shakur1996 Posted July 24, 2014 Report Share Posted July 24, 2014 (edited) OPA1612 - SOP8 - Przedwzmacniacz, wzmacniacz Jasny, analityczny opamp. Bardzo dobra dynamika i rozdzielczość, świetna kontrola niskich tonów. Rozrzedza dźwięk. FCL, FIIO E12 DIY Przetestowałem kilka opampów w swoim wzmaku ale jak dla mnie różnice często są na granicy percepcji plus dużo jednak zależy od implementacji, więc nie jestem przekonany czy można mówić o samym dźwięku opampa (np. AD8620 w moim wzmaku brzmi kompletnie inaczej niż w Leckertonie UHA-760, którego teraz mam u siebie). Interesuje mnie jednak ten wyboldowany fragment. Możesz wyjaśnić? Zastanawiam się czy nie spróbować jeszcze jakiegoś opampa i Twój opis jasny, analityczny, rozdzielczy bardzo mnie zainteresował, ale nie wiem co znaczy rozrzedzenie dźwięku. Twój opis jest obiecujący, trochę wbrew typowemu opisowi opampów Burr Browna, które są takie naturalne, laid back, wysokie są deko schowane (tak mi np. brzmiał OPA1642). Dlatego dodałem, gdzie był aplikowany, a rozrzedzenie, jest przeciwieństwem zagęszczania. Czyli wolę napisać, że coś rozrzedza niż że napowietrza, bo to drugie mi się z efektami po fasoli kojarzy. czyli pomijając Twoje skojarzenia rozrzedzenie=napowietrzenie, czyli że jest dużo oddechy, powietrza pomiedzy instrumentami, przeciwieństwo zbicia? jeżeli tak to wygląda to obiecująco Edited July 24, 2014 by shakur1996 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fatso Posted July 24, 2014 Author Report Share Posted July 24, 2014 Wersja 1611 x2 daje jeszcze +20% w kwestii separacji między kanałami 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Compton Posted July 24, 2014 Report Share Posted July 24, 2014 Fajny temat @Fatso, brakowało go na MP3forum. Jak wrócę do swojej mieściny, też coś skrobnę Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
majkel Posted July 24, 2014 Report Share Posted July 24, 2014 W przypadku NE5532 kluczowy dla brzmienia jest producent. Serie P i AP Texasa grają różnie. P jak w opisie, AP znacznie sensowniej (neutralniej). Charakterystyczny ma bas, taki trochę "elektryczny". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fatso Posted July 24, 2014 Author Report Share Posted July 24, 2014 Ja mam cały zeszyt takich dziwnych notatek na temat opków, kondów, rezystorów i innych elementów. Powoli będę się tą wiedzą dzielił... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
majkel Posted July 24, 2014 Report Share Posted July 24, 2014 Czemu powoli? Ja tu wrzucam swoje stare wynurzenia, które są dla mnie nieaktualne w temacie preferencji, ale pozycjonowanie dyskretnych cudactw pewnie się przyda. http://www.head-fi.org/t/397691/audio-gd-discrete-op-amps-reviewed-opa-earth-opa-moon-opa-sun-v-2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fatso Posted July 24, 2014 Author Report Share Posted July 24, 2014 W przypadku NE5532 kluczowy dla brzmienia jest producent. Serie P i AP Texasa grają różnie. P jak w opisie, AP znacznie sensowniej (neutralniej). Charakterystyczny ma bas, taki trochę "elektryczny". Jest jeszcze JRC5532DD, który w założeniu mniej szumi i ma bardziej otwartą górę. A zauważ, że ja opisałem konkretnego opka - 5532p - czyli właśnie tego od Texasa, sygnowanego znaczkiem Sygneticsa. Czemu powoli? Ja tu wrzucam swoje stare wynurzenia, które są dla mnie nieaktualne w temacie preferencji, ale pozycjonowanie dyskretnych cudactw pewnie się przyda. http://www.head-fi.org/t/397691/audio-gd-discrete-op-amps-reviewed-opa-earth-opa-moon-opa-sun-v-2 Powoli, bo trzeba to uporządkować i przepisać - tak byłby to po prostu strumień świadomości. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
majkel Posted July 24, 2014 Report Share Posted July 24, 2014 W przypadku NE5532 kluczowy dla brzmienia jest producent. Serie P i AP Texasa grają różnie. P jak w opisie, AP znacznie sensowniej (neutralniej). Charakterystyczny ma bas, taki trochę "elektryczny". Jest jeszcze JRC5532DD, który w założeniu mniej szumi i ma bardziej otwartą górę. A zauważ, że ja opisałem konkretnego opka - 5532p - czyli właśnie tego od Texasa, sygnowanego znaczkiem Sygneticsa. JRC gra licho jak dla mnie, a Signetics nie ma nic wspólnego z Texasem. Raczej Philips go pochłonął, a teraz chipy Philipsa robi NXP. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grubbby Posted July 24, 2014 Report Share Posted July 24, 2014 OPA 2111KP - DIP8 - przedwzmacniacz Ciemniejsza wersja OPA2228p, bardzo rozdzielczy, ocieplający, z lekko wycofaną górą. FCL, DAC Wprawdzie nie sluchalem na smsl 2228p, ale mi wlasnie w smsl sd650 na wzmacniaczu OPA2111KP gral jasno. Dol i srodek mial ok, taki analogowy, ale gora szla dla mnie za agresywnie i bylo jej sporo. Potrafila zakuc. Jakby kogos interesowaly w zastosowaniu w smsl sd650 to zapraszam: http://forum.pclab.pl/topic/853509-SMSL-SD650/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fatso Posted July 24, 2014 Author Report Share Posted July 24, 2014 OPA 2111KP - DIP8 - przedwzmacniacz Ciemniejsza wersja OPA2228p, bardzo rozdzielczy, ocieplający, z lekko wycofaną górą. FCL, DAC Wprawdzie nie sluchalem na smsl 2228p, ale mi wlasnie w smsl sd650 na wzmacniaczu OPA2111KP gral jasno. Dol i srodek mial ok, taki analogowy, ale gora szla dla mnie za agresywnie i bylo jej sporo. Potrafila zakuc. Jakby kogos interesowaly w zastosowaniu w smsl sd650 to zapraszam: http://forum.pclab.pl/topic/853509-SMSL-SD650/ Ale to akurat może być kwestia zasilania. Dlatego też piszę, żeby podawać w czym było sprawdzane, jaka obudowa itd. Jak najwięcej szczegółów w opisie pozwoli uniknąć nieporozumień. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grubbby Posted July 24, 2014 Report Share Posted July 24, 2014 (edited) wiem, wiem, dlatego pisze ze w smsl. W FCL go tez testowalem ale nie wiem czemu nie mam w notatkach :/ ale mam to: Muses01 - DIP8 - przedwzmacniacz, FCL Cieply, muzykalny opa. Barwowo przypomina 2111AM, jednak w FCL zageszcza granie, gorzej sie sprawdza. Edited July 24, 2014 by grubbby Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shakur1996 Posted July 24, 2014 Report Share Posted July 24, 2014 Wersja 1611 x2 daje jeszcze +20% w kwestii separacji między kanałami tylko że ja mam duala na dźwięku więc mnie dwa mono nie ratują Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fatso Posted July 24, 2014 Author Report Share Posted July 24, 2014 2 mono lutuje się w stolik stereo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shakur1996 Posted July 24, 2014 Report Share Posted July 24, 2014 2 mono lutuje się w stolik stereo. Aaaaa..to nie wiedziałem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krz Posted July 24, 2014 Report Share Posted July 24, 2014 (edited) Ja się lubuję w opkach Analog Devices - sentyment po pierwszych próbach w MxM. Jakiś czas temu opisał swoje wnioski z żonglerki opampami, ale w MxM ograniczało mnie napięcie http://forum.mp3store.pl/topic/88076-polecane-podzespoly-do-mxm/#entry1000136 Na audiohobby również jest ciekawy temat dotyczący opków. edit: Również mam gdzieś notatki w postaci pliku, więc jak się dokopię do dysku, to podzielę się opiniami. Najbardziej sobie chwaliłem ADA4627-1, OPA2228, AD8599 i NE5532 od Sygnetics. Jakby ktoś chciał, to mogę podesłać swoją kolekcję opków do testów. Nie mam gdzie ich testować, więc leżą i się kurzą. Edited July 24, 2014 by krz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shakur1996 Posted July 24, 2014 Report Share Posted July 24, 2014 Ja się lubuję w opkach Analog Devices - sentyment po pierwszych próbach w MxM. Jakiś czas temu opisał swoje wnioski z żonglerki opampami, ale w MxM ograniczało mnie napięcie http://forum.mp3store.pl/topic/88076-polecane-podzespoly-do-mxm/#entry1000136 Na audiohobby również jest ciekawy temat dotyczący opków. edit: Również mam gdzieś notatki w postaci pliku, więc jak się dokopię do dysku, to podzielę się opiniami. Najbardziej sobie chwaliłem ADA4627-1, OPA2228, AD8599 i NE5532 od Sygnetics. Jakby ktoś chciał, to mogę podesłać swoją kolekcję opków do testów. Nie mam gdzie ich testować, więc leżą i się kurzą. Dla mnie ten opek był deko zamulony na wysokich. Fajny, ogólnie naturalny dźwięk, ale wysokie nie miały tego sparkle które ma AD8620. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tybysh Posted July 24, 2014 Report Share Posted July 24, 2014 (edited) Hmm, to mnie teraz wystraszyłeś. Projektuje sobie wzmacniacz na ADA4627-1 na wejściu, stopień wyjściowy na ADA4870 (1 amperowy potwór)...o ADA4627-1 pierwszy raz coś złego słyszę...sam jeszcze nie testowałem. Od siebie dodam co testowałem: AD8397 - idealny na wzmacniacz słuchawkowy, wysoka moc wyjściowa, dobre parametry, gra dobrze. Grzeje się konkretnie, spokojnie wytrzymuje zasilanie +-13V przez 10h bez przerwy bez radiatorów przy obciążeniu 250 Ohm, ale lepiej nie dawać mu takiego wycisku. Wrażliwy na zasilanie, jak jakiś kabelek nam puści i odłączy się powiedzmy masę albo + to już po op-ampie (niby nic dziwnego...ale JRC4556 się w takich sytuacjach tylko uśmiechnie) a na wyjściu kilka V, łatwo go uwalić. AD8599 - tu testowałem tylko we wzmaku ze stopniem wyjściowym 'ala klon lehmanna, który był zlepiony na płytce uniwersalnej, zagrał mi najlepiej ze wszystich op-ampów, które tam wsadzałem, ciepło, "magicznie". Muses8820 - testowałem w CMOYu, wsadzałem go także na lineIn w Fioo E09k, gdzie bym go nie pchał to ocieplał, osładzał, zamulał dolne rejestry, zawężał scenę. Mi nie podpasował, ale jak ktoś ma mocno techniczne słuchawki to może być fajny. LME49990 - testowałem tylko na lineIn w FiooE09k, spośród Muses8820, Opa2604 i AD8599 ten LME zagrał najlepiej, najczyściej, z najciemniejszym tłem, został u mnie na stałe (muses odpaliłem kumplowi za darmo). OPA2604 - podobny dźwiękowo do Muses8820, taki misiowaty dźwięk, sceną się trochę różni ale generalnie podobne opki, do zimnego sprzętu może być ok. JRC4556 - opek za 1zł, wg mnie kosiarz, przestrzenne granie, być może trochę jasne, większy nacisk na górę niż w reszcie testowanych op-ampów, fajna średnica. Testowałem go we własnym wzmaku, po jednym na kanał, zasilanie z akumulatora, odsprzęganie na ceramikach NP0 i tantalach, rezystory w gainie 0.1% 5ppm, gra to świetnie, wg mnie fajny układ do średnio wymagających słuchawek. Testowałem też w Fioo E09k na lineIn i grał dobrze, ale na tym sprzęcie się marnował. Niezniszczalny op-amp, jeżeli przez przypadek podczas pracy odłączy się masa to gra dalej bez problemu, różne głupie rzeczy z JRC robiłem i nie dało się go uwalić. U mnie za zasilanie robią zawsze 2 akumulatory żelowe 12V połączone ze sobą tak, aby dawały masę, +12V oraz -12V (w praktyce +-13V), jak łatwo się domysleć kilka razy mi się kabelki w różny sposób odłączały, 2 drogie wzmaki na AD8397 poszły do piachu, natomiast JR4556 nie dał się jeszcze zabić. Edited July 24, 2014 by tybysh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shakur1996 Posted July 24, 2014 Report Share Posted July 24, 2014 Hmm, to mnie teraz wystraszyłeś. Projektuje sobie wzmacniacz na ADA4627-1 na wejściu, stopień wyjściowy na ADA4870 (1 amperowy potwór)...o ADA4627-1 pierwszy raz coś złego słyszę...sam jeszcze nie testowałem. tybysh, ale to nie była różnica night and day. tak jak pisałem, ten ADA był taki bardzo naturalny, normalnie bym powiedział że niczego mu nie brakuje, ma może mimimalnie szerszą scenę od AD8620 i minimalnie bardziej oddaloną. ale jak dla mnie AD8620 ma taką trochę surowość, taką trochę agresywność, bezpośredniość, która powoduje że AD8620 ma te wysokie bardziej wyraziste niż ten ADA. Napiszę jednak jeszcze raz, że różnica była bardzo mała i trzeba było się wsłuchać. No i oczywiście dodam że mówię o wzmaku który Ja mam i który był projektowany pod AD8620. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tybysh Posted July 24, 2014 Report Share Posted July 24, 2014 tybysh, ale to nie była różnica night and day. Musiałem Mam 4 sztuki AD8620 w szafie, kiedyś przetestuję Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.