Skocz do zawartości

DSD > przyszłość czy AudioVoodoo?


kurop

Rekomendowane odpowiedzi

mało kto w to dziś wierzy, ale parametry CD-Audio zostały dobrane tak a nie inaczej ponieważ okazały się wystarczające do pokrycia zakresu słuchu (częstotliwość) i muzyki (dynamika oraz długość nagrań*)

 

dzisiejsze gęste formaty to głównie twór marketingowy, od ładnych opisów "co może dać ci lepszy format" aż po staranniejszy mastering wykluczający przykładowo loudness war, która to jest - niestety - podstawą (niesławy) dzisiejszych płyt cd-audio...

 

___

*) nawet jeśli to legenda, to zabawna: http://www.neatorama.com/2011/04/03/what-determined-the-length-of-an-audio-cd/

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co ma do tego słuchanie starych nagrań? Próg słyszalności to próg słyszalności, jeśli w nagraniu są szumy powyżej tego progu to będą one słyszalne. W nagrywaniu SNR jest bardzo ważny, to to wiem. :)

 

 

Mało kto w to dziś wierzy, ale parametry CD-Audio zostały dobrane tak a nie inaczej ponieważ okazały się wystarczające do pokrycia zakresu słuchu (częstotliwość) i muzyki (dynamika oraz długość nagrań*)

 

Dużo osób o tym po prostu nie myśli. Lecz jakby się nie sprawdził ten standard to by go zmienili chociażby na te gęste formaty. Tak się nie dzieje z prostej przyczyny, normalny człowiek nie odczuje korzyści, a audiofil uwierzy, że na jego droższym sprzęcie na pewno to usłyszy i kasa leci. :]

Edytowane przez MrBrainwash
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Posłuchaj starych nagrań analogowych, tam to nie zawsze jest poziom ciszy ;) Bo słychać noise floor.

 

w sensie to ma być wada czy zaleta? bo w praktyce szum w analogowych nagraniach to artefakt wynikający po trosze z ograniczonej jakości toru audio, a po trosze z małej dynamiki samego nagrania... taki szum może wypadać przykładowo w połowie powyższego obrazka (taka kreska w poprzek), a więc takie nagranie ma ten parametr (próg szumu) gorszy niż nagranie cyfrowe

 

wielu osobom wydaje się że analogowy znaczy "obejmujący cały wszechświat... dwa razy", podczas gdy w praktyce nie do końca tak jest

 

przykładowo w czasach analogowych nagrań przester istniał tak samo jak istnieje teraz i co lepsi śpiewacy nie mieli większego problemu z przesterowaniem nagrania (można sobie poczytać że w co głośniejszych partiach musieli fizycznie odsuwać się od mikrofonu, co ich często bardzo drażniło, bo nie dało się w takiej sytuacji zrobić nawet skutecznej kompresji dynamiki... bo tej dynamiki tam nie było w pierwszej kolejności)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widze, ze moj post zostal ominiety :P Przeczytajcie dokladnie jak wyglada ta "wyzszosc" SACD nad CD. http://sjeng.org/ftp/SACD.pdf

 

PS. A tutaj macie podobny temat, ale napisany przystepnie. http://www.thewelltemperedcomputer.com/KB/DSD.htm

Edytowane przez patrykvel
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Patryk, kiedyś wkleiłem artykuł dotyczący formatów, mówiący o tym samym, ale prostszym językiem. Wtedy to mój link przeszedł bez echa. Wniosek jest taki, że więcej z tym problemu niż pożytku.

Edytowane przez MrBrainwash
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DSD ma maksymalny DR 120 dB. PCM 24 bit ma już 144 dB, 16 bit z kolei ma 96 dB. Dobry mastering może pomógłby wyczuć te różnice.

 

Przy 130dB może nastąpić już uszkodzenie słuchu :) A jest to granica bólu dla ludzkiego słuchu.

 

Jak myślisz, jaki DR ma obecnie najlepiej nagrany utwór?

 

 

The dynamic range of human hearing is roughly 140 dB.[7][8] The dynamic range of music as normally perceived in a concert hall doesn't exceed 80 dB, and human speech is normally perceived over a range of about 40 dB.[9]

 

 

Owszem, ale te wartości nie mają znaczenia dla odtwarzania, a dla nagrywania i przede wszystkim obróbki dźwięku. Dodatkowe bity, na które przypada stała wartość 6 dB DR, czyli 8 bitów, to bity białego szumu. Mikolaj612 wspomniał o tym, czego nie napisałem, że tak naprawdę tutaj nie mówimy o DR a o SNR. A im niżej w FSie jest szum, tym chyba lepiej, prawda? Dlatego sens ma nagrywanie już w 32 bitach albo wyżej (prosta kalkulacja daje 192 dB dla 32 bit).

 

Aha, z własnej wiedzy to co do wartości i z definicji DR wartość DR i SNR jest taka sama, co nie znaczy że to jest to samo. Właśnie SNR to różnica n. sygnałem a szumem, tzn p2p sygnału i szumu, czyli w zasadzie jest DRem ale nie samego sygnały. DR sygnału to właśnie to co rozumiemy pod znaczeniem DR i które faktycznie w większości nagrań nie przekracza nawet 10-20 dB.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

miki_w1- Nie wiem czy wiesz, ale aktualna technika pozwala na uzyskanie realnych 22bitow(albo 20, nie pamietam :P) w studiu, powyzej tego masz juz szum samej elektroniki. 32bity przydaja sie jedynie do masteringu, gdzie po prostu pozwalaja na wieksza obrobke sygnalu, bez jego degradacji.

Edytowane przez patrykvel
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ekhem

 

 

W nagrywaniu SNR jest bardzo ważny, to to wiem. :)

 

Właśnie z tych powodów co Patryk wymienił. Lepszy odstęp = więcej swobody, przy mniejszej degradacji.

Edytowane przez MrBrainwash
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ekhem

 

 

W nagrywaniu SNR jest bardzo ważny, to to wiem. :)

 

Właśnie z tych powodów co Patryk wymienił. Lepszy odstęp = więcej swobody, przy mniejszej degradacji.

 

Sorry, nie doczytałem, a się trochę zdziwiłem że takie prostoty opisuję :woot:

 

Ale w takim razie jak wyjaśnicie sens stosowania 32 bit? O 64 nie pytam, bo to inne zalety przeważają. Bo 32 bit w ten sposób się wyjaśnić nie da, bo dodatkowe 48 dB już tyle nie daje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według ofocialnych informacji podawanych przez SONY, format (DSD) zdolny jest przenieść dźwięk o częstotliwości do 100kHz!

Czemu nikt nie zwrócił uwagi na ten fragment. ;-) Jeśli to jest wymieniane jako jeden z argumentów za nowym formatem to ja dziękuję, zostanę przy mp3 ;-)

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A za DSD w ogole cos przemawialo? Ludzie zejdzie na ziemie. Format powstal w czasach duzej euforii nad przetwarzaniem 1bitowym, ktory z matematycznego punktu widzenia jest niepoprawny. Dithering wymaga minimum 3-bitowego przetwarzania, kiedy DSD wymusza 1-bitowe. Efekt mamy taki, ze format sam w sobie jest niestabilny, a powyzej 6KHz mamy rozdzielczosc gorsza od CD, dalej jest coraz gorzej przez co i tak trzeba ciac pasmo. Dlatego we wtyczce do Foobara ktory dekoduje DSD, wybiera sie miejsce w ktorym pasmo ma zostac ciete, zeby sobie wysokotonowek nie spalic.

Zobaczcie sobie dodatkowo specyfikacje wszelkich przetwornikow Sigma-Delta ktore powstaly na poczatku poprzedniego dziesieciolecia. Wszystkie sa minimum 3-bitowe, a nawet 9-bitowe w przypadku Sabre 9018.

Edytowane przez patrykvel
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

miki_w1- Nie wiem czy wiesz, ale aktualna technika pozwala na uzyskanie realnych 22bitow(albo 20, nie pamietam :P) w studiu, powyzej tego masz juz szum samej elektroniki. 32bity przydaja sie jedynie do masteringu, gdzie po prostu pozwalaja na wieksza obrobke sygnalu, bez jego degradacji.

 

yup, HDCD, stary pomysł microsoftu który chyba się niespecjalnie przyjął

 

http://en.wikipedia.org/wiki/High_Definition_Compatible_Digital

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja spotkałem się z czymś w rodzaju Vinyl-Ripu czyli SACD-R.

Tangerine Dream - Rubycon (2001 Remaster)

picЖанр: Electronic

Год выпуска альбома: 1975

Год выпуска диска: 2001

Производитель диска: UK - Virgin Records - 7243 8 11263 2 5

Аудио кодек: DSD 2.0

Тип рипа: image (ISO)

Битрейт аудио: 2,8224 MHz

Продолжительность: 35:00

 

Płyta została zripowana na PS3 właśnie, i (wiadomo gdzie) ukazała się jako plik ISo, czytany przez Foobar (z odpowiednią wtyczką).

 

Do płyt SACD są odpowiednie playery (odtwarzają też CD, DVD). Nie wiem czy te pliki zyskają popularność, na razie nacisk idzie na pliki HiRes 24/96 i 24/192.

 

I jeszcze :

http://hd-opinie.pl/18553,aktualnosci,o-dsd-slow-pare.html

http://hd-opinie.pl/18590,aktualnosci,co-gra-pliki-dsd-lista-ponizej.html

Edytowane przez Lord Rayden
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
  • Bywalec

A za DSD w ogole cos przemawialo? Ludzie zejdzie na ziemie. Format powstal w czasach duzej euforii nad przetwarzaniem 1bitowym, ktory z matematycznego punktu widzenia jest niepoprawny. Dithering wymaga minimum 3-bitowego przetwarzania, kiedy DSD wymusza 1-bitowe. Efekt mamy taki, ze format sam w sobie jest niestabilny, a powyzej 6KHz mamy rozdzielczosc gorsza od CD, dalej jest coraz gorzej przez co i tak trzeba ciac pasmo. Dlatego we wtyczce do Foobara ktory dekoduje DSD, wybiera sie miejsce w ktorym pasmo ma zostac ciete, zeby sobie wysokotonowek nie spalic.

Zobaczcie sobie dodatkowo specyfikacje wszelkich przetwornikow Sigma-Delta ktore powstaly na poczatku poprzedniego dziesieciolecia. Wszystkie sa minimum 3-bitowe, a nawet 9-bitowe w przypadku Sabre 9018.

 

ESS Sabre jest (efektywnie) 8-bitowe po przełączeniu wszystkich kanałów przetwornika w tryb stereo, tak dla jasności. Poza tym, fakt, nie ma czegoś takiego, jak 1-bitowy przetwornik Delta-Sigma, tam muszą byś stosowane różnorakie patenty, żeby to grało, a jeżeli ma to grać dobrze, to te patenty już są dosyć albo bardzo skomplikowane, aby wyeliminować fluktację tzw. "state variables" (vide odpowiednia dokumentacja np. odnośnie modulatorów HyperStream w ESS czy też Advanced Segment w przypadku TI).

 

Ps. Jak będę miał nieco czasu - to mogę porównać te same materiały, jakie mam w DSD i PCM/Hi-Rez, jak ktoś chce...

Edytowane przez Swordfish_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Kiedyś na PW na laborce słuchaliśmy tych samych nagrań w formatach SACD i CD na sprzęcie Nykiel Audio - w skrócie różnice były na niekorzyć SACD. Jakoś to było wyjaśnione dlaczego SACD jest do kitu, ale szczegółów nie pamiętam.

Edytowane przez machlo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Zarejestruj się aby mieć większy dostęp do zasobów forum. Przeczytaj regulamin Warunki użytkowania i warunki prywatności związane z plikami cookie Polityka prywatności