Skocz do zawartości
WIOSENNA PROMOCJA AUDIO 11.03-04.04.2024 Zapraszamy ×

Corvus5

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Od pewnego czasu zajmuję oczyszczaniem zasilania w Xonarze ST głównie poprzez odsprzęganie zasilania opampów od linii +12/-12V. Efekty są bardzo ciekawe, łatwo dźwięk popsuć, ale można go też poprawić. Rezonanse między kondensatorami, różne parametry RLC. Trudno znaleźć optimum.

 

Badane kondensatory obejmowały:

- elektrolityczne Jamicony ok. 10uF, 100uF i 220uF;

- foliowe MKT do 10nF, 100nF, 220nF, 470nF;

- foliowe WIMA 2,2uF;

- ceramiczne pastylkowe: 1nF, 10nF, 100nF;

- ceramiczne monolityczne: 1nF, 10nF, 100nF, 470nF, 1uF;

- MKSE 22uF;

- tantalowe: różnej pojemności w okolicach 100nF i 1uF (35V) oraz 22uF (25V).

 

Dla części kondensatorów były sprawdzane charakterystyki impedancji i fazy do częstotliwości ok 45kHz. Udział rezystancji uwidaczniał się w charakterystyce fazowej. Przy pomiarach do 100MHz posilałem się badaniami osób trzecich także na rzeczywistych elementach. Dodatkowo przy projektowaniu wspomagałem się modelami na LTspice IV w celu przybliżonego określenia kształtu charakterystyki w okolicy rezonansu lub rezonansów.

 

Podczas dobierania kondensatorów brane były uwagę cechy soniczne: rozdzielczość i czystość w całym zakresie częstotliwości.

 

Dodatkowo pod uwagę brałem zestaw opampów skupiając się docelowo na AD797BR i OPA627AU. Obok tego były czasem używane LME49860, LME49720, LM4562, LM6172, JRC2114, TL072, TL082. Dodatkowo część z opampów działała przy różnym wzmocnieniu, innym niż domyślne, ale nigdy nie większym. W sekcji DAC zmniejszano wzmocnienie kilkukrotnie, w sekcji bufora schodzono do wzmocnienia G=1. Nie odsprzęgano sekcji wzmacniacza słuchawkowego. Do badań użyto słuchawek 32-omowych głównie z wyjścia RCA (Ro=100om), czasem wyjścia słuchawkowego (Ro=10om).

 

Do wielu badań mam wykresy i wnioski, ale załączę je, gdy będzie zainteresowanie.

 

Wnioski:

1. Zwykły elektrolit, a taki jest u nas dostępny Jamicon, potrafi odfiltrować zasilanie po niższe tony i minimalnie oczyścić średnicę. Nie rusza wysokich. Udział nie jest ogromony, może ze względu na znaczą rezystancję.

2. Foliowe - najmniej ingerują w najwyższe słyszalne tony, mogą się wydawać duszne. Dają wąski impuls, ale sprawiają wrażenia stłumionych

3. Monolityczne - idą wyżej niż foliowe i stanowią element pomiędzy foliowymi a tradycyjnymi ceramicznymi. Próbują coś dłubać w wysokich tonach.

4. Ceramiczne pastylkowe - mocno ingerują w najwyższe tony, które mogą stać się mało rozdzielcze, ale obecne. Czy jest to śmietnik czy nie, wymaga sprawdzenia.

5. Foliowe WIMA 2,2uF - jak foliowe, ale względnie spokojnie w ingerencję w dźwięk.

6. MKSE - zbyt mała pojemność, zbyt duży rozmiar by się odnieść.

7. Tantalowe - niebezpieczne w aplikacji. Dla linii +/- 12V, czyli 24V tantal 25V wyparował w kilka sekund. Na 35V już sobie radzą, ale różnica w cenie jest 3-krotna. Tantal 22uF/25V to 2,50zł, a 22uF/35V to 7,50zł.

8. Osprzęganie różnymi pojemnościami tworzy mnóstwo rezonansów, które brzmią nieprzyjemnie. Jako optymalne znajduję 2 kondensatory odsprzęgające, np. 100uF + 100nF/220nF.

9. Dodatkowy wniosek: opampy za DACiem muszą pracować na wysokim wzmocnieniu, gdyż inaczej nie wysterowują dobrze linii i giną dźwięki.

10. Opampy w buforze mogą pracować na G=1, choć nie zaleca się, gdy opamp nie jest stabilny dla takiego wzmocnienia.

 

Oprócz samych zmian filtrowania można stosować też inne zmiany:

- Modyfikacja sprzężeń zwrotnych opampów i w efekcie zmiana ich wzmocnienia,

- Zmiana kwarca,

- Zmiana kondensatorów odsprzęgających,

- Zmiana kondensatorów sprzęgających,

- Zmiana opampów,

- Zewnętrzny zasilacz,

- Zmiana rezystancji przed gniazdami RCA/Jack,

- Dodatkowe odsprzęganie w okolicach DACa.

 

Jakie jest wasze doświadczenie w tej sprawie?

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

eksperymenty z kondensatorami zazwyczaj niewiele zmieniają oprócz barwy, możesz zmienić stabilizatory napięcia, regulowane stabilizatory lm317/lm337(najlepiej selekcji A) mają cąłkiem niezłe parametry, a po zbocznikowaniu nogi ADJ kondensatorem do ziemi osiągają jedne z lepszych parametrów z tłumieniem 80 decybeli, to co najmniej 6 decybeli więcej niż seria npLM78XX/LM79XX bardzo często stosowana

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podczas zmiany kondensatorów zmienia się m.in. rozkład harmonicznych sygnału, zmienia się THD i to w sytuacji bez podłączonego obciążenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wypada mi już tylko powiedzieć "nie tędy droga Ludwiku Dornie i Sabo", ta karta ma już dobre kondensatory, lepiej zamów sobie w omigu precyzyjny kwarc będziesz bardziej zadowolony z efektów, na przekaźnikach możesz też przykleić po małym kawałeczku maty.

żeby nie być gołosłownym to mam taki precyzyjny kwarc zamontowany obecnie do relateka (24,576 mhz czy jakoś tak) który służy za źródło do zewnętrznego daca i różnica jest kosmiczna, chociaż w cd denona 2560 bardzo szybko kwarc z omigu wyleciał na rzecz orgiału, ale to trochę lepiej dopracowana maszyna niż taki xonar.

Edytowane przez woytl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dane kwarców Omiga nie wyglądają bosko. Nie jest źle, np. 10 ppm i starzenie do 5ppm/rok. Taki Vanguard ma np. 1ppm i starzenie 2ppm/rok. To, co siedzi w Xonarze to ponoć 50-150ppm. U mnie jest Xonar ST, więc z korektą zegara jest lepiej względem wersji STX.

 

Ktoś porównywał kwarce Omiga z czarnym Vanguardem TCXO?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

txco jest dodatkowo skompensowany temperaturowo, te 50-100ppm to ma prawie każdy kwarc z masowej produkcji za kilka centów sztuka, więc to żadne hoho, możesz spróbować kupić od MR elektronik, bo przy indywidualnym zamówieniu w omigu wyjdzie dwa trzy razy drożej i czeka się miesiąc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poważnie myślę o wrzuceniu tam tego Vanguarda. Tak, to 50-100ppm to ponoć sporo. Póki co nie ingerowałem w kartę lutownicą, rękojmia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ST ma ponoć na pokładzie jakiś układ buforowania zegara więc i tak wszystko idzie przez niego, dlatego bardziej przejmował bym się ultra stabilnym zasilaniem cyfry bo to z niego biorą się zakłócenia zegara i nie wiem czy łatwo odróżnić 5ppm od 1ppm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Then again, the ST has a CS2000 jitter reduction circuit said to reduce jitter "by 31%" according to Asus. So really, it seems no 'real audible' difference in performance is the most likely conclusion."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://www.cirrus.com/en/products/cs2000_family.html

to układ pętli pll buforującej zegar, bardzo dobrej jakości jak widać z danych maksymalny błąd własny 1ppm, jednak podstawą częstotliwości jest i tak tani kwarc, tego typu układy stosuje się przeważnie budując zewnętrzny zegar, buforowanie ma zmniejszyć ilość zakłóceń fazowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamiast w zegar poszedłbym na usprawnienia części analogowej. Sterowanie słuchawkami 32ohm z 1kohm na wyjsciu, a bez to ogromna różnica. Oprócz bezinwazyjnego zwiększenia rezystancji wyjściowej nic mi nie przychodzi na myśl, by zrobić to lepiej, a nie tracić na głośności. Nie wiem skąd się bierze kiepska średnica i mniejsze rozciągnięcie częstotliwości przy zmniejszaniu rezystancji wyjściowej. W dodatku zależność obowiązuje dla obu wyjść w karcie. Dodatkowo mam zmniejszone kilka razy wzmocnienie w sekcji I/V, które przy odpowiedniej separacji rezystancją jest w miarę liniowe, a gładkie. Po dużej rezystancji i słuchawki: ok. Po wrzuceniu bufora + 10ohm i słuchawki: kiepsko. Drugi bufor + 100ohm też kiepsko. Bufor + 1kohm i już jest coś. Schodzenie ze wzmocnieniem w buforze do 1 niewiele zmienia, choć muszę to już dokładniej sprawdzić, gdyż jak opamp działa jako inwerter, to G=1 powinien mieć dla Rsprzezenia takim jak wejście, a u mnie chyba G=1 jest na zwarciu, wiec jako follower działa, ale przebiegi tego nie potwierdzają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W określonych aplikacjach toru analogowego w Xonarze Essence przydaje się wpomaganie opampów przez minimum kilkaset uF. Pojawia się najniższy bas od uderzeń i dobry klimat się tworzy. Bez tego najniższy bas może tylko pierdzieć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdzałem co się potrafi stać z dźwiękiem na pomiarach poza słuchem. Zwracam uwagę na drugą harmiczną, która została specjalnie wzmocniona o ponad 30dB, żeby była widoczna. Dodatkowo inwersja sygnału, ale tutaj nie powinno jej być. Ciekawie to wygląda.

 

Zastosowanie do odsprzęgania kondensatora MKT w formie osiowej było ciekawe. Czegoś takiego jeszcze nie słyszałem, bardzo śliski dźwięk. Sam kondensator 0,68uF jest 2 razy większy od elektrolita 220uF/50-63V czy 2 razy większy od MKS WIMA 2,2uF. Nie przypomina grania MKT, które znam. Doprowadzenia są długie, długość na osi to ok. 25mm, więc ESL idzie w górę. Z doświadczenia wynika, że dany typ kondensatora im mniej zminiaturyzowany, tym lepiej, równiej i bardziej liniowo gra. Taka zasadę można jak widać zastosować nie tylko do elektrolitów, gdzie im lepszy, tym większy, a przy tych samych parametrach C i U.

 

Załączam ciekawe przebiegi dla mojej karty w obecnym stadium, które o dziwo brzmi wyjątkowo dobrze. Normalizacja do -3dB i wzmocnienie obecnych obecnych harmonicznych przeważnie o +45dB. Różne wyjścia, różne wzmocnienia przestawiane ze sterownika. Brak obciążenia wyjścia.

 

Skleja posty i miesza przebiegi. Pierwszy przebieg jest przy w miarę fajnym odpsrzęganiu zasilania, a raczej jego poprawie pod kątem mocy. Chyba nie był edytowane pod kątem wyolbrzymienia harmocznych. Wszystkie pozostałe są, gdy udało mi się dostroić odsprzęganie wybierając procent najlepszych elementów i zniekształcenia są podbite +45dB :)

 

Przebieg 8 - minimalne zniekształcenia przy pracy w klasie A.

Audition 001 - AD797 + 220uF + 100nF mkt + HP.png

Audition 002 - AD797 + 220uF + 0,67uF mkt + HP +beauty.png

Audition 003 - AD797 + 220uF + 0,67uF mkt + HP +beauty + 100Hz.png

Audition 004 - AD797 + 220uF + 0,67uF mkt + HP +beauty + 10kHz.png

Audition 005 - AD797 + 220uF + 0,67uF mkt + HP +beauty + 1kHz +18dB.png

Audition 006 - AD797 + 220uF + 0,67uF mkt + HP +beauty + 1kHz 0dB.png

Audition 007 - AD797 +220uF +0,67uF mkt line out +beauty +1kHz.png

Audition 008 - AD797 +220uF +0,67uF mkt line out +G norm +1kHz.png

Edytowane przez Corvus5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Nie, nic się nie wzbudza, chodzi ładnie. Nigdzie w DAcu i na wzmakach nie ma FG. W sekcji 5V DACa siedzą już praktycznie tylko ceramiki, w regulacji zegara tak samo. Wywaliłem też tantale na 24V na opampach: były fajne, ale wrzucone tantale smd były o wiele lepsze ;-)

 

Jako bocznikowanie opków masz na myśli odsprzęganie zasilania czy bocznikowanie sprzężenia? Na zdjęciu nie bocznikowałem sprzężenia.



Nie mam najnowszych zdjęć, ale coś takiego. Jeżeli mówisz o FG widocznych na zdjęciu, to są całkowicie w sekcji ADC, nie ma połączenia z potencjałami dla DAC i wzmaka.

20130324_160254_1280.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ktos sie zapatrzyl na mojego daca w sprawie tantali SMD? :P Jakie pojemnosci oraz jakiej firmy uzywasz tantali?

Nie, inspirację czerpię z innych miejsc. Z tantali smd mam różne serie Kemeta i mało AVX, wspierane ceramikami Murata. Bardzo sobie chwalę Kemeta. Szkoda, że seria T510 nie jest tak łatwo dostępna jak seria T49x. Na płycie mam mnóstwo Kemet T495 22uF/25V. Pracują na 12V lub czasem 15V. Mimo niemałego ESR dla 100kHz, dają radę. Dla niższych napięć głównie ceramiki Murata, tyle że seria GRM42-2, więc też nie jest to cudo techniki: 47uF/6,3V. W sekcji cyfrowej 3,3V siedzi obecnie Kemet T510 1000uF/4V. Producent zaleca ok 5V dla pracy na 3,3V, ale brak dostępności...a już niejeden kondensator mi poszedł z różnych powodów, ale ryzyko to ryzyko. Ten T510 ma tu ESR dla 100kHz ok 15mohm, jeżeli dobrze pamiętam i radzi sobie ładnie, choć mam jeszcze w zanadrzu 1500uF/4V innego producenta, ale rozmiar jest bardzo niewygodny. Ciężko znaleźć odpowiednie ceramiki smd.

 

Ogólnie pojemność i wpływ sprawdzam podmieniając elementy krok po kroku, mierząc niektóre wartości i oceniając słuchowo. Mam zbyt wybredny i wrażliwy słuch. Jak jest zmiana w dźwięku na dobre, to znalazłem miejsce, które wymaga poprawy. Jak nie ma, to mogę to miejsce zostawić na jakiś tydzień. Jak jest pogorszenie, to albo jest rezonans, albo pogorszenie było konieczne dla znośnego dźwięku i trzeba szukać przyczyny kolorowania.

 

Taki np. tantal AVX, nie wiem jaka seria 220uF/10V był podobny w skuteczności filtrowania lub odsprzęgania jak Kemet T491 100uF/10V. Przypomina mi to trochę sytuację z Elną Silmic II, gdzie 100uF/35V lepiej sobie radziło z filtrowaniem niż 220uF/16V. Te tantale (avx i kemet) mają taką samą budę, więc może izolacja inna, ale wtedy by podali, że jest na wyższe napięcie. Może starszy rocznik.

 

Do regulatora zegara pakowałem cermik, ale dodałem jeszcze tantal. Ładnie. Wywaliłem dzisiaj ostatni cermik do lutowania przelotowego: było to 100nF na wejściu regulatora 7805 dedykowanego do zegara. Nic nie było na wejściu, a jedynie na samym końcu przewodu - widać na zdjęciach 2 tantale. Masakra z precyzją. Brzmi jak sprzęt za 1000zł albo i gorzej. Miałbym więcej części, gdyby nie pomyła sklepu z opisem napięć. Radzę więc tak, jak ja, sprawdzać karty katalogowe. Można zaufać opisowi i powysadzać co nieco.

 

Ogólnie filtruję tyle, ile trzeba. Unikanie rezonansu to wymóg przy tej jakości. Jeden tantal fajnie mi się spalił w kilka sekund, a taka Elna RFS to po kilku godzinach pyknęła i pokazała co ma do mnie. Ale mimo tego wg mnie warto. Tantale szczególnie smd nie mają wielu wad elektrolitów, może i lepiej filtrują od foliowców (MKT, MKP), a jak nie, to są o wiele mniejsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak wygląda rozkład harmonicznych?

7805 jest za słabym stabilizatorem do zegara, poszukaj schematu kwak clock tam jest zasilacz 5V na tl431 jako wzorzec napięcia + tranzystor bc550, niewiele jest lepszych rzeczy od tl431

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Układ zegara nie zmienił się. Dostrajałem jedynie wejścia Vcom DACa. Do zegara idzie 7812 i za nim 7805 koło zegara. 7805, który mam, dosyć szumi. Dzięki woytl za pomysł z TL431. Zapoznam się.

 

Pytasz o THD: załączam pomiar sprzed minuty.

G53 - THD.png

Edytowane przez Corvus5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Harmoniczne są widoczne jeszcze na 2khz,3 k, na 4k łączy się z rezonansem zakłóceń i podbija, generalnie są sporo poniżej szumu tła to raczej nie za dobrze dla brzmienia strasznie kliniczne brzmienie. Ta górka powyżej 50k to od pojemności kabla, czy to jakieś wzbudzenie, może jednak przesadziłeś z szybkimi kondensatorami. :)

Generalnie dobrze zrobiona stabilizacja daje większe efekty od wszelkich manewrów w rodzaju użytych kondensatorów, ja kondensatory raczej dobieram pod kątem uzyskania barwy a nie poprawienia nimi samego układu, kiedyś też używałem tantali ile wlezie o ile w układach cyfrowych ma to uzasadnienie, to z perspektywy czasu wiem że łatwo powodują wzbudzenia w układach analogowych i lepiej ich tam na siłę nie pchać.

dodatkowo możesz jeszcze bezpośrednio za 7812 dać rezystor parędziesiąt ohm, a dopiero za nim kondensator, daje to o wiele lepsze tłumienie zakłóceń niż sam stabilizator.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Harmoniczne są widoczne jeszcze na 2khz,3 k, na 4k łączy się z rezonansem zakłóceń i podbija, generalnie są sporo poniżej szumu tła to raczej nie za dobrze dla brzmienia strasznie kliniczne brzmienie. Ta górka powyżej 50k to od pojemności kabla, czy to jakieś wzbudzenie, może jednak przesadziłeś z szybkimi kondensatorami. :)

Generalnie dobrze zrobiona stabilizacja daje większe efekty od wszelkich manewrów w rodzaju użytych kondensatorów, ja kondensatory raczej dobieram pod kątem uzyskania barwy a nie poprawienia nimi samego układu, kiedyś też używałem tantali ile wlezie o ile w układach cyfrowych ma to uzasadnienie, to z perspektywy czasu wiem że łatwo powodują wzbudzenia w układach analogowych i lepiej ich tam na siłę nie pchać.

dodatkowo możesz jeszcze bezpośrednio za 7812 dać rezystor parędziesiąt ohm, a dopiero za nim kondensator, daje to o wiele lepsze tłumienie zakłóceń niż sam stabilizator.

 

Górka poniżej 50k na 20k-30k zależy od wygrzania układu. Podejrzewam stabilizatory. Na zimno jest zwykle czysto, a potem się pojawia. Szpilki na wysokich nie udało mi się ruszyć. Były na stockowej karcie. Tylko tam harmoniczne siały na -100dB czy miejscami na -70dB.

 

Wzbudzenia by powstały przy mocnych rezonansach. Miałem takie sytuacje, szczególnie słyszalne między najdalszymi kondensatorami w torze. Postarałem się to odseparować regulatorami i minimalizacją ilości kondensatorów.

 

Do 7812 proponujesz filtr CRC? Fabrycznie jest coś pomiędzy CRC a CLC: wiązka na rdzeniu ferrytowym. Wszystkie takie ferryty mam zwarte. Zawsze psuły brzmienie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Zarejestruj się aby mieć większy dostęp do zasobów forum. Przeczytaj regulamin Warunki użytkowania i warunki prywatności związane z plikami cookie Polityka prywatności