Skocz do zawartości

AVT2850 - poradnik DIY


marabut

Rekomendowane odpowiedzi

Witam ponownie

 

1.Dzisiaj podłączyłem jeden kanał, wpiąłem voltomierz między mase a out , ustawiłem P1 na zero i po 40min napięcie skakało mi między -0,002V a -0.003V, to chyba dobrze,nie? Tylko dziwne, że T9,T10,T11,T12 są chłodne, tzn wogóle się nie zagrzały, są może minimalnie letnie ale raczej nazwałbym zimne, radiator zimny. dobrze to wrózy czy nie?

2. Podłączenie gniazda in i out: rozmuje, że powinno iść tak :

- IN : z gniazda jack, lewy i prawy kanał podlutować do "in" na PCB jednego i "in"drugiego kanału oraz wspólny gnd z jacka do gnd układu. OUT : uczynić tak analogicznie?

3. " na drodze od wzmacniacza do gniazda wyjściowego musi byc umieszczony rezystor ograniczający prąd zwarcia" - możcie mi to łapatologicznie wyjaśnić gdzie go wlutowac?

4. Czy taki potencjometr będzie dobry? http://allegro.pl/2x-50k-ohm-potencjometr-alps-dobra-cena-i2893338230.html jeśli tak to poproszę jak wyżej - łopatologicznie, gdzie go wlutować?

 

Maciek

Edytowane przez kiwi77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Trudno powiedzieć - zależy od radiatora, ale po kilku minutach raczej powinny być ciepłe (< 50 stopni celc.). Wrzuć jakieś zdjęcia bo jak to mówią 'jeden obraz warty więcej niż tysiąc słów'. Na początku podłącz jakiś głośniczek albo tanie słuchawki których Ci nie będzie szkoda w razie wpadki. Tak czy inaczej coś podłącz - pomiary swoją drogą a praktyka swoją :). Jaki masz miernik i na jaką skalę ustawiony? Najlepiej też fotkę dorzuć.

2. Tak.

3. Temat doboru rezystorów jest dyskusyjny i doświadczalny. Rezystory wpinasz na wyjściu - czyli między gniazdem dla słuchawek a układem. Przy samym uruchamianiu możesz temat olać a jak układ będzie działał pewnie i stabilnie to dobierz sobie te rezystory tak, żeby dobrze brzmiało na TWOICH słuchawkach. Upewnij się tylko, że nie robisz zwarcia podłączając słuchawki/głośnik do testów.

4. Będzie dobry.

 

Gratuluję Ci cierpliwości i skrupulatności w uruchamianiu... Ja się nie nigdy mogę oprzeć i takie układy odpalam natychmiast mając potrzebne elementy, a dopiero jak coś przekracza moją wiedzę albo się wysypie to zadaję pytania :D

 

PS

 

Sorry Marabut, że tak Ci się wciąłem w temat, ale sam, pomimo jakiejś tam wiedzy, miałem problemy z tym wzmacniaczem i szukałem pomocy. Jakbym coś bredził nie tak, to proszę o sprostowanie.

Edytowane przez michal78
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Otóż Michale

Dzis zmontowałem wszystko do "kupy" i smiga jak należy. Przykryłem uklad kartonikiem po makaronie z wyciętym dużym okienkiem na górze i przewiewem po bokach i gdzieś po godzinie kręciłem P1, udało mi sie ustawić napiecie na wyjsciu w granicach : 1kanał -1,5 do 2,5mV a 2kanał +0,3 do - 1,5mV. Oczywiscie w pod przykryciem z kartonika bo inaczej to mi szalalo w granicach 0-10mv.

Po ostudzeniu i odpaleniu ponownie, startnęło mi od - 60mV, i kolejno :

- start - 60mV

- po 5 min -20mV

- po 10 min - 4mv

- po 15 min +8mV

- po 20min 6,5 do 14,5 mV

- po 30 min + 16mV

 

1) Czy takie skoki są dopuszczalne? Jak to ustawić żeby było dobrze? jest jakaś granica przy której mogą uszkodzić się słuchawki?

2) w instrukcji AVT pisze że wstawienie rezystora przed gniazdem słuchawek zabezpieczy je przed uszkodzeniem, prawda to czy mam budować DC servo?

2) moze podrzuci mi ktos patent na obudowe DIY? , bylem dzis w Leruancie Merlenie i nic nie znalazlem.

3) w calkowitej ciszy troche brumi mi w jednej sluchawce, jak temu zaradzić?

 

ps: Bardzo Ci dziekuje, że mi pomagasz bo bez Ciebie było by mi ciężko to odpalić ;)

Maciek

Edytowane przez kiwi77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie, że działa :)

 

Napięcie DC powinno bardziej się ustabilizować po 'wygrzaniu' wzmacniacza - po kilku dniach elementy się powinny ustabilizować i szybko będą osiągały zadane parametry.

 

Nawet napięcie DC na wyjściu w okolicach 200mV nie powinno zaszkodzić, ale lepiej, żeby było jak najbliżej 0. Zerknij na ten temat: http://forum.mp3store.pl/topic/64524-uklad-zabezpieczajacy-sluchawki/ i może rozważ dobudowanie go do Twojego wzmacniacza.

 

Nie wiem co tam napisali w instrukcji AVT ale to nie jest prawda. Taki rezystor zabezpiecza wzmacniacz przed zwarciem podczas wsadzania jacka do gniazda. Można dać kondensator filtrujący składową stałą, ale wpłynie on znacząco na dźwięk wzmacniacza - lepiej zbudować to zabezpieczenie.

 

Brum w słuchawce wynika prawdopodobnie z prowadzenia przewodów sygnałowych któregoś kanału blisko transformatora. Daj wszystkie przewody sygnałowe ekranowane.

 

pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie,

Michał, brum zniknął, miałeś racje, odsunąłem przewody od trafo i jest elegancko :) miałeś nosa, jesteś the best :)

Po paru godzinach użytkowania, w jednym kanale w miare się ustabilizowało w granicach kilku mV natomiast w drugim skacze nawet do 20mV, na ogół za każdym razem muszę ustawiać na nowo.

 

Co do tego zabezpieczenie Marabutowego, to mam pytanie :

1. To wejście z lewej ACPWR - to jak rozumuje miejsce na zasilanie AC z trafo? tylko czemu 3 piny? co tam wpiąć?

2. Jeśli mam racje co do pk 1 to musze dokupić nowe trafo, tak?(jakie?) bo to co mam ma jedno uzwojenie wtórne i zasila mi zasilacz z AVT?

3. do czego jest J3 (VCC), J4, J5 (VEE) ?

Edytowane przez kiwi77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

michal78:

Sorry Marabut, że tak Ci się wciąłem w temat [...]

 

To nie jest "mój temat". Mój jest tylko poradnik na jego początku :)

Wszystkie merytoryczne odpowiedzi i rady są tu jak najbardziej na miejscu.

 

kiwi77:

Co do tego zabezpieczenie Marabutowego, to mam pytanie :

1. To wejście z lewej ACPWR - to jak rozumuje miejsce na zasilanie AC z trafo? tylko czemu 3 piny? co tam wpiąć?

2. Jeśli mam racje co do pk 1 to musze dokupić nowe trafo, tak?(jakie?) bo to co mam ma jedno uzwojenie wtórne i zasila mi zasilacz z AVT?

3. do czego jest J3 (VCC), J4, J5 (VEE) ?

 

3 piny są dla zasilania z oddzielnego transformatora symetrycznego - jeżeli zamierzasz zasilać układ z istniejącego zasilacza, nie montuj na płytce zabezpieczenia elementów U2,U3,U4,C7 i C10. Zamiast tego doprowadź napięcia do punktów J3 (+), J4 (masa), J5(-) umieszczonych w tym celu obok prostownika (U3).

Ponieważ oryginalny transformator ma tylko jedno uzwojenie wystarczy pojedynczy układ do jego kontroli. Nie montuj elementów D5, R16, R18, Q6 i C14, a wejście J10 (AC2IN) podłącz do punktu połączenia F1,D1 i D2 w zasilaczu AVT..

 

Na marginesie - z oczywistych powodów lepiej takie pytania zadawać w wątku dotyczącym zabezpieczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oki, dzieki Marabut,

Przenoszę i kontynułuje pytania do tematu o układzie zabezpieczającym :

http://forum.mp3store.pl/topic/64524-uklad-zabezpieczajacy-sluchawki/

 

 

PS: Bardzo dziękuje Marabutowi za rewelacyjny poradnik oraz Michałowi78 za pomoc.

Wszystko śmiga jak powinno, napięcia na wyjsciu ustabilizowały się w granicach + -1,5mV. Wcześniej latały ok 20mV a było to

wynikiem parowania tranzystorów na ciulatym mierniku za 20zł z allegro, made in China. Dopiero po kupnie nowego

porządnego miernika, dobrałem i wymieniłem tranzystory jak trzeba. "Niebo i Ziemia" Także, odradzam wszystkim wywalanie kasy na tanie chinskie dziadostwo.

 

Wzmacniacz gra bardzo ładnie, zdjęcia oczywiście zamieszcze jak tylko poskładam to wszystko do obudowy.

 

Maciek

Edytowane przez kiwi77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Gratuluję!

Niech cieszy i oko i ucho. :)

 

To dobrze, że znalazłeś w sobie dość siły/uporu/samozaparcia (niepotrzebne skreślić), żeby zamknąć całość w estetycznej obudowie. Wielu DiY-manów lekceważy ten ostatni etap, moim zdaniem niesłusznie.

Porządnie wykonana konstrukcja będzie długo służyć a i bez wstydu można ją obok fabrycznych "klocków" postawić.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Sory że zadam głupie pytanie, ale pierwszy raz coś lutuję i mam problem: jak przylutować potencjometr? Domyślam się że pomiędzy wzmacniacz a gniazdo jacka, tylko nie wiem co gdzie przylutować. Jakby ktoś mógł mi to opisać albo jeszcze lepiej narysować, byłbym bardzo wdzięczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 1 miesiąc temu...
  • 1 rok później...

Co rozumiesz pod pojęciem: "udostępnić PCB"?

Wzory płytek (także do wprasowanki) są na ftp Elektroniki dla Wszystkich, zasilacz może być dowolny symetryczny +/- 10..12V/0.5A.

Komplet PCB na popularnym portalu aukcyjnym to wydatek rzędu 18 zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Mam pytanie odnośnie kondensatorów. Jest laikiem w elektronice i nie do końca jest dla mnie jasne, jakiego typu powinny być dane kondesatory. Czy mógłby mi ktoś opisać np: wzmacniacz > C1 - kon. elektrolit, C2 - tantalowy...; zasilacz > C1 - elektrolit... itd.? Szczerze mówiąc mam z tym poważny problem, a nie ukrywam, że chciałbym spróbować złożyć taki zestaw...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kondensatory elektrolityczne maja ksztalt walca z dwiema nozkami, dluzsza (biegun +) i krotsza (biegun -). na plytce miejsce na kondensator elektrolityczny bedzie wiec zaznaczone koleczkiem, a wejscia na jego nozki beda odpowiednio opisane (+ i -). tantalowe nie maja okreslonej polaryzacji wyprowadzen (czyli kazda z nozek moze byc rownie dobrze jako +, jak i -), a miejsce na nie na plytce jest po prostu oznaczone Cx (x to numerek kondensatora z tabliczki wykazu elementow), wystepuja tez dwie kreseczki rownolegle (||).

 

z calym szacunkiem

jezeli tego nie ogarniasz - nie bierz sie za ten zestaw. poczytaj lepiej najpierw conieco, sprobuj zrobic jakis latwiejszy projekt.

z literatury, jaka moge ci polecic, to:

 

Stan Gibilisco, "Schematy elektryczne i elektroniczne. Przewodnik dla początkujących"

Joseph J. Carr, "Zasilacze urządzeń elektronicznych - przewodnik dla początkujących".

 

Tam masz bardzo prosto, bez zaglebiania sie zbytniego w matematyke przedstawione podstawy bawienia sie w elektronike - wytlumaczone, po co są kondensatory, dławiki, rezystory, tranzystory, wzmacniacze operacyjne, jakie sa ich rodzaje + pare prostych projektow, ktore mozesz sobie samemu spokojnie zmontować. Trochę chęci, a na pewno i kit 2850 zlozysz samemu w niedlugim czasie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tantalowe nie maja okreslonej polaryzacji wyprowadzen (czyli kazda z nozek moze byc rownie dobrze jako +, jak i -), a miejsce na nie na plytce jest po prostu oznaczone

Chyba pomyliło Ci się z ceramikami albo foliowymi. Kondensatory tantalowe też są biegunowe tak jak aluminiowe elektrolityczne i jeszcze bardziej wrażliwe na nieodpowiednie podłączenie. Przy nieodpowiednim zamontowaniu albo przekroczeniu dopuszczalnego napięcia stają w płomieniach przez co uważane są za niebezpieczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kondensatory elektrolityczne maja ksztalt walca z dwiema nozkami, dluzsza (biegun +) i krotsza (biegun -). na plytce miejsce na kondensator elektrolityczny bedzie wiec zaznaczone koleczkiem, a wejscia na jego nozki beda odpowiednio opisane (+ i -). tantalowe nie maja okreslonej polaryzacji wyprowadzen (czyli kazda z nozek moze byc rownie dobrze jako +, jak i -), a miejsce na nie na plytce jest po prostu oznaczone Cx (x to numerek kondensatora z tabliczki wykazu elementow), wystepuja tez dwie kreseczki rownolegle (||).

 

z calym szacunkiem

jezeli tego nie ogarniasz - nie bierz sie za ten zestaw. poczytaj lepiej najpierw conieco, sprobuj zrobic jakis latwiejszy projekt.

z literatury, jaka moge ci polecic, to:

 

Stan Gibilisco, "Schematy elektryczne i elektroniczne. Przewodnik dla początkujących"

Joseph J. Carr, "Zasilacze urządzeń elektronicznych - przewodnik dla początkujących".

 

Tam masz bardzo prosto, bez zaglebiania sie zbytniego w matematyke przedstawione podstawy bawienia sie w elektronike - wytlumaczone, po co są kondensatory, dławiki, rezystory, tranzystory, wzmacniacze operacyjne, jakie sa ich rodzaje + pare prostych projektow, ktore mozesz sobie samemu spokojnie zmontować. Trochę chęci, a na pewno i kit 2850 zlozysz samemu w niedlugim czasie.

Ok, dzięki za odpowiedź. Poszukam tych książek co polecasz, może pomogą mi to wszystko lepiej ogarnąć :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Koledzy, mam problem.

 

Jeden kanał wzmacniacza złożony i działa pięknie. Na drugim kanale trany T11 i T12 nie chcą się za nic zagrzać, a DC offset losowo skacze w granicach 0-0.1V.

 

Wszędzie oporniki 1%, trany z zestawu parowane.

 

Tak jak napisane w poradniku (wielkie dzięki!), na działającym kanale na T11 i T12 pokazuje się prawidłowo napięcie 0.65V. Natomiast na niedziałającym kanale na T11 jest 1.8V a na T12 ustala się w granicach 0.6-0.7V.

 

Stopień wejściowy zdaje się być złożony prawidłowo, na oporniku R8 udało się ustawić 0.002V. Napięcia tranów T1 do T10 zgadzają się na obu kanałach. Wartości oporników sprawdzane 2 razy. Nie mam pomysłu gdzie leży problem.

 

EDIT

Na T7 i T8 zauważyłem rozbieżność napięć, 9V a 14V (podczas gdy na drugim kanale jest na obu 11.8V). Czy to może wskazywać na ich uszkodzenie i rozkładać cały układ w ten sposób?

Edytowane przez mrcube
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Witam. Odgrzeję trochę temat.

Złożyłem ten zestaw + rezystory 1%, ale mam problem.

Mam brum na obu wzmacniaczach/kanałach jednakowy ( z zapiętym sygnałem i bez ). Grać gra itp. i jak podgłośnię, to brum jest zagłuszony dźwiękiem, ale nie o to tutaj chodzi.

 

Na R8 w obu przypadkach mogę ustawić 0V i na wyjściu mam wtedy okolice 0,034V i około 0,039V w drugim wzmacniaczu. W przypadku kiedy ustawię 0V na wyjściu, to na R8 mam analogicznie wartość 0,034V i 0,039V w drugim wzmacniaczu/kanale. Czy ustawię 0V na wyjściu i jakieś tam mV na R8, czy też odwrotnie 0V na R8 i marę mV na wyjściu, to brum jest identyczny.

Prądu na R16 i R17 ( te tylko są z zestawu od AVT ) to 190 i 191mV, a w drugim kanale jest to 178mv i 178mv

Oba wzmacniacze grzeją się do 62st.C na radiatorach.

Zasilacz z zestawu także na rezystorach 1% i na wyjściach mam -10,95 i +10,98 na grającym układzie.

Trafo 12V 20W i jest odsunięte od całości - chwilowo całość połączona przewodami i leży na biurku, a przewody sygnałowe ( 1 żyła w ekranie i ekran robi za minus sygnału wejściowego i wyjściowego ), nie są w pobliżu trafa, czy zasilacza.

Brum nie wzrasta wraz z głośnością sygnału ( bez sygnału tez jest taki sam ).

 

Przejrzałem rezystory i wszystkie wartości się zgadzają, jak i polaryzacje kondensatorów elektrolitycznych

 

 

W sieci nic nie znalazłem z podobnym problemem, wiec postanowiłem napisać tutaj, licząc na pomoc, bo sam nie mam pomysłu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brum jest zwykle związany z nieprawidłowym prowadzeniem masy we wzmacniaczu. Googluj: "zasady prowadzenia masy we wzmacniaczach audio".

Przykład skutecznego zastosowania porad praktycznych masz np. tu:

http://www.audiostereo.pl/wzmacniacz-problem-z-masa-jak-laczyc_37856.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No niby tak, ale są to gotowe płytki od AVT, a w sieci nikt nie skarży się na brum w tym kicie. Jedyna zmiana jaką ja wprowadziłem, to wymiana rezystorów na 1%

Chodzi o prowadzenie masy. Zrób zdjęcia. Zobaczymy jak t wygląda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Zarejestruj się aby mieć większy dostęp do zasobów forum. Przeczytaj regulamin Warunki użytkowania i warunki prywatności związane z plikami cookie Polityka prywatności