Skocz do zawartości
Astell&Kern Billie Jean - PREORDER Więcej informacji... ×
Ultrasone w super cenach Więcej informacji... ×
Luk@s

dwa ciekawe projekty z AVT

Rekomendowane odpowiedzi

avt to beznadzieja wysyłki tak mulą że szkoda gadać,ja jestem wiernym fanem cyfroniki,szybkość ich wysyłek moze równać się ze światłem:) ostatnio na moje specjalne życzenie zamawiałem płytki pod avt569 i avt5188 które były dostępne tylko w avt cyfronika zamówiła ich dla mnie u producenta szybciej jak avt robi zamówienia,i co najważniejsze dac na wm8740 który rzekomo avt sprzedawało z błędem cyfronika zamówiła mi avt5188v2 czyli pcb poprawioną tak więc polecam CYFRONIKA.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zgodnie z obietnicą napisałem co nieco na temat uruchamiania AVT2850 dla laików. Żeby nie robić zamieszania i ułatwić wyszukiwanie założyłem nowy wątek w tym dziale "AVT2850 - poradnik DIY".

Uwagi i życzenia n/t treści mile widziane, proszę zamieszczać je w tym wątku, będę się starał na bieżąco poprawiać treść i dodawać nowe "odcinki", więc odpowiadanie w tamtym temacie popsuje logiczny ciąg "instrukcji". A teraz czas spać... B)

 

Taak... gdyby jeszcze Kuty wykazał się umiejętnością czytania ze zrozumieniem.

Prosiłem, żeby nie wtrącać tam swoich trzech groszy - dla wygody przy późniejszym korzystaniu - ale chyba wymagam zbyt wiele :angry:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

marabut wielkie dzięki za ten tutorial,naprawdę dobra i potrzebna robota,dzięki że Ci się chce...

 

ja jednak chciałbym na początek zacząć od zestawu z avt i zrobić jak najprościej i tanio tak jak baols, a później w miarę mozliwości go udoskonalać...

 

czy te zestawy z AVT mają komponenty już parowane,czy trzeba o to ich poprosić ?

 

i co jest w tym zestawie a co trzeba dokupić ?

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

O ile mi wiadomo, elementy dostarczone w zestawie AVT nie są parowane, dlatego część nabywców ma problemy z uruchomieniem.

Prosić o parowanie nie ma raczej sensu (kto miałby to robić, pakowacz?) ale oczywiście możesz spróbować.

 

Układ wykonany ze sprawdzonych i dobranych elementów działa od razu (tzn. wymaga jednorazowej regulacji zera na wyjściu po nagrzaniu do temperatury roboczej). Układ złożony z elementów wybranych przypadkowo również może zadziałać od razu dobrze. Ostatecznie na loterii też trafiają się wygrane ;)

Zresztą, biorąc pod uwagę że w zestawie będzie 6xBC550 i 6xBC560 pewnie da się z nich wybrać pary o przynajmniej zbliżonych wartościach wzmocnienia prądowego.

Podobnie wygląda sytuacja z BF245 (8 szt.). Minusem całej sprawy jest, że jeśli trafią się elementy o dużym rozrzucie wartości, to przewidziany zakres regulacji rezystorem nastawnym może okazać się niewystarczający. Wtedy trzeba będzie sięgnąć po dodatkowe środki (np. zmienić wartości R6 i R7) a i tak całość może być asymetryczna pod względem warunków pracy i niezbyt stabilna temperaturowo. Jeśli komuś nie przeszkadza, że napięcie na wyjściu po włączeniu wynosi kilkadziesiąt do kilkaset miliwoltów i ustala się blisko zera dopiero po np. 30 minutach od włączenia, to rzecz jasna nie ma sprawy. Trzeba tylko pamiętać, żeby za wcześnie nie włączyć słuchawek na wyjście.

 

Co do listy elementów, które dostajesz z kitem to:

1.zapytaj kogoś kto składał kit (np. baolsa)

2.w pdf-ie wstawionym przez mac_1, na początku (i na końcu) jest lista części, jako że nie ma na niej potencjometru ani transformatora, podejrzewam że to właśnie spis zawartości kitu

 

Mój opis uruchomienia dotyczy oryginalnego projektu (bez modyfikacji) - będzie przydatny niezależnie jaką drogą wejdziesz w posiadanie płytek drukowanych i elementów. Prawdopodobnie więcej napracujesz się przy uruchamianiu kupionego zestawu, ale za to poniesiesz mniejsze koszty (przynajmniej na początku ;) ).

 

W następnym "odcinku" poradnika napiszę o montażu i uruchamianiu wzmacniacza. Będzie też trochę o tym, jak sobie radzić z trudnościami :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Rzeczywiście mieliście rację, w środę niby wysłali, dzisiaj się dowiedziałem, że nie mają kitu i jednak nie wysłali.

Zamówiłem same PCB dlatego - mają na stanie i niby dziś/jutro już wyślą, albo i wysłali. Zawsze to jakiś plus, kupię lepsze elementy :)

Ale mam pytanie - w samym opisie od AVT jest napisane, że najlepiej słuchawki podłączać po kilku minutach od włączenia wzmacniacza. Czy to prawda? I jeśli tak, to czy wlutowanie kondensatora na wyjściu, co polecają rozwiąże problem i nie wpłynie na brzmienie?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

O ile mi wiadomo, elementy dostarczone w zestawie AVT nie są parowane, dlatego część nabywców ma problemy z uruchomieniem.

Mam wrażenie, że moje były parowane. W jakim innym celu byłyby połączone razem kawałkiem zawiniętego druta?

 

2.w pdf-ie wstawionym przez mac_1, na początku (i na końcu) jest lista części, jako że nie ma na niej potencjometru ani transformatora, podejrzewam że to właśnie spis zawartości kitu

Nie ma transformatora, potencjometru, gniazd, przewodów.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja dzwoniłem dziś, bo liczyłem na cały kit, ale powiedzieli że muszą od AVT sprowadzić bo nie mają, mają same PCB (A skoro AVT nie ma i mi powiedzieli że najwcześniej za tydzień będą mieli, to cyfronika tym bardziej).

 

Apropo wcześniejszego mojego pytania, mam jeszcze jedno. Czemu nie ma ani słowa o regulacji głośności w tym wzmacniaczu?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam wrażenie, że moje były parowane. W jakim innym celu byłyby połączone razem kawałkiem zawiniętego druta?

 

No to czapki z głów! Wycofuję, com był rzekł :)

W takim razie problemy z uruchomieniem trzeba złożyć na karb błędów w montażu.

 

>Luk@s

Przyjrzyj się zdjęciu w artykule: nie ma tam potencjometru -> autor uznał regulację głośności za zbędną.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Troszkę źle napisałem pytanie - rozumiem, że nie ma, ale właśnie pytam dlaczego niby jest zbędna? Założmy, że używamy z DACiem takiego wzmacniacza, to jednak ta regulacja jest potrzebna. Pytałem też czy dodanie kondensatora na wyjściu, żeby nie uszkodzić na pewno słuchawek wpłynie na dźwięk.

A w ogóle bardzo fajny opis zrobiłeś :) Miło, bo niestety dużo osób, które coś potrafią, nie chcą dzielić się wiedzą.

 

Swoją drogą czy na początek jako źródełko dla tego wzmaka, karta dźwiękowa na PCM2707 będzie ok?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

>Luk@s

Dzięki za miłe słowa - jutro wrzucę ostatnią część opisu (i przyznam się: odetchnę z ulgą, nie myślałem, że to zabierze aż tyle czasu).

 

Co do regulacji głośności: dlaczego jest zbędna, to raczej pytanie do autora (w artykule podał swój email :P ).

Może nie przyszło mu do głowy, że ktoś będzie chciał podłączyć urządzenie pod nieregulowane źródło?

 

Kondensator wyjściowy: wszystko co wtrącasz w tor sygnału ma wpływ na dźwięk, niestety.

Im mniejsza impedancja słuchawek, tym większy wpływ na brzmienie będzie miała pojemność kondensatora. Najbardziej zauważalne jest obcięcie basów, żeby je zminimalizować, musisz użyć dużej pojemności, co z kolei podważa sens zastosowania kondensatora. Dostaniesz separację od napięcia stałego na wyjściu ale w komplecie z uderzeniem prądowym gdy kondensator będzie się ładował przez rezystancję słuchawek (charakterystycznie "puknięcie" przy włączaniu trybu music w playerku mp4 - ale w mega wydaniu).

O wiele lepiej (zwłaszcza w sprzęcie stacjonarnym) użyć układu zabezpieczającego z przekaźnikiem. Sporo schematów i gotowych projektów wala się w Sieci - jest w czym wybierać.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za rady, będę to musiał przemyśleć. :)

Mam inne pytanko.

Zetknął się ktoś z AVT569 - karta dźwiękowa USB na PCM2706? Warto to robić? Koszt wykonania nieduży, tylko kostkę zdobyć, ale jak to będzie grało? Ogólnie chodzi mi o PCMkę samą, co jest warta.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

[...]

Zetknął się ktoś z AVT569 - karta dźwiękowa USB na PCM2706?

[...]

Jeżeli mnie pamięć nie myli, Kuty kiedyś chwalił ten kit na audiostereo. Najlepiej sam go zapytaj - albo kup od niego zmontowany, ogłoszenie jeszcze wisi w Komisie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z Kutym rozmawiałem już, ale szukam więcej opinii. Wiem, że ludzie piszą, że PCM2706 jest gorszy od PCM2702, ale nie wiem o ile gorszy :) Bo może być gorszy, ale jednocześnie nadal bardzo dobry :) A płytkę już mam tak czy siak :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

[...] ludzie piszą, że PCM2706 jest gorszy od PCM2702, ale nie wiem o ile gorszy :) [...]

Przyznam, że nie bardzo rozumiem, co Cię powstrzymuje przed przeczytaniem kilku początkowych wierszy tekstu datasheetów obu układów?

Porównanie ich nie przekracza chyba Twoich możliwości? ;)

 

A co do tego czy jest "wystarczająco" dobry: skąd ktos mógłby wiedzieć jaki poziom zniekształceń i szumów jest dla Twoich uszu "nadal bardzo dobry"?

Opiniami w sieci trudno się tak naprawdę kierować, choćby z tego względu, że większość ludzi nie rozumie (zdawałoby się prostego) faktu podawania przez producenta parametrów jakościowych w odniesieniu do poziomu "full scale" lub innego wyspecyfikowanego w datasheecie - ale też w pobliżu maksymalnej wartości sygnału. I słuchają, siedząc przy komputerze z głośnością ustawianą suwakiem w trayu na 25% i narzekają że "nie gra".

A wystarczy ustawić 95% głośności po stronie "cyfrowej" a właściwą regulację przeprowadzac po stronie wzmacniacza i różnica jest od razu odczuwalna :)

Osobiście naprawdę nie sądzę, ze ktoś o przeciętnym słuchu potrafi w ślepym teście rozróżnić poziom zniekształceń 0,006% od 0,002%.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ależ czytałem, porównałem ale jednak mnie interesują opinie praktyczne :) Poza tym większość ludzi jednak mówi w audio, żeby na cyferki nie patrzeć, chociaż ja osobiście nie zgadzam się z tym. Chodzi mi po prostu sens robienia takiej karty, kiedy w komputerze obecnie mam SB Live 24 bit, która nie jest dobrą kartą, ale w porównaniu do integry złą też nie :) Raczej chyba, żeby poczuć różnicę po przesiadce z Live'a, potrzebuję czegoś lepszego. I o to mi właśnie chodzi, ale fakt, w przypadku kart dźwiękowych i tym podobnych, trudno wierzyć w czyjekolwiek opinie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

co do kitu avt569 to zmontowałem ich 7szt i wszystkie sprzedałem,i nikt nie miał pretensji że są beee,poprostu za pieniądze jakie trzeba przeznaczyć na częsći karta jest dobra i ma bardzo dobre spdif i to właśnie jest jej najmocniejszą stroną,minusem jest jej zasilanie, bezp z usb zauważyłem że bardzo ważne jest jeśli chodzi o dzwięk w tek karcie zastosowanie kondensatorów 4szt 1uf robilem testy z różnymi kondensatorami i najlepsze efekty dały tantale,najlepsza przestrzeń i piękne wysokie tony szczególnie w uderzenia blach w jazzie,niestety kondensatory stałe w tym miejscu np wima jak np montowane w słynnej karcie na pcm2704 nie zdały w tym miejscu egzaminu,dzwięki były przytłumione i takie jak by zza koca,jedno,zastosowanie tantali miiało najlepszy dzwięk lecz zmniejszył się nieco bas.

 

avt569 to według noty katalogowej i rozmieszczenia częśći i ich wartośći to to samo co karta forumowa na audiostereo pcm2704 tylko że avt jest w wersjii smd,ale nic nie stoi na przeszkodzie aby upchnąć tam zwykłe elementy,parametrami też zbytni się nie różnią.

 

Jeśli chodzi o porównanie pcm2706vspcm2702 to pcm2706 dynamika na poziomie 98db pcm2702 ponad 100db samo mówi za siebie który układ jest lepszy,dodatkowo pcm2702 ma lepszy filtr,awięc nie oczekujmy że pcm2706 zagra na poziomie pzc2702 bo gdyby tak było to wszyscy by kupowali pcm2706,inna sprawa że układ pcm2702 nie ma wyjścia spdif i to go stawia na drugim miejscu jako super u kładdo taniej karty div.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Twój opis brzmi zachęcająco!

Może ktoś z doświadczeniem ,może Ty Kuty byś opisał co i jak się do tego zabrać i o czym trzeba pamiętać przy składaniu tego kitu dla przeciętnego laika ...co jest potrzebne do tego, przy czym mam na myśli wersję podstawową z AVT...i co jest w komplecie a co trzeba dokupić?

 

Byłoby super, gdyby powstał taki poradnik - myślę, że wiele osób mogłoby z tego skorzystać przy budowie własnego DAC-a, zwłaszcza, że nie jest to duży wydatek.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

żaden problem:) ale po pierwsze

1.Dac tonie wzmacniacz na tranzystorach które trzeba parować i regulować a i tak czasem wychodzi nawet doświatczonym składaczom **** blada:) z powodu niedokładnego sparowania tranzystorów.

2.Nigdy w posce nie widziałem w sklepach avt itp gotowego kitu daca,jedynie same PCB i opis,a wzmacniacze wszelakiej maśći i owszem.

3.coraz częściej w przetwornikach diy audio stosuje się technologie smd a to już dla początkujących bez odpowiedniego sprzętu i umiejętnośći manualnych spore utrudnienie,a co jeśli okaże się że przez nieuwagę układ smd np.pcm2706 wlutowaliśmy nie tak jak trzeba na pcb? wtedy bez odpowiednij stacji na gorące powietrze i wyczucia temperatury wyrwanie układu bez jego uszkodzenia jest praktycznie niemożliwe,a koszt takiej stacji to min 200zł.

Dlatego mogę bez żadnych problemów napisać taki poradnik ale co z tego jak nawet najlepszy poradnik bez sprzetu i umiejętnośći nic nie da, to jest smd! tu trzeba 2x pomyśleć zanim się przylutuje bo potem jest problem z odlutowaniem,tu odsysacz do cyny jest nikomu nie potrzebny.

 

Napiszcie jaki poradnik chcecie do jakiego kitu daca a napiszę.

 

mam AVT569,avt509-już wycofana płytka z oferty avt niewiedzieć czemu ale dac działa i można zrobić termotransfer,niestety dwustronny.

i ostatni najbardziej kosztowny i najlepszy AVT5188 wszystkie te daki złożyłem bez najmniejszego problemu,

Sprzęt potrzebny do zabawy w smd posiadam bo zajmuje się naprawą zawodowo telefonów tak że jak by ktoś miał problem z wlutowaniem układów mogę pomóc,zresztą na audiostereo napisałem jaklutować prosto układy smd i kilku doświadczonych pochwaliłomnie za ten opis,tak więc troche pojęcia mam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

[...]

Napiszcie jaki poradnik chcecie do jakiego kitu daca a napiszę.

[...]

W tym wątku jest mowa o AVT-5188, poziom dla laika, rzecz jasna.

Dla uproszczenia można założyć, że układy z "gęstym" rastrem będą już wlutowane na PCB (np. zrobi to zaprzyjaźniony elektronik albo za niewielką opłatą serwis GSM czy konsol).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam serdecznie,

Zmontowałem kit AVT2850 na orginalnych elementach i mam straszny brum na obu kanałach. Odłączyłem jeden kanał i brum znacznie się zmniejszył. Podejrzany stał się zasilacz, a zwłaszcza transformator. Zastosowałem zalewany transformator o mocy 16W. Napięcie przed stabilizatorami bez obciążenia wynosi prawie 18V. Po podłączeniu jednego kanału spada do 16V. Natomiast po podłączeniu drugiego kanału napięcie to jest zaledwie o 1V większe niż za stabilizatorem. Na moje oko problem jest z transformatorem. Czy jego moc jest za mała? Czy wzmacniacz pobiera za dużo prądu? U mnie prąd spoczynkowy wynosi 300mA. W opisie kitu jest informacja, że powinien wynosić około 200mA.

 

pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Prawdopodobnie użyłeś transformatora 220/12V (tak wychodzi z napięć, które podałeś). To trochę za mało: do prawidłowej stabilizacji LM317/337 potrzebują co najmniej 1,7V (a lepiej mieć>2V w zapasie). Przy napięciu wyjściowym zasilacza 10V powinieneś użyć transformatora 220/13..15V.

Możesz spróbować obniżyć napięcie wyjściowe zasilacza do +/-9V żeby poprawić warunki pracy stabilizatorów, ale nie obiecuj sobie po tym zbyt wiele: sama konstrukcja prostownika (jednopołówkowy, fuj! :( ) ogranicza jakość zasilania.

Jednak przy podłączonym tylko jednym kanale brumu być nie powinno: albo masz nieprawidłowo poprowadzone połączenia masy, albo niesprawny zasilacz.

Pewne podejrzenia budzi też jeden kanał wzmacniacza: ten po którego dołączeniu napięcie za prostownikiem znacznie spada. I przy okazji: spada symetrycznie, w gałęzi + i - jednakowo?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@marabut, mógłbyś napisać jakie korzyści (i dlaczego) ma wstawienie luster prądowych do bufora wyjściowego? Bo jak dla mnie - sprawdzane na ucho w innym układzie - przesiadka z rezystora na trana JFET z bramką przypiętą do źródła daje już wyraźną poprawę.

Co do scalak kontra dyskretne - każde z rozwiązań ma swoje wady i zalety. Nigdy nie uzyskacie takiej kompensacji termicznej w dyskretniakach jak w scalaku. Poza tym jest dużo mniej przejść między krzemem, a metalem, łącz mechanicznych i lutowanych, itp. Ścieżka sygnałowa jest dużo krótsza, co ma szczególne znaczenie dla sprzężeń zwrotnych, bo nie trzeba ich kompensować i są "szybsze". AVT2850 byłby fajny, gdyby nie miał globalnego sprzężenia zwrotnego, a tak to działa podobnie do układów z op-ampami na wejściu - duże wzmocnienie cięte ujemnym sprzężeniem zwrotnym do pożądanego poziomu. Tymczasem dobrze sparowany diamond buffer nie potrzebuje zapętlania go w sprzężenie zwrotne. Odkrył to już Robert Lehmann zresztą i zastosował w Black Cube Linear. Głupotę natomiast zrobił taką, że diamonda zbudował na tylko czterech tranzystorach bipolarnych i rezystorach.

Jeszcze taka dygresja - kiedyś zastąpiłem DB scalakiem szerokopasmowym w globalnej pętli sprzężenia zwrotnego i poprawa była znaczna. Inna sprawa, że DB miał za płytko spolaryzowane tranzystory wyjściowe, no ale to było urządzenie na bateryjkę, więc musiałem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Prawdopodobnie użyłeś transformatora 220/12V (tak wychodzi z napięć, które podałeś).

Jednak przy podłączonym tylko jednym kanale brumu być nie powinno: albo masz nieprawidłowo poprowadzone połączenia masy, albo niesprawny zasilacz.

Pewne podejrzenia budzi też jeden kanał wzmacniacza: ten po którego dołączeniu napięcie za prostownikiem znacznie spada. I przy okazji: spada symetrycznie, w gałęzi + i - jednakowo?

Użyłem transformatora 220/15V. Dlatego taki spadek napięcia przy pełnym obciążeniu mnie dziwi. Wskazywałoby to na znaczne przeciążenie transformatora. Ale z drugiej strony 16W powinno wystarczyć.

Z tym odłączeniem jednego kanału, to chodzi o to, że wszystko jedno, który kanał odłączę. Wystarczy, że obniżone zostanie obciążenie zasilacza i brum znacznie się zmniejsza, chociaż nie znika całkowicie. Nie dodałem, że brum występuje bez względu na obecność sygnału na wejściu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja miałem brum na zasiłce z zamówienia, jak na wyjściu zasilacza miałem 10,4 v przy 9,6v transformatorze, przy 9,5 jest ok, poza tym, gdzieś czytałem, że na standardowym zasilaczu cichy brum zawsze jest.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Zarejestruj się aby mieć większy dostęp do zasobów forum. Przeczytaj regulamin Warunki użytkowania i warunki prywatności związane z plikami cookie Polityka prywatności