Skocz do zawartości

Jak najogólniej powstają odtwarzacze przenośne?


.ksy

Rekomendowane odpowiedzi

Przygotowanie do pisania tego tekstu zajęło mi dość dużo czasu. Cały czas dowiadywałem się czegoś nowego, coś sprawdzałem, coś odkrywałem.

Jestem przekonany, że nie wiem wszystkiego, jednak to kilkuletnie doświadczenie w branży sprawia, że uważam ten tekst za bardzo bliski prawdy o tym "jak to wygląda".

 

Publikuje go, tutaj... bo nigdy nie miałem jakoś stałego zapędu do "blogu eksperckiego" czy nawet prywatnego bloga.

Nie będę tu z pewnością p. Młotkowskim, i tekst ten w żadnym wypadku nie jest "jak zacząć sprowadzać odtwarzacze do Polski".

 

Całość dotyczy szeroko pojętych przenośnych odtwarzaczy multimedialnych i audio, jednak podobnie sprawa wygląda dla GPSów, mini wież, telewizorów, DVD czy innych.

Nawet dla słuchawek takie zasady obowiązują. Jednak tu sprawa jest bardziej skomplikowana i nie podejmuje się na razie tego rozpisać, bo sam się dopiero uczę.

 

Nie zależy mi na "generowaniu" sobie konkurencji ;) ale od zawsze dzieliłem się szersza wiedza, niż jest to w zwyczaju pracowników wielu innych firm.

 

 

 

1. Produkcja własna

 

Odtwarzacze mobilne dla gigantów rynku już od jakiegoś czasu nie są głównym środkiem utrzymania - dla wielu nigdy nie były. Dla takich firm jak Sony, Philips, Samsung to uzupełnienie oferty. Dlatego ciężko stwierdzić, które firmy mają własne centra R&D (Research and Development), a które korzystają z zewnętrznych firm. Własne centrum rozwoju produktu to niezwykły skarb. Inżynierowie, architekci oprogramowania i hardweru a także programiści pracują tylko nad danym produktem, i dzięki temu są wydajniejsi i szybciej mogą reagować na pomysły i ewolucje rynku. Trzeba wiedzieć, że przy powstawaniu produktu uczestniczy bardzo wiele osób, których małe składowe czynności dają w efekcie cały odtwarzacz.

 

Idealnym przykładem firmy, która "radzi sobie sama" jest Koreańska firma Cowon. Jedyna część zewnętrzna ich działalności to projekt obudowy produkty. W większości przypadków wychodzi on spod ołówka projektantów z http://dadam.com (zalecam IE do obsługi strony). Jak to wygląda od podstaw? Zazwyczaj powstaje więcej niż jeden projekt dla danego produktu i wybiera się z różnych koncepcji - uwzględniają także marketing, ale przede wszystkim technologię produkcji (np. łączenie materiałów). Firma przekazuje tylko podstawowe parametry, a nad wyglądem i ergonomią czuwa firma Dadam.

 

Ciężko mi powiedzieć czy GUI odtwarzacza, firma projektuje sama, ale można się spodziewać, że tak, ponieważ Cowon posiada grafików, którzy pracują nad grami on-line, dlatego mogą mieć kogoś "ogarniętego" do tego typu zadań. Przy GUI dużą role gra rozdzielczość i wielkość samego ekranu + panująca moda, lub grupa docelowa, do jakiej produkt będzie kierowany. 

 

Ważnym elementem jest płytka PCB uwzględniająca optymalne połączenia wszystkich komponentów, nawigacji, baterii itp. Pierwszy projekt powstaje na płytce dostępnej razem z SDK. Jak wygląda taka płytka można zobaczyć tu -

. To to do czego przymocowany jest wyświetlacz LCD ;) Dopiero później optymalizuje się pod wymiary odtwarzacza. Razem z PCB powstaje projekt obudowy.

 

Sama obudowa projektowana jest najczęściej pod konkretny wymiar wyświetlacza i grubość. Istotną rolę odgrywa tutaj przyjmowany z góry system nawigacji. Zdarza się jednak, że odtwarzacz dostosowuje się do ciekawego, oryginalnego projektu obudowy. Sama obudowa to coś co zmienia się najwięcej razy przed rozpoczęciem produkcji. Dobór odpowiedniego szkiełka / plastiku na szybkę chroniącą LCD, odbiór plastiku, aluminium czy nawet kwestia czy całość ma być matowa, pół-matowa a może w pełni UV.

 

Gdy znane są wymiary samego odtwarzacza, gdy ustalona jest wstępna specyfikacja oraz zestaw akcesoriów ruszają prace nad zawartością (pliki demo) oraz pudełkiem. Przy powstawaniu tych spraw uczestniczy najczęściej nie tylko product menager, ale także dział marketingu, który opracowuje treści, które znajdą się na pudełku czy przekaz kolorystyczny. W ostatnim momencie przed produkcja poprawiane są dane techniczne odtwarzacza. Dlaczego pudelka są coraz mniejsze? Sprawa jest dość prosta, chodzi o kwestie kosztów transportu. Im pudełko mniejsze, tym więcej pudełek mieści się w dużym kartonie, dzięki temu koszty transportu spadają i nie wozi się powietrza. Przy zamówieniach już nawet 1000 sztuk są to duże różnice.

 

Po przygotowaniu obudowy i płytki PCB odbywa się tak zwana pierwsza próbna produkcja. Najczęściej jest to od 50 do 100 sztuk. Na podstawie tego można stwierdzić, gdzie w procesie automatyzacji są jeszcze błędy, gdzie trzeba poprawić pliki wtryskowe obudowy lub zmienić jakiś element. Próbnych produkcji może być całkiem dużo, choć zazwyczaj stara się ograniczyć to do 2, maksymalnie 3 z uwagi na dość spore koszty

 

Przed masową produkcją należy pamiętać o zamówieniu podzespołów. Chipy FM, SoC, pamięci, wyświetlacze, głośniki, baterię, tranzystory, wyjścia słuchawkowe itp. To wszystko zamawia się zazwyczaj w większej ilości niż jest faktycznie zamówienie. Tu należy też szacować ryzyko produkcji. Jeśli zamówimy dużo wyświetlacz czy pamięci musimy pamiętać, że ich cena może spaść i wtedy nasza kolejna produkcja będzie mniej opłacalna niż np. konkurencji. W przypadku baterii pamiętać, trzeba, że mamy tylko 3 miesiące na pierwsze podłączenie jej do prądu później bateria nie nadaje się juz do użytku.

 

I co nam pozostaje? Pozostaje nam rozpocząć produkcje. Tu drogi są różne. Centrum R&D może mieć własną fabrykę. Często firma posiada własną fabrykę, możemy też udać się do czyjejś fabryki i tam tez rozpocząć produkcje. Wszystko zależy od firmy i jej zasobności finansowej. Oczywiście należy zaznaczyć, że jak wszędzie są lepsi i gorsi. Dobór odpowiedniej fabryki to bardzo istotna sprawa dla przy produkcji własnych odtwarzaczy.

 

 

ps. Sam odtwarzacz w fabryce poddawany jest przed i w trakcie produkcji testowany jest na wiele sposobów - ale na ten temat napiszę coś więcej w oddzielnym tekście za jakiś czas :)

 

 

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

 

 

2. ODM

 

Tego typu produkty to obecnie bardzo popularna forma rozwoju produktu. Tego typu produkty możemy podzielić na dwie kategorie.

 

I. Do gotowego odtwarzacza, firma zamawiająca X dostarcza design lub zleca wykonywanie nowego firmie R&D razem z nowym (czasem wyłącznie drobne zmiany graficznie) systemem GUI. Zmianą nie są objęte zmiany na płytce PCB. W grę wchodzi zmniejszenie funkcjonalności (np. pozbycie się tunera DMB lub tunera radiowego). Sam kształt płytki i komponenty na niej nie są zmieniane i jest to ważna zasada. Rozwój produktu trwa według przygotowanego harmonogramu. Po próbnej produkcji i zatwierdzeniu działania, firma X otrzymuje wszystkie niezbędne schematy, pliki wtryskowe itp i może udać się do dowolnej fabryki i rozpocząć produkcje. 

 

II. Drugi sposób jest już bardziej skomplikowany. Dzieli się na dwie drogi: pierwsza to zlecenie produktu wraz z zakupem pełnych praw produkcyjnych lub porozumienie z centrum R&D na rozwój produktu i percypowanie w części kosztów rozwoju produktu. 

 

 

II Sposób 1.

Firma X zgłasza się do centrum R&D z pomysłem na produkt. Dostaje wycenę. Po negocjując godzi się na ostateczną cenę i machina rusza. Firma X nie musi tu mieć nic poza pomysłem (Rzecz jasna firma może zgłosić się z gotową obudową, z konkretnymi pomysłami i założeniami i wtedy R&D wykona wszystko tak jak zaplanowała sobie firma X. ) - czyli R&D zajmie się pomysłem na GUI, design, funkcje, jak i rozwojem całego produktu od strony H/W. Po próbnej produkcji i zatwierdzeniu działania, firma X otrzymuje wszystkie niezbędne schematy, pliki wtryskowe itp i może udać się do dowolnej fabryki i rozpocząć produkcje. 

 

Przykład: Choćby iriver X20, który został zaprojektowany "na zewnątrz" ale iriver posiada wyłączne prawa produkcyjne dla tego modelu i nikt więcej nie może nim dysponować. 

 

 

II. Sposób 2. 

Firma X zgłasza się do R&D z pomysłem na produkt. Jednak pokrywa tylko np. połowę kosztów rozwoju. R&D godzi się na to, jednak posiada prawa produkcyjne na ten model. Ten sposób przypomina z zewnątrz produkt OEM, jednak wewnętrznie działa to na innych zasadach. 

 

Centrum rozwoju oferuje firmie X wyłączność na wskazane w umowie rynki (np. Azja), samemu jednak może oferować produkt na innych rynkach (np. Europa, USA). Drugie ograniczenie firmy X jest takie, że zamówienie produktu odbywa się wyłącznie poprzez R&D. Możliwe są także mutacje np. Produktem dysponuje wyłącznie firma X, jednak produkcja odbywa się wyłącznie poprzez R&D.

 

Czemu ta produkcja przez R&D to taki problem? Po pierwsze należy być pewien, że centrum rozwoju doliczy sobie do każdej sztuki jakąś prowizje lub oferuje podzespoły po zawyżonych cenach - tak czy inaczej ściąga prowizje. Druga sprawa, jest taka, że firma X nie dysponuje plikami produkcyjnymi więc do koca istnienia danego modelu uzależniona jest od R&D. 

 

Tu za przykład może posłużyć produkt TG TC1000, który miał (ale nie będzie) być oferowany w Polsce jako VEDIA Q9. Na rynek Koreański wyłączność posiada TG, jednak to R&D dysponuje wszystkim i może oferować modyfikacje produktu poza Koreą. 

Innym przykładem może być produkty Chińskiej firmy Teclast, która kooperuje z 2 centrami rozwoju na prostej zasadzie - wyłączność na Chiny, a centrum produkt może wszędzie indziej oferować produkt jako OEM.

 

 

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

 

 

3. OEM

 

Ta część tekstu powstanie kiedyś w przyszłości ;) Biorąc pod uwagę, że

 

 

 

 

ps. Przepraszam, że czasem jest to chaotycznie, ale poprawiane i uzupełniane to było dość spontanicznie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

114 osób w kilka godzin i zero komentarzy, albo ten tekst jest strasznie c.... albo tak fajny ;) hehehe...

 

WhiteDragon > Rzucanie o ścianę niestety nie jest w procesie testowania... bo nie wiele to daje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja sobie jeszcze pozwolę wstawić dla porządku (własnego) podział segmentów odtwarzaczy przenośnych jaki wyznaje :)

 

  • Audio bez wyświetlacza

    • Sasmung S2
    • iPod Shuffle
    • Creative T100
    • iriver mPlayer
    • Archos Clipper

  • Audio

    • VEDIA A10
    • Samsung U4 / U5
    • iriver T5 / T7
    • Creative T200
    • Sony B13x / B14x
    • SanDisk Clip
    • Philips SA2825/02

  • Audio-video (do 2")

    • VEDIA B3
    • iriver E50 / T6 / Lplayer
    • Creative Mozaic
    • Sony Exxx / Sxxx
    • Cowon i7
    • iPod Nano
    • Samsung S3 / S5
    • Archos 2

  • Audio-video (do 2,5")

    • VEDIA B6
    • SanDisk Fuze
    • aTree J2
    • iriver Clix2 / E100 / E150
    • Sony A829
    • Creative X-Fi
    • Sasmung Q2
    • Cowon D2

  • Flash PMP do 3,8"

    • VEDIA X11 / B9
    • Sasmung P3
    • iriver B30
    • Cowon S9
    • Zune HD
    • Creative Zii
    • iPod Touch
    • Archos 3

  • Flash PMP do 7"

    • VEDIA Z10
    • Cowon O2
    • RAmos T11
    • iriver P7

  • PMP (z HDD lub SSD)

    • Archos 5 / 7
    • Cowon A2 / A3 / Q5

 

Oczywiście nie można zapomnieć o ogromnym segmencie jakim są telefony multimedialne i coraz częściej zastępujące flash PMP i PMP - czyli NetBooki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ciekawy tekst.

Btw rzuciło mi się w oczy: w części "2. ODM - II sposób" znajduje się słowo "percypowanie" - czy nie powinno być "partycypowanie"?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Zarejestruj się aby mieć większy dostęp do zasobów forum. Przeczytaj regulamin Warunki użytkowania i warunki prywatności związane z plikami cookie Polityka prywatności