Skocz do zawartości

DIY planar open source


killwasi

Rekomendowane odpowiedzi

16 minut temu, Oskar2905 napisał:

Zresztą są tańsze słuchawki tego typu. drumshop.pl/597-sluchawki-ochronne-wygluszajace.html

 tych się akurat nie chyba rozciągnie za bardzo. podałem pierwsze lepsze poglądowo :) 
 

 

11 minut temu, Frenchcore napisał:

Już je widzę w drewnianych obudowach.

już pisałem do znajomego ile by woził za zrobienie drewnianych muszli na frezarce cnc do tego :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cudowna inicjatywa. Bardzo fajnie z Twojej strony i na pewno dobrze poświecony czas :)
Moje trzy grosze:

  • Słuchawki planarne domowej roboty są rzadkością, ale głośniki nie. Po kilku dniach poszukiwań w sieci znalazłem wystarczająco dużo materiałów, żeby myśleć, że wiem jak takie głośniki zrobić  ;)
  • Od miedzi lepsze jest aluminium, bo ma lepszy stosunek konduktywności do gęstości. Jakby dało się zamówić aluminiową cewkę, to byłoby super :)
  • Cewka nie musi pokrywać całej membrany. Ma się skupiać w silnym i regularnym polu magnetycznym. Nie musi sięgać do krawędzi, dlatego, że membrana przy krawędzi wychyla się najmniej (nie jest wcale taka planarna). Dodawanie cewki asymetrycznie względem pola magnetycznego i blisko krawędzi tylko dodaje masę w stosunku do małego zysku w efektywności motoru. Możliwe, że lepiej jest w niektórych miejscach nie dodawać przewodnika, żeby membrana nie gięła się ze względu na mniejszą prędkość (wybór: ciężka membrana i słabe przyciąganie kontra lekka membrana i brak przyciągania). Poza tym membrana nie posiada zawieszenia, jak w głośnikach, ani wypukłości, jak w konwencjonalnych słuchawkach dynamicznych, które pozwalają jej na odchylenie.  W związku z tym potrzebuje obszaru dookoła cewki, który jest mniej sztywny, żeby mieć odpowiednie wychylenie. Można to zobaczyć na przykłądzie Audeze LCD2: 3300580459_fa03f78cee_o.jpg
    Widzisz kółko pustej przestrzeni dookoła cewki? To jest "resor" membrany. Twoja nie ma takiego pola i jest załadowana ciężkim szkieletem. Pewnie dlatego ma tyle basu. Poza tym motor "walczy" z wysoką sztywnością materiału, zwłaszcza w kilku miejscach, gdzie ścieżki zginają się pod ostrym kątem i w efekcie masz trudne do zidentyfikowania różnice impedancji w  różnych obszarach membrany.
  • Zakręty cewki są symetryczne i okrągłe, bo "zawijają się" dookoła efektywnego pola magnesów. Te ostre, niesymetryczne zagięcia nie dodają wiele od siebie do efektywności, ale dodają do masy. Z resztą sam pisałeś, że efektywność to nie problem.
  • Zauważ kółko niepodpięte do obwodu na skraju "resora". Ono razem z małą cewką wzdłuż niego prawdopodobnie służy jako szkielet (kółko - pasywny, cewka - aktywny) do równomiernego rozkładu naprężenia membrany. Bez niego membrana traciłaby kształt.
  • Stojan z plastiku to nie jest dobry pomysł. Magnesy neodymowe są bardzo mocne. Z czasem będą coraz bardziej wykrzywiać plastik. Można tanio taki kształt wyciąć laserem z blachy. Są firmy, które nie liczą za cały arkusz 2m, tylko za wycinek, który się zużyło. Mogę dać namiary na taką firmę w Warszawie. Mam też zaprzyjaźnioną firmę od druku 3D, która mi może zrobić obudowy w specjalnej cenie.
  • "fazory" to jest błachostka, ale jeśli już je robić, to na przekroju nadmuchanych trójkątów. One mają działać jak tuba w głośnikach. Można je też pominąć przy wycinaniu  z blachy.
  • Bardzo duze różnice powstają w wyniku naciągania membrany. Trzeba to zrobić równomiernie i obserwować efekt. Mocno napięta membrana plus mała szczelina mogą dać mniej basu. Ciekawe jak Audeze robi taką płaską charakterystykę :)
  • Ciekawe jaki wpływ miałoby dodanie drugiego stojana i przyklejenie magnesów NN  i SS :) (Mam na myśli przyklejenie ich do stojanów, nie ustawienie w polu). W teorii może poprawić charakterystykę impulsową
  • Możesz popróbować też z magnesami gumowymi na taśmie. Są tanie i lekkie a wciąż całkiem mocne:rubber-magnet-strip-1b.jpg

Oczywiście inne firmy robią to inaczej. Hifiman nawet podobnie do Ciebie. Twój projekt może mieć swoje zalety, ale chciałem pokazać, że nie musisz porzucać pierwszego projektu.
Jaki masz mikrofon? MiniDSP EARS jest tani i powinien działać dobrze.
PS: Chyba czytamy te same blogi :)
https://www.head-fi.org/threads/diy-planar-magnetic-heapdhones-in-details.842282/

Edytowane przez rhalf
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie coś a'la Kapton. Czego używa Audeze albo Hifiman? Mylaru?
Jedna sprawa: ramki lepiej nie drukować, tylko wyciąć z G10/FR4. Można wyfrezować tanio dystans do statora i wtedy obędzie się bez frezowania aluminium.

Edytowane przez rhalf
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, rhalf napisał:

Cudowna inicjatywa. Bardzo fajnie z Twojej strony i na pewno dobrze poświecony czas :)
Moje trzy grosze:

  • Słuchawki planarne domowej roboty są rzadkością, ale głośniki nie. Po kilku dniach poszukiwań w sieci znalazłem wystarczająco dużo materiałów, żeby myśleć, że wiem jak takie głośniki zrobić  ;)
  • Od miedzi lepsze jest aluminium, bo ma lepszy stosunek konduktywności do gęstości. Jakby dało się zamówić aluminiową cewkę, to byłoby super :)
  • Cewka nie musi pokrywać całej membrany. Ma się skupiać w silnym i regularnym polu magnetycznym. Nie musi sięgać do krawędzi, dlatego, że membrana przy krawędzi wychyla się najmniej (nie jest wcale taka planarna). Dodawanie cewki asymetrycznie względem pola magnetycznego i blisko krawędzi tylko dodaje masę w stosunku do małego zysku w efektywności motoru. Możliwe, że lepiej jest w niektórych miejscach nie dodawać przewodnika, żeby membrana nie gięła się ze względu na mniejszą prędkość (wybór: ciężka membrana i słabe przyciąganie kontra lekka membrana i brak przyciągania). Poza tym membrana nie posiada zawieszenia, jak w głośnikach, ani wypukłości, jak w konwencjonalnych słuchawkach dynamicznych, które pozwalają jej na odchylenie.  W związku z tym potrzebuje obszaru dookoła cewki, który jest mniej sztywny, żeby mieć odpowiednie wychylenie. Można to zobaczyć na przykłądzie Audeze LCD2: 3300580459_fa03f78cee_o.jpg
    Widzisz kółko pustej przestrzeni dookoła cewki? To jest "resor" membrany. Twoja nie ma takiego pola i jest załadowana ciężkim szkieletem. Pewnie dlatego ma tyle basu. Poza tym motor "walczy" z wysoką sztywnością materiału, zwłaszcza w kilku miejscach, gdzie ścieżki zginają się pod ostrym kątem i w efekcie masz trudne do zidentyfikowania różnice impedancji w  różnych obszarach membrany.
  • Zakręty cewki są symetryczne i okrągłe, bo "zawijają się" dookoła efektywnego pola magnesów. Te ostre, niesymetryczne zagięcia nie dodają wiele od siebie do efektywności, ale dodają do masy. Z resztą sam pisałeś, że efektywność to nie problem.
  • Zauważ kółko niepodpięte do obwodu na skraju "resora". Ono razem z małą cewką wzdłuż niego prawdopodobnie służy jako szkielet (kółko - pasywny, cewka - aktywny) do równomiernego rozkładu naprężenia membrany. Bez niego membrana traciłaby kształt.
  • Stojan z plastiku to nie jest dobry pomysł. Magnesy neodymowe są bardzo mocne. Z czasem będą coraz bardziej wykrzywiać plastik. Można tanio taki kształt wyciąć laserem z blachy. Są firmy, które nie liczą za cały arkusz 2m, tylko za wycinek, który się zużyło. Mogę dać namiary na taką firmę w Warszawie. Mam też zaprzyjaźnioną firmę od druku 3D, która mi może zrobić obudowy w specjalnej cenie.
  • "fazory" to jest błachostka, ale jeśli już je robić, to na przekroju nadmuchanych trójkątów. One mają działać jak tuba w głośnikach. Można je też pominąć przy wycinaniu  z blachy.
  • Bardzo duze różnice powstają w wyniku naciągania membrany. Trzeba to zrobić równomiernie i obserwować efekt. Mocno napięta membrana plus mała szczelina mogą dać mniej basu. Ciekawe jak Audeze robi taką płaską charakterystykę :)
  • Ciekawe jaki wpływ miałoby dodanie drugiego stojana i przyklejenie magnesów NN  i SS :) (Mam na myśli przyklejenie ich do stojanów, nie ustawienie w polu). W teorii może poprawić charakterystykę impulsową
  • Możesz popróbować też z magnesami gumowymi na taśmie. Są tanie i lekkie a wciąż całkiem mocne:rubber-magnet-strip-1b.jpg

Oczywiście inne firmy robią to inaczej. Hifiman nawet podobnie do Ciebie. Twój projekt może mieć swoje zalety, ale chciałem pokazać, że nie musisz porzucać pierwszego projektu.
Jaki masz mikrofon? MiniDSP EARS jest tani i powinien działać dobrze.
PS: Chyba czytamy te same blogi :)
https://www.head-fi.org/threads/diy-planar-magnetic-heapdhones-in-details.842282/

Teraz nie mam czasu odnieść się do wszystkich bardzo cennych uwag, ale praktycznie wszystko co napisałeś było przeze mnie mocno uwzględniane ;-) Ale ten driver co wstałeś nie jest od Audeze. Wyskakuje po wpisaniu "Audeze driver", ale zobacz w źródle ;-) To stara konstrukcja, a dzisiaj właśnie często robi się mniej kołowe, a bardziej w moim stylu. Choć Audeze chyba robi w większości zaokrąglone faktycznie ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do frezowania to znajomy mówię że może wszystko wyfrezować z czego tam chcecie. Frezarka jest wszechstronną od frezowania w aluminium do frezowania płytek pod układy. Kopulki w drewnie może bez problemu zrobić tylko potrzebuje projekt. Tylko bez wykończenia bo nie ma na to zabrudzone czasu. Bo za dużo roboty przy składaniu i programowaniu dronow ma. Wrzuca drewno na stół i fezuje najdokładniej jak się da i natempmy tak że zostanie czuszczenie i szlifowanie papierkiem. Tak że można zrobić projekt zamówić materiał i mu dać do roboty. Policzyć rozsądnie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, killwasi napisał:

Teraz nie mam czasu odnieść się do wszystkich bardzo cennych uwag, ale praktycznie wszystko co napisałeś było przeze mnie mocno uwzględniane ;-) Ale ten driver co wstałeś nie jest od Audeze. Wyskakuje po wpisaniu "Audeze driver", ale zobacz w źródle ;-) To stara konstrukcja, a dzisiaj właśnie często robi się mniej kołowe, a bardziej w moim stylu. Choć Audeze chyba robi w większości zaokrąglone faktycznie ;-)

Bardzo ciekawe. W Twoim stylu widziałem jedno zdjęcie Fostexa, ale o ile dobrze pamiętam, to tam był margines bez ścieżki. Z kolei Hifiman w dwustronnych driverach chyba robi bez marginesu. Tyle możliwości, tyle pytań! Mamy przed sobą prawdziwą przygodę :D

Edytowane przez rhalf
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Rafacio napisał:

Rozumiem, że materiał membrany  to po prostu laminat pod cewkę w żaden sposób akustycznie nie dobierany, nie liczony, nic?

Dkładnie. Po prostu wziąłem najcieńszy jaki mają dostępny poliamid. Wyglada na to, że w Fostexowych T50RP jest taka sama technologia ;)

Liczenie i dobieranie to już bardziej kwestia magnesów i osiągnięcia odpowiedniego rozkładu strumienia pola ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, rhalf napisał:

Jedna sprawa: ramki lepiej nie drukować, tylko wyciąć z G10/FR4. Można wyfrezować tanio dystans do statora i wtedy obędzie się bez frezowania aluminium.

Jak najbardziej, sam też będę teraz kombinował, żeby zrobić coś w porządnej budzie, itp ;) Na razie miał być projekt minimum - żeby każdy mógł zlecić drukownie i mieć obudowę po kilku dniach gotową ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe ile by wyszło... Potrzebny by był ktoś kto umie modele robić
Można spróbować rdzeń z tego zrobić co jest udostępnione stator można by zrobić z aluminium a tylny dekiel z aluminium albo metalu lub drewniana zatyczkę. Nie mam żadnego kawałka twardego drewna pod ręką to bym powiózł znajomemu na próbę
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Oskar2905 napisał:

Te 170 kilka magnesów jest na dwie muszle czy jedną? 

Na każdy stator przypadają 43 magnesy w opcji full. Każda strona ma po dwa takie statory skierowane przeciw sobie. Więc dwie muszle to łącznie 4 statory, czyli 4x43 magnesy ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na każdy stator przypadają 43 magnesy w opcji full. Każda strona ma po dwa takie statory skierowane przeciw sobie. Więc dwie muszle to łącznie 4 statory, czyli 4x43 magnesy
A jak by zastosował magnesy takie jak linkowane wyżej 100x5x5mm? Lub węższe ale takie długie nie było by lepiej?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, bleck55 napisał:
11 minut temu, killwasi napisał:
Na każdy stator przypadają 43 magnesy w opcji full. Każda strona ma po dwa takie statory skierowane przeciw sobie. Więc dwie muszle to łącznie 4 statory, czyli 4x43 magnesy emoji6.png

A jak by zastosował magnesy takie jak linkowane wyżej 100x5x5mm? Lub węższe ale takie długie nie było by lepiej?

Jasne że byloby lepiej, ale nie znalazłem takich wcześniej :D Ale lepsze by były 60mm, bo te trzeba będzie docinać, a i tanie też nie są niestety

Jakby ktos znalazł N50 o takich wymiarach to by było super, bo to co @bleck55 podałeś to ma 5x5mm czyli duzo za dużo ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To tak podesłałem pierwsze z brzegu poglądowe. U mnie w zakładzie do wirników do silników 1250KW zamawiają magnesy neodymowe z chich dokładność wykonania do 0.1mm tak że myślę że się coś zajdzie jak się poszpera a jak nie to można zbiorowe zrobić trochę tego by wyszło.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, rhalf napisał:

Czy dobrze rozumiem, że pokrywasz całość cewką, żeby skompensować niską sztywność membrany?

Taki był właśnie mój zamysł po tym jak zauważyłem, że producenci czasem dodają płaszczyzny przewodnika w celu skompensowania nierównomiernego rozkładu naprężenia ;)

17 minut temu, bleck55 napisał:

To tak podesłałem pierwsze z brzegu poglądowe. U mnie w zakładzie do wirników do silników 1250KW zamawiają magnesy neodymowe z chich dokładność wykonania do 0.1mm tak że myślę że się coś zajdzie jak się poszpera a jak nie to można zbiorowe zrobić trochę tego by wyszło.

 

 

Juz pisałem do polskiej firmy zajmującej się tym i powiedzieli, że robią na zamówienie tylko większe ilości. Zapytałem jakie to ilości, ale mi jeszcze nie odpowiedzieli od prawie tygodnia :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, czyli materiał nie ma aż takiego znaczenia. Ciekawe ile będzie roboty ze znalezieniem dystansu. Jeśli nie chodzi to za luźno, to może uda się zrobić całkiem mały dystans i nadal mieć bas. Przydałaby się wersja do przyklejenia zamiast na śruby, bo wtedy można spróbować innej metody naprężania. Łatwo poszło mocowanie statorów tak blisko siebie?
Teraz też widzę, że to zdjęcie było z Sansui SS-100 lub Fostexów.:lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, killwasi napisał:

Dkładnie. Po prostu wziąłem najcieńszy jaki mają dostępny poliamid. Wyglada na to, że w Fostexowych T50RP jest taka sama technologia ;)

Liczenie i dobieranie to już bardziej kwestia magnesów i osiągnięcia odpowiedniego rozkładu strumienia pola ;)

Nie mam nic do ciebie żeby nie było. Sam też kiedyś coś tam w kolumnach dłubałem. Ale jeśli producenci planarów robią tak samo to za co potem chcą tych tysięcy w różnej walucie? Dlatego ci nowi producenci rzucili się na planary bo do dynamików zaprojektowac głośnik jest znacznie trudniej. Trzeba coś liczyć, projektować, dobierać materiały, itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Zarejestruj się aby mieć większy dostęp do zasobów forum. Przeczytaj regulamin Warunki użytkowania i warunki prywatności związane z plikami cookie Polityka prywatności